Vi besöker Sydney

Morgnarna här nere i sydöstra Australien är nu under vintertid (juni – augusti) riktigt kyliga men med en härlig lite krispig hög luft. Det är precis att man slipper mössa och vantar åtminstone vid niotiden på morgonen. När solen kommer framåt förmiddagen kan temperaturen stiga uppåt arton – tjugo grader, då blir det riktigt varmt och gott.

Vår första morgon var väckarklockan satt på kvart i sju, inget latande här inte. Vi lyxade till det med dyr hotellfrukost för att inte spilla dyrbar tid på onödigt letande efter kaffe och smörgås, skönt att spara sina steg inför dagens sightseeing i marathonklass.

Dagens första mål var givetvis Operahuset och Sydney Harbour Bridge. Det var en bit att gå men ganska snart kom vi fram till hamnen och på håll såg vi den grymt vackra bron.

Väl nere i hamnen låg så äntligen det häftiga Operahuset som vi så många gånger sett på mängder av bilder och tv.

Vi fotade och fotade tills vi fått byggnaden från alla tänkbara vinklar men vad det kändes som med fel ljus. Solen som lyste så gott från en klarblå himmel gjorde inte operahuset så bra från vår vy. Kanske kunde det bli bättre bilder från bron, men hur kom man upp på den?

Vi promenerade runt nere vid brofästena en stund och såg till sist att man faktiskt kunde ta sig upp. Vi hittade en uppgång med hiss och härifrån kunde man gå över bron och dessutom fota Operahus i en bättre vinkel.

Vi promenerade en bit ut på bron och fick en fin vy över hamnen och Operahuset. Vi funderade på om vi borde besöka denna häftiga byggnad men beslutade oss för att ta oss tillbaka till färjeterminalen. På vägen dit passerade vi ”The Rocks”, kvarteren där de första européerna steg i land på 1700 – talet. Numera är det mysigt att strosa runt, titta lite i småbutikerna eller sätta sig på ett café och njuta av folklivet.

När vi kom tillbaka till färjeterminalen hittade vi ett ställe att köpa biljetter för olika kollektiva transporter. Det var ju söndag och det vimlade av helglediga australiensare och turister, tur i oturen eftersom man kunde köpa ett subventionerat dagkort för bland annat färjor och bussar för bara 10 dollar ( ca 70 kr). Det passade oss väldigt bra, vi hittade en snabbfärja till Manly Beach, en tur på ca 45 minuter. På båtturen fick man en god vy över hela Operahuset och Sydneys skyline.

Framme vid Manly Wharf var vi hungriga och tog oss en liten vilopaus med en god lunch. Med lite mat i magen promenerade vi ett par hundra meter och kom fram till den fina beachen. Dessutom sken solen, att det är vinter i Sydney denna eftermiddag var inget man kunde känna av.

Jag kan inte direkt påstå att jag blev imponerad av Manly Beach men stämningen och folklivet gjorde stället till något utöver det vanliga. Många söndagsflanörer och ett par surfare befann sig på stranden men det var en riktigt lugn vinterdag så någon våg av klass var inte att vänta. Vi hängde en stund i Manly men beslöt oss för att ta färjan tillbaka och kanske även hinna besöka Bondi Beach, för visst är det lite härligt med coola beacher.

Båtresan tillbaka blev riktigt häftig, vi stod i fören och kunde njuta av inloppet mot Sydney. När vi kom i land försökte vi hitta en buss som gick till Bondi Beach, efter lite letande fann vi en tur som tog oss rätt genom en stor del av innerstan på dryga halvtimmen, mot Bondi. Skönt att sitta på en buss för en gratis sightseeingtur men till sist var vi framme vid Bondi som inte heller imponerade om det inte varit för folklivet, restauranger och surfarna.

Vi strosade runt på den trevliga strandpromenaden, satt en stund i solen och började känna oss som hemma här i Sydney. Det går snabbt att finna sig till rätta, allt känns enkelt, stort och trots storstadens puls är människorna trevliga och hjälpsamma.

Vi tog bussen tillbaka mot de centrala delarna av stan, hoppade av när vi började närma oss vårt boende för att hinna se lite av innerstaden. Jag ville gärna åka upp i Sydney Tower Eye men maken tyckte det räckte med att vi varit uppe i Eureka Tower i Melbourne, lite sak samma, men dock med annan vy. Nåväl istället beslöt vi oss för att nöja oss med att titta lite i alla butiker som finns i samma område och hamnade på det anrika Queen Victoria Building. Det är en vacker och ståtlig gammal byggnad med tillhörande galleria med småbutiker, caféer och restauranger.

När vi återvända till hotellet var det mörkt och det var dags att hitta lite middag. Det finns ju mängder av restauranger men vi hittade en precis utanför hotellet som fick duga för kvällsmiddag. Med ömmande fötter gav vi oss åter ut på stan, vi ville gärna se lite mer av Darling Harbour, känna av stämningen där, ta ett glas vin på en av alla barer som ligger utmed hamnen. Det blev en lång dag i Sydney, vi somnade sött och mycket nöjda efter dagens alla nya intryck från denna så härliga stad.

Morgonen därpå var klockan åter satt tidigt, vi sprang ut på stan medan det fortfarande var lite mörkt, letade upp en kaffebar och tog med frukosten tillbaka till hotellet. Det blev betydligt billigare frukost än att äta på hotellet. Vi hade några timmar kvar innan vårt flyg till Cairns skulle avgå och tog en riktigt härlig promenad i dagsljus i Darling Harbour. Vi hann med en sväng in i Chinatown men tyvärr blev det snart dags att ta oss ut mot flygplatsen. Flyget till Cairns avgick på minuten och hade en flygtid på knappa tre timmar mot de betydligt varmare nordöstra delarna av Australien.

2 reaktioner till “Vi besöker Sydney

• juli 15, 2019 kl. 10:03 f m
    Permalink

Hej!
    På Bondi Beach håller Håkans brorsdotter Sara till, hon har varit i Sidney sedan september, jobbar och pluggar marknadsföring.
    Mammas kusin Hannelores barnbarn Kathleen bor sedan något år också i närheten av Bondi Beach.
    Ha det gott och ha en fortsatt fin semester.
    Monika

Svar
    • juli 15, 2019 kl. 2:03 e m
      Permalink

Hej!
      Det måste vara underbart att plugga o jobba i Sydney. Vi blev verkligen mycket förtjusta i denna mysiga stad.