Långhelg med bil – Schwerin till Helsingborg

När vi vaknade på lördagsmorgonen sken solen, det hade varit frost tidigare på morgonen en riktigt fin höstdag väntade. Vi bestämde oss för att köra ett par mil mot sydost mot staden Schwerin, jag hade fått för mig att det skulle finnas ett läckert slott där eller att det nog var en stad värd att besöka. Kanske har vi kört förbi Schwerin på någon tidigare resa men det var något som fångade mitt intresse och rent geografiskt låg staden bra till då vi redan var tvungna att börja tänka på hemresan. Puh…

Slottet Schwerin

Lite knöligt blev det innan vi tråcklade oss ut på rätt väg och lite huvudbry om vilken väg vi egentligen skulle ta då skyltarna sa en sak och Gps:n en annan. Förutom att det var längre att köra än vi hade tänkt oss gick det så  långsamt på de smala 60 – vägarna men till sist var vi framme i den så fina staden med slottet som ligger så vackert beläget på en ö mellan Schweriner See och Burgsee.

Slottet Schwerin var under restaurering men man kunde ana att det trots byggställningar lite här och där verkade slottet vara ett riktigt sagoslott. Slottet började byggas av Fredrik Frans II av Mecklenburg-Schwerin 1847 och stod klart tio år senare. Efter första världskriget blev storhertigdömet Mecklenburg-Schwerin 1918 en fristat och slottet Schwerin blev statsägt. Därefter har det bland annat används till skola för lärare, sjukhus samt flera olika museer.

”Lilla” Slottsträdgården

Vädret var underbart, vi promenerade runt slottet och kom fram till slottets baksida som ligger med bedårande utsikt mot sjön. Det finns även en betydligt större slottsträdgård som man når via en bro från den västra delen av slottet, men vi var mer intresserade av själva slottet och den mindre trädgården som ligger alldeles intill slottet sen hade ju inte heller tiden för att se allt.

Luften var klar och till en början lite kall, den tidigare morgondimman hade precis lättat och solen började värma oss. Vi kom fram till terassen som är uppbyggd av en vacker pelargång med fontän och orangeri. I den nedre delen av trädgården ligger en restaurang och följer man en mindre stig vid strandkanten leds man in i en liten grotta med vy mot vattnet.

En mycket vacker tavla stod mitt i naturen och med lite hjälp av beskärning kan man luras lite, för sanningen var att det hade ställts ut en vägg med en ram placerad runt ett utskuret hål och effekten blev ju riktigt häftig.

Vi lämnade det vackra slottet Schwerin, njöt en stund av de delar av staden som ligger närmast slottet, det blev dags att lämna denna trevliga stad men som vi gärna återkommer till vid ett annat tillfälle. Det finns verkligen många smultronställen i Tyskland och hos mig finns ständigt en längtan att se mera av detta land som ligger så nära Sverige.

Mot Sverige

Tyvärr är tiden begränsad och vi var tvungna att börja tänka på hemresa. Vi funderade lite på Travemünde och ta nattfärjan till Trelleborg men kände att vi nog ville besöka Helsingborg igen och bestämde oss för köra upp till Puttgarden. Det blev ett litet stopp på den enorma Scandlines Bordershop innan vi körde ombord på färjan och det blev en mycket fin överfart med sol och ett nästan helt lugnt hav.

Väl i dansk hamn började skymningen falla, det blev en njutbar bilresa upp mot Helsingör även om det är nästan 20 mil att köra. Vi körde tillbaka över vackra Faröbroarna, väl i Helsingborg var det förstås mörkt, vi hade bokat övernattning på hotell Horisont ett schysst mellanklass hotell som passar utmärkt för en övernattning och i vårt pris ingick även parkeringsplats, vilket vi naturligtvis uppskattar.