Yasawa Islands

Väl framme  vid Yasawa Flyers sista destination väntade personal från hotellresorten i småbåtar. Jag kände mig väldigt välpackad med resväska på dryga 20 kilo, men ska man vara borta i fyra veckor behövs de ju en väska av större storlek, det var inga sura miner för det, utan vi möttes bara av leenden med hälsningsordet Bula! Den mindre båten tog bara fem minuter så var vi framme på vår Robinson ö Coconut Beach – Tavewa.

Härliga Coconut Beach – en helt magisk plats i södra Stilla Havet och när vi började undra var alla andra var, så insåg vi att vi faktiskt nästan var helt själva. Jag hade bokat en strandvilla, man kunde välja på bungalow i trädgården eller strandvilla (booking.com), vi upptäckte att det bara fanns en strandvilla och resten var bungalows. Till middagen skulle personalen demonstrerade sin Kava-cermoni. Kava är en traditionell fijiansk dryck gjort på kavaroten vars pulver blandas ut med vatten. Detta var tidigare en viktig ritual men numera dricker man drycken mer som en slags social tradition då den dricks i glada vänners sällskap tillsammans med levande sång och musik.

Vi blev ombedda att sätta oss ned på en stor bambumatta tillsammans med resten av resortens gäster, något som till en början kändes lite galet, men väldigt trevligt då vi alla fick presentera oss för varandra. Vi från Sverige var de som hade rest längst vilket de andra gästerna som kom från, Australien, Singapore, Japan, Nya Zeeland och USA, tyckte var väldigt imponerande. Och ja just i den stunden, tyckte även jag att det var riktigt imponerande av mig, att ha baxat oss ända hit, för att sitta på en bastumatta och sjunga Bula-sånger med vilt främmande människor på denna så avlägnsa plats.

I det som mer såg ut som en sommarstuga var receptionen och restaurangen. Vid de sex borden åt vi frukost, lunch, eftermiddagskaffe /te och middag, måltiderna tillkom som en obligatorisk resortavgift och maten kostade nästan lika mycket som boendet, men absolut värt ca 3400 kronor som vi betalde totalt per dygn för två personer.

2017-06-26 14.39.14

2017-06-26 14.39.24

Härligt utomhusbadrum.        DSC_0127

Fotbad finns vid ingången till alla bungalower.

Efter det att vi anlänt Coconut Beach började till och med jag att stressa ned och njöt av att göra absolut ingenting förutom att gunga i hängmatta, promenera på denna magiska, magiska strand. Äta, sova och njuta,  ja bara så underbart! På förmiddagarna var tidvattnet i bästa position för bad, senare under eftermiddagen blev det ganska långgrund. Någon dag var det väldigt blåsigt men vi hittade lä längre söderut på vår Robinson ö. På kvällen var det skönt mörkt då den enda belysningen var från några smålampor i trädgården och även belysning från öarna omkring. Det var verkligen så härligt att somna till havets vågor och lyssna på vinden som ven genom soljalucierna eftersom fönstrena saknade glas, men självklart fanns det myggnät.

Mitt emot  Tavewa Island ligger Blue Lagoon på The Turtle Island där filmen ”Den Blå Lagunen” spelades in på åttiotalet, med Brooke Shields och Christopher Atkins. Vi ville förstås besöka denna ö och vår resort tog oss med på en liten båttur för dels snorkling men också ett besök på ön. Tyvärr blev vädret hastigt dåligt och då tidvattnet drog sig tillbaka blev upplevelsen inte riktigt vad vi tänkt, men det blev lite promenrande på stranden och så fick fiskarna mat från båten så att även de som jag som inte ville snorkla skulle ha möjlighet att få se dem på nära håll.

Vi spenderade bara tre dygn på detta paradis innan vi åter hoppade på Yasawa Flyer för nästa öbesök. Hade jag vetat hur bra vi skulle komma att trivas här hade vi nog tagit minst två nätter till, men det är ju en chansning och inför bokningen av Yasawa Islands tittade jag på TripAdvisers omdömen, kollade priser och omdömen på Booking. Det visade sig inte finnas så många svenska recensioner och för det mesta brukar det som är dyrast leverera också, men inte alltid…!

Innan vi kunde lämna Coconut blev det avskedscermoni då hela personalen spelade och sjöng fina sånger för oss. Sedan kom hela personalstyrkan från storkocken till trädgårdsmästaren och sa farväl. Faktiskt blev det nästan en tår trots att vi bara känt varandra i tre dagar.

