Weekend i Oslo via Karlstad

Ibland blir längtan efter att göra en roadtrip väldigt stor och när det är så långt till nästa semester får man göra sitt bästa för att komma iväg.  Och hur många gånger har vi inte sett den där Osloskylten? Varför inte, vi kör till Oslo! Tyvärr är det inte så lätta att komma iväg så tidigt på fredagen, först vid femtontiden kunde vi komma iväg och för att inte behöva stressa alltför mycket bestämde vi oss för ett stopp i Karlstad. Vallentuna – Karlstad lite drygt trettio mil blev precis en lagom tripp så här en fredageftermiddag.

Strax efter artontiden checkade vi in på fängelset i Karlstad. Ja såklart är det numera ett hotell som ligger mitt i centrala Karlstad. Kanske inte världens roligaste rum, men Clarion Collection Hotel Bilan är ändå ett riktigt trevligt hotell där både middag och frukost ingick i priset, som jag bokat på booking.com

Efter middagen blev det en liten promenad runt om i Karlstad. Det är verkligen så kul att komma till ett helt nytt ställe och bara strosa runt en fredagkväll och glömma vardagen en liten stund.  Vi hade egentligen tänkt att bo på Stadshotellet, men då jag tyckte Clarions fängelsehotell hade ett så pass bra pris med all mat skippade vi detta lite tjusiga stadshotell, ja åtminstone på utsidan.

Istället för fest på Stadshotellet hamnade vi i källaren på hotell Bilans fängelsemuseum denna fredagkväll. Lite kul att hotellet hade bevarat några fängelseceller för att få en känsla av hur det sett ut en gång i tiden.

Nästa morgon vaknade vi till strålande sol och lördagen blev en riktigt härlig dag. Efter god frukost gav vi oss ut på stan.

Vi var ganska ensamna ute så här på lördagförmiddagen, men så snart affärerna öppnade blev det ett mer folkfyllt Karlstad.

Vackra Klarälven i allra bästa septembersol.

Fortfarande sommarkänsla men ändå känns att hösten är på väg.

Efter en mysig lördagförmiddag i trevliga Karlstad & Värmland var det dags att köra de sista dryga tjugo milen till Oslo.

Vägen mellan Karlstad och Oslo är ganska seg, inte mycket motorväg ännu, men en bit in i Norge håller man på att bygga en ny stor väg.

Ganska snart var vi framme i Oslo. Vi hade bokat rum mitt i centrala Oslo på stora Radison Plaza Hotel.

Vi checkade snabbt in och gav oss ut på stan förstås. Mycket folk var det ute på gatorna och vi bodde så bra, med närhet till det mesta.

Riktigt mysigt är det i Oslo, kan inte förstå att vi inte besökt staden tidigare. Vi hittade till Karl Johans gata som är själva huvudstråket i huvudstaden.

Från guestservice på hotellet hade vi fått en liten karta på en snabbtur per fots runt i centrala delarna av Oslo. Självklart fanns det Kungliga Slottet med på turen.

Väl vid det Kungliga Slottet hade vi finfin utsikt från den sida vi kom ifrån.

Efter liten vila vid slottet promenerade vi ner mot vattnet. Det var så underbart härligt väder, ja bättre än så här kan nog inte bli.

Tyvärr gick dagen alldeles för snabbt och vi började bli hungriga. Många restauranger hade utomhusservering och vi hittade tillsist musslor på menyn.

Ganska nära vårt hotell hittade vi Oslos skyskrapor, ja kanske inte så jätte höga men ändå lite häftiga.

Det häftiga Operahuset ville vi inte heller missa.

144

Vi fick verkligen en så fin eftermiddag och kväll i trevliga Oslo. Nästa morgon var det tyvärr dags att åka hem igen. Vi startade vid halv tio tiden och de norska vägarna är ju inte riktigt lika fina som våra svenska vägar, så de nio milen på norska sidan tog lite tid, men resan som helhet är helt okej att klara utan att kännas för lång.