AustralienQueensland

Härliga dagar på stränderna och regnskogen norr om Cairns

När vi stiger av planet på Cairns flygplats är klockan nästan sex på kvällen, det är skymning men betydligt varmare än vi varit vana vid de senaste dagarna. På Cairns lilla flygplats går allt smidigt och lätt, vid bagageutlämningen finns även biluthyrarna. På mindre än tio minuter har vi fixat bilnycklar och hittat vår hyrbil för de kommande fjorton dagarna.

Boende på Trinity Beach

Jag har valt boende för hela fem dagar lite på måfå. Det har inte varit det enklaste att veta var vi kan stanna till för så här pass lång tid. Jag har gått lite på magkänsla och tänker på vad man får för pengarna när jag väljer Trinity Beach strax norr om Cairns. Lugn och ro, närhet till lite äventyr med förhållandevis bra prisläge känns därför som ett bra val, men såklart riskabelt om det inte skulle passa oss.

Framme i Cairns

När vi lämnar flygplatsen mörknar det snabbt men Trinity Beach ligger bara cirka tjugo minuters bilkörning därifrån och vänstertrafiken sitter som en smäck nu, nästan i alla fall. Dessutom är vi rätt ensamma ute på vägarna och hittar utan några problem vårt boende. Vi har bokat lägenhetshotell med havsutsikt men tyvärr motsvarar inte standarden alls det som utlovats, förvisso är balkongen underbar med världens bästa vy, men inredningen från åttiotalet är inte rolig.

Morgon på Trinity Beach

Morgonen därpå tar vi oss en rejäl sovmorgon och kommer lite sömndruckna ned till receptionen för att klaga och ta reda på var man kan hitta frukost. Även om vi har kök med kokmöjligheter är jag inte den som lägger energi på egen matlagning i semestertider, finns det frukost att köpa tar jag gärna emot den lyxen.

Eftersom vår ankomst varit så sen och receptionen stängt har vi fått vår nyckel från ett kassaskåp kvällen innan. Nu när vi checkar in på riktigt passar jag på att klaga eftersom lägenheten inte är fyrstjärnigt utan snarare tvåstjärnigt. Jag brukar inte ha några problem att kuna byta rum, det är nog min paradgren, men här var det bara ett blankt nej. Dessutom är värdinnan så extremt trevlig att jag bara finner mig i hennes bortförklaringar och eftersom utsikten är så magisk orkar jag inte bråka mer om den saken, men lite surt känns det.

Fantastiska dagar

Våra dagar i Trinity Beach är mer än välbehövliga, något slitna efter en lite tuff start kan vi nu landa lite och ta dagen som den kommer. Det blev en hel dag med promenader utmed den lilla men vackra stranden, god mat på den mysiga italienska restaurangen, balkonghäng och lite vila. Dagen därpå tar vi bilen och kör runt lite på de olika stränderna runt norra Cairns och jag konstaterar att jag gjort ett bra val när jag valt Trinity Beach istället för det mycket större Port Doglas eller Palm Cove som jag varit nära att bokat.

Utflykt runt Cairns

Vädret varierar en del, lite regn, en hel del sol under dagarna och temperaturen håller sig kring en tjugofem grader. Ganska snart  blir vi lite rastlösa och tar en biltur till Daintree Forrest. Vi startar ganska sent på morgonen eftersom det inte är så långt att köra enligt kartan, bara tretton mil och google maps visar på cirka två timmar. Vägen upp mot Port Doglas är otroligt vacker, en av topp tio i världen, enligt värdparet på vårt boende. Vi stannar till uppe vid Port Doglas och gör oss ingen brådska, promenerar där en stund och fortsätter sedan Cape Tribulation Road mot Daintree National Park.

En bilfärja ska ta oss över Daintree River och mycket riktigt kommer vi fram til en lång bilkö som inte rör sig mer än par meter var tionde minut. Först tänker vi vända om men beslutar oss ändå för att vänta och vi står minst en timme i bilkö innan vi kommer över det lilla sundet. Tydligen är det något slags skollov under ett par veckor vilket gör att det är många campers som liksom vi vill ut på lite äventyr.

Vägen mot Cape Trabulation går på delvis ganska smala slingriga vägar genom frodig regnskog. Vi stannar till vid flera av de utmarkerade utsiktsplatserna och tar en lunch på ett café utmed vägen. Det finns flera intressanta djungeläventyr med besök hos fjärilar, ormar och krokodiler.

Även om det inte mörknar lika snabbt uppe i nordöstra Australien som i de södra delarna är det definitivt mörkt strax efter sextiden på källen. Vi är lite osäkra på hur långt vi vågar köra så vi stoppar när vi kommer fram till Cape Trabulation. Vi tar en liten djungelpromenad och besöker den fina stranden innan vi är tvungna att vända tillbaka innan det mörknar. Det blir några stopp utmed de krokiga vägarna tillbaka mot färjeläget men för returesan kan vi nästan köra på båten direkt.

Även om vägarna  till och från är ganska bra tar resandet med bil betydligt längre än vad man tror. Inte minst för att vi måste stanna till ideligen för att njuta av de storslagna landskapen och supa in alla fantastiska vyer, för vem vet om någonsin kommer tillbaka.