Påsklov och roadtrip utmed spanska solkusten

Så sent påsklov som i vecka 16 brukar vara perfekt för att semestra i Sverige, men eftersom jag länge varit sugen på en roadtrip i Spanien valde vi istället att flyga till Barcelona och därifrån hyra bil för en veckolång resa. Vanligtvis planerar jag  våra bilresor väldigt noggrant för att få ut så mycket som möjligt men inför denna resa hade jag i princip inte tänkt mer än på de två första nätterna sen skulle väder och humör få styra vart vi skulle köra.

Att flyga till Barcelona med Vueling Airlines

Vi hade köpt flygbiljetter med det spanska lågprisbolaget Vueling Airlines, mest för priset och att avgångstiden både från Stockholm och hem från Barcelona passade oss bra. Jag avskyr tidiga morgonflyg, särskilt vid hemresan så med en avgångstid vid 11.50  mitt på dagen från Barcelona kändes bra. Däremot var avgångstiden från Stockholm 16.15 i senaste laget men fungerade hyfsat ändå. Vi har inte åkt med Vuelings tidigare och när jag läste en del kritiska recensioner om flygbolaget kände jag mig aningens skeptisk, men för den korta flygtiden dryga tre timmar fick de duga för en budgetresa till Spanien.

Nedresan gick utomordentligt bra, vi flög från terminal 2 från Arlanda som kanske inte är den roligaste terminalen. Trots att det var mycket folk inför det stundande påsklovet gick det smidigt och då vi utan kostnad lyckats byta våra tråkiga plaster längst bak i planet till exitplatser kändes det ändå lite lyxigt.  Annars kostade allt extra, incheckade resväskor kostade 450 kr / väska enkel resa, ville man ha en speciell sittplats på planet kostade även detta från ca 6 euro och uppåt beroende på plats. Valde man inte plats fick man en slumpmässig plats vilket resulterade att jag och maken hamnade en bit ifrån varandra till en början. Väl ombord fanns det olika sandwich – menyer att köpa med både läsk, öl och vin till en något lägre kostnad än jag är van vid jämfört med till exempel SAS. Flera av passagerare hade egen matsäck med sig vilket verkade vara tillåtet med detta flygbolag.

Hyra bil på Barcelona flygplats

När vi köpte flygbiljetterna passade vi på att fixa hyrbil. Detta är makens uppgift och jag brukar inte lägga mig i förutom att godkänna bil och bilmärket vi ska åka i. Inför denna resa bestämde vi att hyra en mindre bil med tanke på att vi endast skulle köra en max ca 250 mil, desto mindre bil desto bättre för att ta sig fram i trånga gränder och på mindre vägar. Vi gillar ändå lite större bilar för säkerhet och komfort men för en veckas roadtrip borde en Golf fungera utmärkt så vi bokade en bil via en uthyrningssajt på nätet för ca 2600 kronor. Bilen skulle hämtas ut efter klockan 20. 00 och lämnas tillbaka en vecka senare före klockan 12.00, allt betalt och klart långt innan vi anlände.

Inte lätt att hitta biluthyrningen

När vi anlände dryga kvarten innan utsatt tid på Barcelona flygplats kändes det så bra men då fick vi istället vänta på resväskorna nästan en timme, men när våra resväskor ändå kom bland de första tog vi nya tag och började leta efter biluthyrningen som maken hade sparat så fint på mobiltelefonen, ja såklart hade vi adressen även i pappersorm. Nja när vi tittade närmare på adressen visade sig att biluthyrningen inte låg vid själva flygplatsen utan ca 5 km därifrån men hur hittade man dit utan att ta taxi? Vi hittade en informationsdisk på flygplatsen som informerade om att de biluthyrare som inte ligger på flygplatsen har en upphämtningsplats strax utanför terminalen. Det tog ett tag innan transfern dök upp och vi styrde kosan dit, men bara för att helt deppa ihop.

Usel biluthyrning – OK Rent a car – aldrig mer!

Fulla av förväntan att äntligen dra iväg  mot resans första destination stegade vi in på biluthyrningskontoret där det satt fullt av väldigt irriterade kunder. Vi tog en nummerlapp, bara tolv före oss, men inget hände, minuterna tickade på men hos de tre expediterna hände ingenting. Varje kund tog minst 20 minuter trots att alla hade reserverat bil. Det borde inte vara så himla svårt att ha förberett reservationerna, men istället verkade som att alla papper fixades på plats och när det äntligen var klart började man leta efter bilnycklar eller hjälpa gamla kunder som kom tillbaka eftersom deras bilnycklar tydligen inte fungerade till den bil man blivit tilldelad. När dessutom den ena av de tre expediterna tydligen slutade vid 21 – tiden var sammanbrottet nära och då inte bara hos mig, lite lynchstämning infann sig hos oss alla.

En väntan på två timmar för att plocka ut bilen gjorde att humöret sjönk till noll, ja varför tog det sådan tid? Inget svar, bara ett konstaterande att så var fallet, efter en dryg timme tog vi en nummerlapp för ”snabbfilen” för 18 euro extra. Tyvärr vet man ju aldrig innan hur lång tid det kommer att ta men denna biluthyrare är för alltid blockad hos oss. Hur som helst blev vi uppgraderade och fick en helt splitterny Peaugeot 3008, en mindre suv som gav oss lite plåster på såren ändå.

Första destinationen

Att improvisera är kanske inte min starkaste sida eftersom jag alltid vill söka den bästa möjligaste staden eller orten. Det får inte bli för lång tid i bilen, gärna ett billigt men trevligt hotell som helst ska ligga vid stranden. När man inte har helt klart för sig vart bilfärden skall ske får man förstås lägga mycket tid under resans gång för att söka efter olika boende och var man kan tänkas vilja stanna. Ja, önskemålen var många men det viktigaste var att det inte skulle regna.

Strax efter tjugotvå – tiden krånglade vi oss ut från biluthyrningen och körde mot Sitges som bara ligger några mil söder om Barcelona. Vi hittade vårt förbokade hotell ganska omgående och kunde till sist checka in på hotellet. Tyvärr var ju alla parkeringsplatser som hotellet förfogade över slut eftersom vi kom så sent men ett hotell lite längre bort hade plats kvar för en kostnad av 20 euro som vi tackade ja till på direkten.

Planer för en roadtrip utmed kusten

När vi vaknade på morgonen därpå var det till en början lite mulet men solen höll på att bryta fram mellan molnen. Vi skulle stanna ett helt dygn i Sitges men var ändå tvungna att börja tänkt på morgondagen och vi beslutade att ta oss för att köra söderut, kanske ta oss ända ner till Malaga eller där omkring. Det är ca 93 mil ner till Malaga och vi behövde ett stopp ungefär halvvägs, så någonstans i Alicante skulle vi hitta ett roligt ställe , men först så var det dags att besöka Sitges.