Almuñecar – När allt bara känns helt rätt…nästan

En veckas roadtrip i Spanien är naturligtvis alldeles för liten tid men bättre än ingen tid alls. Jag har länge velat köra utmed kusten för att kolla in om detta är något att satsa på i framtiden. Köpa hus eller lägenhet inför ett framtida liv härnere men inför ett sådant beslut vill jag ha bättre koll på vad som erbjuds. Egentligen är jag kanske mer intresserad av Italien men vill förstås ge Spanien en chans att visa sina bästa sidor. Att bila är ett bra sätt att lära känna ett land och om jag skulle köpa något i Spanien så krävs det många fler besök innan jag kan bestämma mig.

Att bila i Spanien

Trafiken utmed kusten mellan Barcelona och Malaga är verkligen lugn och trevlig att köra. I den norra delen mellan Barcelona och Alicante är det rätt dyrt att köra motorväg. Ett par hundralappar gick det åt till vägtullar, men vägarna är mycket fina och trots att det var påskvecka när vi besökte Spanien var trafiken knappt märkbar, vi upplevde inte några köer alls och det känns ju ganska ovanligt ute i Europa. Efter provinsen Valencia var det dessutom gratis att köra motorväg söderut, en tackar för det.

Gps:n visade oss en lite annorlunda väg än vad vi tänkt från början, det vill säga rakt söderut och kustvägen, men när vi programmerade in vår Gps från Italien valde den istället att gå in via Granada och därefter ner mot Alumencar. Ja det var bara att hänga med och när vi hela tiden hade snöklädda Sierra Nevada som blickpunkt kändes det lite som vi närmade oss Alperna och inte den södra kusten i Spanien.

Vi stannade till på en rastplats och beställde in deras enklaste sandwich men fick nog den godaste mackan jag ätit på många år. Solen värmde gott och vi satte oss på barens terass och njöt av dagens bästa utsikt -Sierra Nevada. När vi ätit god lunch körde vi vidare mot staden Granada och därefter styrde vi söderut mot Medelhavskusten och staden Almunecar.

Dagens roadtrip var en sån där resa när man kunde njuta fullt ut av att bila i världsklass. Inga köer, ensamma på stor motorväg med fina vyer, bättre än så här kan det nästan inte bli.

Framme i Almunecar

Vi visste inte alls var vi skulle stanna och jag sökte lite hit och dit på google map, tankarna gick mot att göra ett stopp någonstans i Nerja- trakten. När jag sökte hotell via booking.com hittade jag inget som kändes riktigt okej i men sökte vidare och fann att orten Almuñecar  någon mil norr om Nerja, som kanske kunde vara något i vårt tycke. Vi chansade och bokade en natt med fri havsutsikt och halvpension.

När allt bara stämmer

Vi körde av motorvägen som ligger förhållandevis högt upp i bergen och följde några serpentinvägar för att till sist hamna på gatan närmast havet och den fina strandpromenaden. Redan vid första anblicken kändes det helt rätt, orten andades lugn men ändå lite spännande med en stadskärna tillhörande gränder, en häftig borg och lite annat smått och gott som väntade runt hörnet.

När vi steg in på hotellet som ligger på strandvägen trivdes vi direkt, så himla mysigt att stiga ut på rummets fina terass med direkt havsutsikt. Vi skyndade oss ner till stranden för att få ett par timmars vila, men tyvärr var det stenstrand inte alls skönt att gå barfota på. Ja man kan tydligen inte få allt på en och samma gång.

Vi bodde på åttonde våningen i den vita byggnaden med underbar terass.

En dag i Almunecar

Följande morgon bestämde vi oss för att stanna ytterligare en natt för att besöka ortens sevärdheter. På med gympaskorna och ut på strandpromenaden som ligger utmed hela orten. Kanske påminner Almunecar lite om Sitges men är betydligt lugnare åtminstone på strandpromenaden. Det är inte lika många restauranger och barer i frontläge, men såklart finns det en hel del matställen närmare in i stan. Vi hade redan kvällen innan varit runt och inspekterat stan och sett en del av den, men ville förstås utforska den ytterligare och i dagsljus.