Efter många goa kramar, blomsterkransar och ståhej lastades vi åter ombord för att möta upp med Yasawa Flyer som anlände strax efter tvåtiden på eftermiddagen för en liten tur på en och halvtimme till Naukucuvu där vi bokat vårt nästa boende.

2017-06-30 11.56.12

Ett nytt paradis väntade oss när vi anlände senare på eftermiddagen, inte lika genuint som vår första ö. Visst var det välkomstsång och underbar personal, men Paradise Cove är en mycket större resort med betydligt fler gäster. Vi hade bokat den billigaste typen bungalow, men fick vid ankomst veta att vi blivit uppgraderade till deras alldeles nya område för endast vuxna över arton år. Alltid trevligt att träffa olika typer av människor men finns det möjlighet att bo i lugnare miljö som dessutom var helt nytt tackade vi gladligen ja.

Även denna bungalow höll med utomhusdusch med perfekta lagom mjuka och breda duschstrålar. Dessutom fanns det gott om varmvatten och inredningen passade min smak.

DSC_0210      DSC_0212

Två fina pooler låg nedsänkta i den nybyggda terassen helt klädd i trä och plattor. Det var bara ett fåtal gäster som hade hittat hit och kanske var det några som tyckte det var lite tråkigt att ligga på en solbädd vid poolen när den vackra stranden låg alldeles intill. Hur som helst var det mysigt att sitta här efter en dag på stranden för att ta en drink eller öl.

Ville man hellre bada bland andra fanns storpoolen, men vi badar nästan aldrig i pool när vi är utomlands där det finns ett hav. Nu testade vi naturligtvis vuxenavdelningens egna pooler, men jag reser gärna till platser där det inte finns pool.

På restaurangen var det riktigt bra, mycket modernt upplägg och supergott. Det fanns flera rätter att välja på och vi serverades mat tre gånger om dagen. Drycken ingick inte i resortpriset och en flaska vin gick på ca 250 kronor, ganska dyrt men av god kvalitet. Både frukosten och middagen höll riktigt bra stil medan lunchen var lite enklare, där man alltid kunde välja hamburgare av både fisk, kyckling eller köttfärs. Det fanns även pastarätter och annat smått och gott, efterrätterna var riktigt fina och det kändes att allt var noga uttänkt och inget lämnades åt slumpen hur bråttom det en var, särskilt då det var många som skulle äta samtidigt.

Dagarna på Naukucuvu fullkomligt skenade iväg trots att det inte fanns så mycket mer att göra än att ägna sig åt olika vatten och strandaktiviteter, precis så som vi önskade. Vi hade bokat fem nätter här och med tanke på att det var mycket fler gäster här var området att röra sig på betydligt mindre. Stranden var inte mer än ett par hundra meter och inte alls lika fin som Coconut Beach, men ändå så ljuvligt det kan bli.

DSC_0242  DSC_0250

2017-06-30 10.31.29   2017-06-30 11.57.22

Våra åtta dagar ute på Yasawa Islands kan sammanfattas som en riktigt bra resa trots att det blev ganska dyrt. Jag tycker att det ändå var väl värt pengarna och är det någon gång som man ska spendera mera är det definitivt på den här typen av platser. Det finns väldigt många alternativ då det gäller boenden på Yasawa Islands och jag tyckte att vi nog bokade prisvärda resorter, att vi verkligen fick mycket för pengarna. Många yngre backpackers valde boenden där man kunde bo i sovsal med delat badrum/toalett och det fanns även öar där det boendet var mycket enkelt och säkert väldigt bra, allt beror ju på vad man själv tycker är okej.

Jag kan absolut varmt rekommendera Fijiöarna trots den ganska långa resan, men väl värt varenda timme på flyget. Framför allt är människorna här så välkomnande, nyfikna och vänliga. Var vi än kom fanns det alltid ett leende och även om vi då och då klagade på bland annat insekter på rummet med mera, så försökte man alltid att göra sitt bästa med ett glatt leende.

Alla magiska paradisöar var förstås den främsta behållningen med mjuka vita stränder och ett kristallklart vatten. Kanske var temperaturen i vattnet på 25 – 28 grader aningens kallt, (ja jag gillar ju väldigt varmt vatten typ som Indiska Oceanen erbjuder) men med en lufttemperatur på strax under 30 grader och för det mesta med svalkande vind gör Fijiöarnas vinter helt perfekt.