Bilresa till "klacken" i ItalienItalien

Resan går till Bacoli i Neapel och fortsätter till Sorrento & Pompeji

Äntligen blev det dags för ännu en  bilresa ute i Europa, men inte med vår egen bil hemifrån Vallentuna, i år blev det istället flyga och hyra bil. Det hela startade med att jag redan i mars hittade väldigt billiga flygbiljetter ner till Rom, som jag köpte. Köpt är köpt och då är det bara att fixa själva resan och det är inte särskilt svårt när man så nära södra Italien.

Flyg till Rom och att få rätt hyrbil

Väl i München blev det dryga timmens väntetid innan vi kom ombord på Air Dolomiti, som samarbetar med Lufthansa. Allt gick enligt planerna och strax efter klockan 13.00 landade vi i Rom. Sen slutade faktiskt att allt gå som planerat, vi fick vänta på väskutlämning i en dryg timme och det kändes inte så kul. Till sist dök allt vårt bagage upp och vi kunde börja leta efter biluthyrningsfirman som var ganska lätt att hitta. Väl på Maggiore biluthyrning blev det ännu mer väntan då vi inte var ensamma som skulle hyra bil. Till sist blev det vår tur och från att ha resarverat en Golf blev vi nergraderade till en Alfa Romeo – 2 – dörrars. Kände hur modet sjönk när jag såg den otroligt lilla bilen, verkligen inte vad jag tänkt mig! Som tur var fick vi faktiskt inte in våra tre resväskor i bilen så maken fick springa tillbaka till biluthyrningskontoret, medan jag och sonen stod kvar med allt bagage. Suck…man skulle tagit sin egen bil….!

Till sist kom maken tillbaka med en ny bilnyckel, denna passade till en Lancia, en bil jag inte visste något alls om.

Lancian visade sig vara helt okej, allt bagage samt tre personer fick plats. Dessutom var bilen helt ny och gick på diesel, vilket skulle visa sig bli billigare än med bensin/etanol.

Mot Bacoli – Neapelbukten

Gps:n programmerades mot Bacoli strax väster om Napoli och trots att vi varit uppe sedan halv fem på morgonkulan fick man ny kraft att köra de dryga 25 milen ner från Rom och vår första övernattning i Bacoli. Allt gick bra och vi lyckade passera Napoli utan några missöden men som på beställning mötte vi, som det kändes halva Italien i fel fil när alla skulle hem från sitt söndagsfirande på stranden. Hm…det blev en lång eftermiddag och kväll, men till sist hittade vi fram till vårt hotell som var allt annat än lyx, som man faktiskt hade behövt just då.

Att tekniken inte alltid är den bästa är ju som det är, men här kastades man rätt in i sextiotalet, förutom datorn då.

Väl framkommen till hotellet visade det sig att vi inte fått balkong som det stod i bokningen. Orkade inte argumentera utan att hitta mat till familjen var det viktigaste. Självklart hittade vi världens bästa restaurang på stranden, med underbara musslor & pasta, gott vin och en helt fantastisk solnedgång från stranden med utsikt mot Ischia, samt på långt håll Capri. Morgonen därpå fick vi ett nytt rum mot havet med balkong – allt ordnade sig.

Första kvällen är alltid magisk och nu när vi flugit oss in i Italien kändes det extra njutbart att vara framme.

Morgonen därpå var tanken att fara in till Neapel, jag trodde tågstationen inte var så långt ifrån hotellet, men det visade sig vara helt fel. Vi bodde nära havet och självklart tog vi oss en heldag på stranden istället.

Lunchen blev enkel men god.

Snart blev det kväll igen och i Bacoli fanns det strand samt några trevliga restauranger. Utsikten mot Neapelbukten på kvällen och kvällspromenaderna på stranden är det vi minns mest från detta ställe.

Två nätter i Bacoli räckte bra, sen blev det dags att köra vidare mot SorrentoFascinerande med alla lägenheter som ligger så nära betalmotorvägen.

Vi körde av motorvägen mot Sorrento.

Mot Sorrento, vägen smalnade av och blev allt krokigare och vi hittade några parkeringsfickor där man kunde stanna till för lite fotografering.

Väl i Sorrento körde dryga 10 minuter ut på Sorrentohalvön bort ifrån centrum där vi bokat vårt nästa boende. Utsikten mot Capri, Ischia och Neapelbukten är oslagbart.

Vi bokar för det mesta vårt  boende via booking.com  och utanför Sorrento hittade  vi ett superhärligt hotell till ett mycket bra pris. En liten översättningsmiss av vår bokning gjorde vårt boende ännu mer attraktivt, eftersom jag hade lyckas få halvpension i rumpriset, men något hade blivit fel från en den ena eller en den andra. Hotellet vägrade gå med på detta eftersom det inte stod något om halvpension i den  engelska versionen men i min svenska reservation stod det klart och tydligt – trebäddsrum med halvpension. Efter telefonsamtal till booking ordnades allt upp och vi fick vår halvpension till det pris vi bokat för, självklart mycket prisvärt. Dessutom visade sig restaurangen vara superfin med riktigt bra mat.

Sorrento & Pompeji

På morgonen innan det blev allt för disigt såg man hamnen på Capri, i år blev det ingen resa ut till dit. Istället blev det utflykt till Pompeji, som ligger dryga halvtimmen med tåg från Sorrento. Högsäsong som det var så här i slutet av juli var vi inte ensamna besökare men eftersom vi var ganska tidigt där på förmiddagen tog kön bara dryga halvtimmen.

Pompeji är ju så stort att man skulle behöva flera dagar för att få en riktig uppfattning om allt. En guidad tur skulle jag nog rekommendera och man ska nog inte besöka Pompej så här mitt i sommaren, för det blir varmt och det känns till sist bara jobbigt.

Pompeji blev begravt och ödelagt av vulkanen Vesuvius år 79 och man har grävt fram stora delar av detta fantastiska stad. Staden upptäcktes på 1500-talet men först i mitten av 1700-talet gjordes seriösa utgrävningar.

Trots värmen var det förstås ett intressant besök och jag tyckte det var mycket större än vad jag trott.

Såklart mycket folk så här mitt i sommaren, men området är stort och på vissa platser blir det förstås kö, medan på andra ställen är man i princip ensam.

Många av platserna är tillåtna att beträda, men några får man endast beskåda på avstånd då de är avspärrat.

Framåt eftermiddagen kände vi osss klara med Pompej och åkte tillbaka till mysiga Sorrento.