Hawaii

Hawaii – USA 2016

Årets sommarresa gick till USA och som en liten extra tripp besökte vi delstaten Hawaii. Jag hade inte haft en tanke på Hawaii tidigare, visst skulle jag gärna vilja resa dit men det har känts lite svåråtkomligt så det fanns inte ens med på min bucket list. Däremot hade maken Hawaii som ett drömresemål och när vi bestämde vart vi skulle åka sommaren 2016 så föreslog han Hawaii. Okej, men hur kommer man dit då? Bästa sättet för oss var att köpa flygbiljetter till Los Angeles vilket vi hade gjort redan i februari utan en tanke på att åka till Hawaii. Det kändes bara bra att ha en flygbiljett till USA och sedan är ju nästan allt möjligt resonerade vi, när vi för tredje året i rad bara måste åka till USA.

Efter lite letande hittade vi ganska snart ett bra flyg till Honolulu och boende på Waikiki Beach. Jämfört med Stockholm – Los Angeles var flygbiljetten till Los Angeles – Honolulu nästan lika dyr, så det känns som vi har riktigt bra flygpriser från Stockholm ut i världen. Honolulu verkar vara en väldig populär destination för oss svenskar, det var flera svenska barnfamiljer som steg ombord på en av säkert fyra av Uniteds dagliga Honoluluflighter. Flygtiden på ca fem och en halvtimme är längre än jag trott men Hawaiiöarna ligger ju faktiskt hela 400 mil från den amerikanska västkusten.

Hawaiis fem huvudöar Oahu, Molokai, Maui, Hawaii och Kauai stäcker sig över ett 80 mil långt bälte i Stilla Havet. De flesta sex miljoner som årligen besöker Hawaii kommer till delstatens huvudstad Honolulu därifrån kan man sedan ta sig till de andra öarna med mindre flyg.

Ett måste är att hyra bil och det är lätt att köra på Oahu,jag blev ändå förvånad över att det var så mycket trafik. Vägarna är helt okej och det är lätt att hitta. Vi har ju alltid med oss en gps samt en mindre papperskarta som ett komplement.

Fån Honolulus flygplats kör man vidare ut på motorvägen och kommer ganska snart fram till själva staden Honolulu. Det tar en stund att köra genom huvudgatorna för att komma ut mot södra sidan och Waikiki Beach där vi hade bokat boende längst söderut på Waikiki med utsikt både mot havet samt den häftiga kratern Diamond Head.

Vi stannade sex dagar på Oahu, det passade oss bra att göra utflykter på förmiddagarana och tidiga eftermiddagar för att senare tillbringa några timmar på Waikiki beach för bad och sol.

Redan första morgonen begav vi oss till Pearl Harbor. Här finns krigsfartyg, ubåt, militära museer och monument. Det finns mycket att se och man kan göra olika guidade turer och säkert hålla på i flera dagar för att få veta allt om det japanska flyganfallet den 7 december 1941 och som gjorde att USA bestämde sig för att ge sig in i andra världskriget.

Vi besökte förstås ubåten där man fick se hur besättningen levde sitt dagliga liv. Det var trångt och det kan inte ha varit lätt för alla de unga grabbarna att vara ombord på denna ubåt. Även fast det är längesen fick jag en klump i magen av hur besättningen måste ha känts sig när de låg under ytan och kunde träffas av en sjunkbomb när som helst.

Från vår hotellbalkongen hade vi även utsikt över kratern Diamond Head som vi naturligtvis besökte. Trots att vi var ganska tidigt ute på förmiddagen var det svårt att få parkeringsplats men ett smidigt kösystem gjorde att vi bara behövde vänta ca tjugo minuter på en plats. Vid parkeringen finns ett informationscenter och även kiosk och toaletter.

Bra att tänka på innan man påbörjar vandringen är att utrusta sig med bekväma skor, vattenflaska och något till huvudet, det blir rejält varmt när solen gassar på. Stigen i sig är promenadvänlig men smal och lite brant på vissa ställen. Den sista etappen går genom en eller två tunnlar vilket man nu föredrar, den lättare vägen med en tunnel eller den lite jobbigare då man även får gå den allra sista biten i en ännu en tunnel.

Väl uppe, vilket tog ca 35 – 40 minuter, fick vi trängas en del för att få de bästa bilderna, men med lite tålamod fick alla njuta av den fantastiska utsikten över stora delar av Honolulu och Waikiki Beach.

Efter vårt besök uppe på Diamond Head begav vi oss norrut, vi körde förbi Honolulu, flygplatsen och Pearl Habor. Trots att det inte är så långa sträckor att köra tar det tid då trafiken tidvis är intensiv. Norröver är stränderna otroligt vackra, orörda och vilda. Vädret är lite mer ostabilt på denna sida med tvära väderomslag. Vi fick uppleva både solsken, sandstorm och regnoväder.

Stränderna på Hawaii är det svårt att få nog av. Vi blev mycket förtjusta i den östra sidan av Oahu, här är det betydligt lugnare än på västra sidan både till havs och på land. Vissa strandremsor var vi helt själva på och dessa stränder är absolut i världsklass.