Påskresa till Rügen – Binz

Påskresa till Rügen – Binz!

(via Malmö)

Det blev en riktigt mysig påskhelg på ön Rügen och den trevliga badorten Binz utanför fastlandet i Tyskland. Vi startade med en övernattning i Malmö – underbara Malmö som bara blir bättre och bättre för var gång vi besöker staden.

Vi bodde på trevliga Radisson Blu vid Caroli City så vi hade nära till allt och det är skönt när man bara stannar över natten.

Tur med vädret hade vi också, strålande sol och en riktigt härlig kväll för middag utomhus och promenad i våra gamla kvarter från studieåren på tidigt 80-tal.

En bit mat blev det på uteserveringen Mello Yellow.

Lilla Torget – Malmö April 2014

Malmö är kanske inte världens vackraste stad, men det finns ändå så mycket charm. Ja, jag trivs verkligen så bra att promenera runt här och extra kul är det att vi fortfarande hittar så bra.

Gamla Domusvaruhuset ovanför Triangeln är inte längre Domus förstås, men byggnaden är kvar en hel del nytt har tillkommit runt omkring sen vi flyttade från Malmö 1983.

De gamla industrikvarteren är numera uppfräschade men bakom det fina renoverade huset med rödfärgad fasad, lyckades jag få syn på en gammal Fazerskylt. Har för mig att Fazer hade en stor chokladfabrik mitt i Malmö.

Nästa morgon lämnade vi Malmö ganska tidigt och körde mot Trelleborg. Bara att köra på färjan till Sassnitz, turen tar dryga fyra timmar och vi var framme vid halv ett -tiden på ön Rügen.

Tidigare har vi åkt med TT- Lines färjor som är betydligt fräschare än Stena Lines, men påsken bjöd ju på underbart soligt väder och vi tillbringade nästan hela överfarten utomhus i en solstol.

Efter dryga fyra timmar var vi i land, solen sken och det kändes lite som att vi fortfarande var kvar i Skåne eller möjligtvis Danmark och kanske beror det på att denna del av Tyskland faktiskt varit svenskt på 1600-talet. Under stormaktstiden på mitten av 1600-talet roffade Sverige åt sig vissa delar av norra Tyskland där Rügen ingår i det som brukar kallas för ”svenska pommern”.

Istället för att köra direkt till Binz körde vi norrut för att se så mycket som möjligt av Rügen. På kartan verkade Kap Arkona som en intressant plats så vi styrde bilen ditåt, det ligger inte så långt från Sassnitz, tyvärr verkade som om många andra påskfirare också skulle utforska just norra Rügen denna eftermiddag så det gick ganska långsamt, och långsamt är något som vi (maken) verkligen inte gillar, och är det dessutom kö till betalparkeringsplats, ja då struntar vi faktiskt i detta. När vi ändå redan hade åkt båt förbi Kap Arkona kände vi att det fick vara nog med utflykter för dagen.

Vi styrde bilen söderut igen, förbi Sassnitz igen och bara 15 minuters bilfärd därifrån ligger den trevliga badorten Binz, där vi bokat boende via Stena Line paketresa = färja + boende.

Vi hade alltså bokat boende på trevliga Hotell Strandhotel Rugard.

Vi blev verkligen mer än förtjusta i detta trevliga ställe, ett riktigt toppenhotell och jag är ju mer än kräsen när det gäller hotell, så det kändes skönt att vi valt detta underbara ställe.

Dags att ta itu med Binz!

De här korgstolarna har jag sett här och där i norra Tyskland men aldrig hunnit testat, nu var det läge, men tyvärr var det sååå kallt. Inte kallt i sig, men från havet blåste det rejält.

Enormt vacker badstrand med en helt fantastisk mjuk och fin sand.

En gammal attraktion redan från tidigt 1900-tal är den 600 meter långa havsbryggan. Denna brygga har förstörts i bränder, byggts upp igen och här är den –  lång, fin och ganska nyfixad.

Halvfrusen i vackert vårväder – är så glad att jag fick komma hit!

Andra var inte lika frusna….!

Mer än att köra bil, promenera och äta god mat fanns inte att göra här, men det var precis så vi önskade att ha det på vår lilla påskresa till Rügen. Vi bokade bord på vårt hotell trots att vi blivit tipsade om att det skulle vara billigare och minst lika bra att äta ute på stan. Det struntade vi men fick helt underbar mat, fisken var bara så fantastisk och utsikten var inte heller så dum.

På självaste Påskafton var stranden fylld med små vedbrasor, typ vår valborgseld fast mindre.

Efter den goda middagen var det bara att sätta på sig joggingskorna igen och ge sig ut för fler promenader och upptäckter.

Äntligen fick jag testa den där mysiga strandkorgstolen, tyvärr inte i sommarvärme.

Ja det blev en lång Påskafton 2014, men ju längre dag desto mer att uppleva.

Påskdagen startade lite senare, en liten sovmorgon till klockan åtta i alla fall. Dagen startade med underbar frukost på detta supermysiga hotell.

Dagens bästa – Champange till frukost!

Tyvärr inget för oss som skulle ut och köra bil, men nu så här i efterhand, vad gott det hade varit!

Vi hoppade istället in i bilen och körde några kilometer norrut till Prora.

Prora, semesteranläggningen som är ett minst 4 km långt huskomplex. Detta mycket märkliga ställe började byggas 1934 och skulle ifärdigt tillstånd kunna ta emot minst 20 000 personer. Anläggningen hann aldrig bli färdig eftersom kriget bröt ut. Bygget är verkligen gediget gjort och det fantastiska läget utmed havet är magiskt. Trots att det är länge sedan detta huskomplex byggdes och att en del av anläggningen utnyttjas av DDR militär, kändes historiens vingslag. Idag byggs en del om till bostadsrätter och ja varför inte?

Dåtidens semesterboende så skulle alla rum se likadana ut. Två sängar, en liten soffa och tvåstolar samt soffbord.

Den där badstranden var en riktigt höjdare!

Lite kyliga vindar gjorde att vi lämnade detta lite speciella ställe och körde mot fastlandet och den mysiga Hansastaden Stralsund.

För att komma över till Stralsund finns en giganstisk vacker bro.

Väl i Stralsund var det dags för lunch, som vi intog nere på kajen i strålande solsken och värme.

Även lite seightseeing i mysiga Stralsund hann vi med.

Lite vila behövde även vi så framåt eftermiddagen åkte vi tillbaka till hotellet i Binz och njöt av lite balkongläge innan det åter var dags för att utforska mer av Binz.

Nu var det vår tur att dricka champange, nåja mousserade då.

Kvällen avslutades med middag på hotellets Panoramarestaurang. Denna kväll serverades det vit sparris, riktigt gott!

Annandag Påsk, dags för hemresa. Det blev en riktigt lång dag med start klockan åtta från Sassnitz och åter till Trelleborg. Vi var ju inte heller de enda påskfirarna på vägarna så det blev många timmar innan vi var tillbaka i Stockholm.

Kanske läge att ta tåget istället?