Vi började att klättra upp till stadens utsiktsplats, Penon del Santo, som klyver stranden i två delar, vi fick en fin vy över stora delar av staden. Vi stod där en stund och beundrade utsikten och upptäckte borgen som ligger högt upp och inåt de äldre delarna av staden.

Borgen San Miguel

Efter att ha betalt inträde vandrade vi in i den häftiga borgen från 1200 – talet som ligger uppe på en klippa och ut mot havet. Borgen består av kraftiga murar där man kan klättra ner i fängelsehålor och upp i små torn för att beundra utsikten. Det ligger även ett litet museum där man kan se och läsa lite om borgens ursprung och hur olika epoker format borgen. Vi vandrade runt en bra stund häruppe och fortsatte sedan vår sightseeing in mot de äldre delarna av staden.

Vandring i borgen San Miguel denna soliga morgon i Almunecar.

Vandring i stadskärnan

Ganska snart hittade vi in i gränderna i som både gick i stark uppförsbacke men sedan nedåt. Vi letade lite efter det museum som även ingick i vår entrébiljett till borgen. Vi lyckades passera museet både en och två gånger innan vi upptäckte det, men efter en snabb titt därinne var det inte mycket att se. Vi fortsatte lite planlöst runt i stan, butikerna började öppna så smått och det fanns flera trevliga klädaffärer som vi strosa runt i.

Almuñecar har en mysig stadskärna med spännande gränder, mängder av små butiker och givetvis en kyrka.

Marknad i Almuñecar

När vi strövat runt ett par timmar i borgen, gränder och lite butiker, tittade vi lite närmare på kartan såg vi att vi missat marknadsplatsen. Ganska snart hittade vi dit och om vi bott i egen lägenhet eller hus här i Almunecar hade vi kunnat köp dagens middag här. Fisk, korv, grönsak, frukt och annat smått och gott kunde man köpa här, ville man ha lite blommor till trädgården eller balkongen finns det också här.

Hungriga

Vi hade ju halvpension på vårt hotell och då ingick frukost och middag. Efter ett par timmar runt om i stadens gränder blev vi hungriga och det fanns ju mängder av restauranger att stanna till vid. Vi valde att stanna till vid en tapasbar nere vid havet för att äta musslor, kanske inte så mycket mat men tillräckligt för en lunch. Dessutom kunde vi njuta av solen och det lite loja liv man för här på solkusten, strosa runt, äta gott och ha det bra.

Även vi blev lite trötta och hamnade på hotellrummets härliga solterass. Vi fick några timmar med både sol och en god bok tyvärr blev vädret sakta men säkert blev allt sämre som väderprognosen lovat. Vi beslöt oss för att plocka ut bilen och köra en sväng söderut mot Nerja, som bara ligger dryga två mil eller 20 minuter från Almunecar. Väl i Nerja kände vi direkt att detta var inget för oss, mycket folk och betydligt större än Almunecar, stranden kändes trots oväder på ingång  jättefin men nej tack, vi åkte tillbaka till Almunecar och kände att det var här vi trivdes allra bäst under denna semester. Kanske hade det var mer rättvist om vi även gjort en övernattning i Nerja.

Bonsaiträdgåden

Efter kvällens middag fick vi tillbaka energin och gav oss återigen ut på stan. Vi hade ju missat stadens bonsaiträdgård och hittade ganska snart dit. Vi var relativt ensamma då vi kom i mörkret och precis innan stängning. Vi kunde ändå se ruinrester och lite häftiga stayer innan vi blev avhysta av nattvakten.

Och vad vi tyckte om Almunecar

Absolut något att satsa på inför framtiden om det inte varit för den tråkiga stenstranden. Vi älskar att gå barfota på sandstränder, det blir betydligt billigare än att springa till fotvården, så tyvärr inget boende här men vi kommer gärna tillbaka på en genomresa eller på en längre semestertripp.