Mot Sydney med förhinder

Efter att ha tillbringat natten i den trevliga orten Lorne var det dags att köra mot Melbournes flygplats. Vi skulle lämna tillbaka hyrbilen men vårt flyg gick inte förrän vid femtontiden så vi kunde ta det i lugn takt. Självklart var det en liten utmaning att köra mot storstad i vänstertrafik, bra att vara ute i god tid. Flyga inrikes gick smidigt mellan Brisbane och Melbourne, det borde inte bli några problem nu heller. Skönt att vi kunde köra väster om Melbourne centrum då slapp vi den värsta trafiken, vi hittade tillbaka till biluthyrningen och även inrikesterminalen. Inga problem heller att checka in, våra boardingkort kom fram ur automaten och sen var det bara att lämna bagaget. Vi hade hela tre timmar kvar till avgång, bra ändå att hinna äta lite lunch och vara klara med matbestyren för en kort flight på en och halv timme. Tanken var att vi snabbt skulle checka in på hotellet i Sydney och sen ge oss ut på stan för att få en överblick var vi bodde i förhållande till olika sevärdheter.

Väl genom säkerhetskontrollen och en snabbtitt upp mot tavlan för avgångar kunde vi konstatera att planet var minst två timmar försenat. Inte kul, men det fanns naturligtvis inget annat att göra än att foga sig i sitt öde och hoppas att det inte skulle bli en ännu längre försening.

Om dagarna springer iväg annars så stod tiden stilla denna regniga och blåsiga lördag, vi vandrade runt på flygplatsen, jag läste ut en bok och till sist kom vi nästan tre timmar försenade iväg till Sydney. Vi fick snabbt tag på en taxi som tog oss till vårt boende i centrala Sydney men nu hade klockan hunnit bli åtta på kvällen. Vi fick en snabbguidning av receptionisten och väl ute på stan kunde vi konstatera att vi bodde mycket centralt och nära Darling Harbour.

Nja det blev inte riktigt vad vi tänkt men vi  hittade en trevlig restaurang med god mat. Vi tog en promenad runt Darling Harbour som kändes som modern marina med lite lyxigare hotell och restauranger. Nåväl vi konstaterade att vi bodde mitt i mellan Darling Harbour och Chinatown vilket verkade vara bra för att nå de flesta sevärdheter till fots. Nu var det sängläge för oss, det hade varit en lite bortkastad dag på flygplatsen men inget att göra åt, bara att se till att komma upp i god tid inför morgondagen.