Sicilien

13s

Sommarens resa blev fly & drive Sicilien under två veckor. Vi startade såklart från Arlanda med direktflyg till Palermo skönt att slippa mellanlandingar, det tog bara dryga tre timmar så var vi framme.

Storstad är alltid jobbigt särskilt på sommaren, men självklart ville vi försöka se så mycket som vi bara orkade. Det blev en lång dag till fots i Palermo och när fötterna till sist sved av svett och smärta satte vi oss på en sightseeingbuss för att få en helhetsbild av staden.

De stackars fötterna…!

Teatro Massimo!

Palermo Cathedral.

13s

I en gammal rivningsfastighet hittade vi en liten utställning av olika konstverk.

Många byggnader, gata upp och gata ner, något som fångade mitt intresse var förstås matmarknaden.

13s

Här fanns det mesta i matväg.

Efter en lång dag i trevliga Palermo blev det framåt kvällen fest på gatorna. Det var någon slags helg så sicilianarna var ledig även på måndagen. Ganska livat var det nedanför vårt hotell, men som tur var bodde vi på sjunde våningen och hörde bara lite sorl på långt håll.

13S

Vi festade på underbar pasta med någon slags svärdfisk. Glass till dessert – varje kväll!

13s

Morgonen därpå stack vi från Palermo för att bara färdas dryga 7 mil till den trevliga badorten Cefalú. Då vår Gps nästan var helt död var vi lite oroliga hur vi skulle hitta vårt hotell som hade adressen Lungomare… alltså vid havet, aldrig tidigare har det hänt att Gps:n urartat och att ta med vägbeskrivningar för att hitta hotellet  har inte funnits i min värld. Med facit i hand kan det vara bra att gardera sig med dessa ifall…!

Vi ville inte heller köra motorväg eftersom jag verkligen ville se alla småstäder som finns i mängder runt om på Sicilien. Dessa små orter/städer ser inte så mycket ut på kartan men är relativt stora när man kör igenom dem och det tar tid.

Väl framme i Cefalú och hotell Riva del Sole fick vi äntligen en fin eftermiddag med bad och sol.

13s

Snart blev det seneftermiddag och kväll i den trevliga badorten Cefalu som hade både trevlig strand och en riktigt fin gammal stadskärna med massor av restauranger.

Gammal som ung i Italien, alla går ut. Det är så fantastiskt att se hur de unga tar hand om de gamla, alla har en plats. Kanske är det även så att de äldre också alltid ställer upp för de yngre familjerna och hjälper till med barnen och annat.

Här shoppar man tillsammans med alla sopor, förstår inte varför det ska vara så svårt att fixa detta!

13s

Populärt färdmedel – vespa!

Underbar kväll i Cefalú på balkongrestaurang med finfin vy utöver Medelhavet!

Och så var det maten…!

Och så fin solnedgång förstås!

Godmorgon Sicliy!

Efter två dagar var det dags att lämna Cefalú för lite bilåkning igen. Det blev ganska små etapper och denna gång bara dryga tretton mil eftersom vi undvek motorvägen och körde på de mindre vägarna tog det förstås betydligt längre tid att köra då småorterna var fyllda av bilar överallt. Framåt lunchtid kom vi fram till den trevliga halvön Milazzo, där vi checkade in på lyxiga Eoilan Milazzo Hotel.

Här trivdes vi riktigt bra och njöt av fin pool med härlig utsikt över staden Milazzo.

13s

Om jag varit lite bättre påläst hade vi kunnat ta färjorna över till de Lipariska öarna, som ligger strax norr om Sicilien. Nu vet jag att det reser sig sju vulkaniska öar ur havet och den mest kända är Stromboli, som förknippas med het romantik sedan Ingrid Bergman och Robert Rosselini skapade skandaler med sin romans. Nu var vi inte riktigt så flexibla för spontana reseupplevelser eftersom vi bara skulle stanna här en natt och köra vidare till Taormina dagen därpå. Istället fick vi njuta av lite lyxkänsla på hotellet och äta ännu en fantastisk god middag och strosa runt på strandpromenaden.

Milazzos mest berömda sevärdhet ska ialla fall vara Castelle di Milazzo som låg strax bakom vårt hotell.

Morgonen därpå blev det bila av igen. Vi tog vägen över bergen som var riktigt krokig och det gick uppåt och nedför, det var det värt för att få uppleva den totala tystnaden som råder här uppe i bergen. Att få beskåda en och annan bergsby är också fascinerande, vad gör människorna här uppe egentligen? Det skulle vara intressant att se hur dessa lägenheter eller hus ser ut på insidan.

13s

Väl framme i vackra Taormina som kanske är den största turistorten på östra sidan av Sicilien. Staden är dyr med lite lyxkänsla och väldigt charmig.

Mitt på Piazza IV Aprile utspelades det dramatik på högsta nivå!
– Nej Roberto, jag kan inte gifta mig med dig!

– Men Giovanna, ti amo!
– Är det verkligen sant, Roberto?
– Ja men det är väl klart kära Giovanna!
– Va bene – då gifter vi väl oss då!
13s
Slutet gott – allting gott!

Vi bodde strax nedanför huvudgatan Corso Umberto på ett helt underbart litet fint hotell, med makalös utsikt.
Trots att det verkligen vimlar av turister är Taormina verkligen värt ett besök, utsikten över Naxosbukten är magisk.
13s
Alla småbutiker, där allt förstås är dyrt men ändå kul att titta i.

För att se oss omkring lite mer tog vi linbanan ner till badviken Isola Bella.

Morgonen därpå var det dags att fortsätta vår resa söderut, men först frukost på hotellet. Det blev verkligen ingen vanlig bufféfrukost, utan vi fick frukost a la carte. Verkligen i helt underbar miljö och det blev den absolut bästa frukosten för mig på hela Sicilien.