Niagara Falls

Ett mål på denna resa var att besöka Niagarafallen. Jag var väl inte så sugen egentligen men då jag läst att man ser fallen bättre från den kanadensiska sidan var jag inte nödbedd, alltid kul att få in ett land till på resekartan. Jag kollade upp på några sajter typ reseguiden där andra resenärer just ställt frågan om det var några problem att komma in i Kanada från USA men det skulle inte vara några bekymmer alls. Tyvärr var det ingen som ställt frågan om det var några problem att komma tillbaka in i USA igen, så det var jag förstås lite orolig över. Ja eller varför inte ringa till den Kanadensiska ambassaden och höra sig för? Nåja lite spänning ska man väl ha på semestern, så det blev inget ringande av utan vi bokade hotell i Kanada, dock bara strax innanför den kanadensiska gränsen och hoppades att allt skulle gå bra.

Vi startade vårt besök på Niagara Falls State Park på den amerikanska sidan som också var riktigt häftigt. Man har en fin överblick över stora delar av landskapet. Vill man kan man även göra ett besök i ett 73 meter högt Prospect Point Observation Tower.

Det finns flera båtturer man kan göra nere vid själva fallen och det verkade vara en blöt historia. Själv tyckte jag att upplevelsen var rejält häftig även från land.

Man kommer riktigt nära fallen och blåser det lite kan man även känna hur forsen stänker upp i ansiktet.

Båtturer kunde man göra både från den amerikanska och kanadensiska sidan. Båtarna passerar rakt framför fallen och in i flodens Horseshoe Basin, vid de dramatiska Canadian Falls.

Vi promenerade runt på den amerikanska sidan och åt lunch och sedan körde vi över Rainbowbridge där vi snällt fick stå i kö nästan en timme för att komma in i Kanada. Det var ganska många bilar som skulle över denna eftermiddag så vill man slippa köerna är det smart att köra över tidigare på förmiddagen. Vi hade inga problem med att komma in i Kanada, några frågor om var vi skulle och hur länge vi skulle vara kvar, sen stämpel i passet och jippi en kanadensisk stämpel!

Väl framme på den kanadensiska sidan checkade vi in på vårt förbokade hotell Marriotts, med bästa falls view! Gick man fram till fönstret hade vi denna utsikt till vänster om oss, Rainbow Bridge och fallen från den amerikanska sidan.

Rakt framför oss med bästa panormaläge hade vi denna utsikt.

Vårt hotellrum låg högt upp i byggnaden och även om vi hade den allra bästa utsikten från fåtöljen på rummet ville vi komma så nära som möjligt och känna av att vi faktiskt var i Kanada. På bekvämast möjliga sätt åkte vi en slags hiss ner till den stora turistattraktionen Horseshoe Falls.

När det äntligen blev mörkt tände man upp ljus mot fallen och det blev riktigt häftigt att se fallen skifta i olika färger.