Mini – minisemester Östergötland hösten 2013

On the road again!

Ja så här när arbetet satt igång på fullaste allvar började vi längta efter semester trots att det är ett tag kvar dit. Ganska spontant bestämde vi oss fredagkväll att det hade varit mysigt att köra lite söderut, sagt och gjort!

Lördagmorgon var det äntligen dags att sätta sig i bilen för en liten minimini semester och vi hamnade i Norrköping!

Och hoppsan vad vi blev hungriga när vi såg dessa räkmackor och ja de smakade lika gott som de ser ut!

Sen var det dags att göra Norrköping. Visst har vi då och då kört igenom denna trevliga stad med bil, men det blir aldrig detsamma som att gå runt till fots.

Ganska snart lämnade vi shoppingstråket och hamnade vid de gamla industrikvarteren där bomullsfabrikerna en gång för längesedan var viktiga för Norrköpings ekonomi. Idag är det ett trevligt utflyktsmål, med museum, caféer och olika utställningar.

Efter att ha gjort Norrköping begav vi oss söderut mot Linköpng! Istället för att ta motorvägen körde vi via Kimstad och hamnade vid Göta Kanal och slussen Norsholm.

Sedan i våras när vi gjorde ”Bila Göta Kanal”är jag lite förtjust i de här slussarna. Det är verkligen så mysigt och trevligt att stanna till en stund och njuta av atmosfären och lugnet, i det fantastiska september vädret.

Efter lite fika körde vi vidare den gamla vägen till Linköping förbi Linghem och ganska snart kom vi fram till slutdestination – Scandic City i Linköping!

Hotell Scandic City Linköping har vi bott på förut när vi tävlat med hund och jag tycker det är helt okej med närhet till stadskärna och restauranger.

Domkyrkan i Linköping – vacker!

På Stora Torget i Linköping finns det många restauranger och vi åt en god middag och sedan avslutade vi dagen med en liten kvällspromenad.

Alltid härligt att bo på hotell!

Morgonen därpå efter en fin hotellfrukost körde vi runt lite i Linköping och konstaterade att Linköping faktiskt var riktigt trevligt. Nu hade vi förstås ett helt magiskt väder vilket säkert gjorde att allt kändes väldigt fint.

Helgerna går alldeles för fort och även denna helg. Vi var förstås tvugna att ge oss tillbaka till verkligheten och vardagen, men stannade till strax utanför Kolmården och njöt av det helt fantastiska Bråviken.