Miami Beach – Florida

Vi hade startat tidigt från den mysiga staden Savannah i delstaten Georgia, eftersom vi skulle vi skulle köra ganska långt, 505 miles (81 mil). Lite tråkiga vägar ner till Florida och det blev betydligt varmare ju längre söder ut vi kom. Trots den långa resa gick det ändå ganska snabbt och belöningen lät inte vänta på sig, wow vilket ställe – Miami Beach!

Äntligen efter många timmar i bilen kastade vi oss ner på den enorma beachen. Härligt är det minsta man kan säga gillar man hav, bad och strand är Miami Beach en av de bästa världar!

En rolig detalj här på beachen är de färgglada livvaktshytterna alla med sin personliga färg och stil.

Vi hittade vårt hotell som låg i den lite lugnare delen av Ocean Drive på South Beach. Inte långt från hotellet var det dock hålligång och efter dagens strandliv fortsatte eftermiddagen med afterbeach.

På Ocean Drive ligger mängder av fantastiska hotell, barer och restauranger.

Alla de häftiga bilarna som kör omkring på Ocean Drive är också helt i stil med Miami Beach.

Så kom kvällslivet igång och det blev livat!

Art Deco – stilen här i Miami kan man se över hela South Beach. Många hotell är ju från 1920 och 30 – talet då déco-stilen var så populär.

Restaurangerna fyllde snabbt sina bord.

Det var ordentligt livat på både Ocean Drive men även parallellgatan bakom där det finns en hel del bra shopping. Tyvärr stänger butikerna klockan nio på kvällen och det är väl just den tiden när man vill börja shoppa. Vi längtade efter en hel vilodag ute på beachen och somnade mycket tidigare än alla andra.

Vi var först uppe av alla hotellgästerna och åt frukost redan klockan åtta var vi pigga och någon timme senare var vi nere på beachen. Körfri-dag, skönt!

Tomt på beachen trots att klockan hade passerat nio på morgonen hade vi hela stranden för oss själva. Vi hyrde sängar och parasoll sen tillbringade vi hela dagen på beachen.

Efter lunch fylldes stranden som blev full av liv och rörelse.

Ny afterbeach men denna eftermiddag försökte vi kolla in butikerna innan det riktiga kvällslivet åter var i gång.

Nästa morgon var det åter dags att bila, dagens resa gick till Key West. Först full tank!

För att komma till och från Miami Beach som ligger på en smal ö utanför själva Miami passerade vi hamnen. Kanske blir det kryssning någon gång i framtiden – nu hittar vi i alla fall till fartyget som verkar vara helt okej.