Roadtrip Europa – Vallentuna till Rothenburg ob der Tauber

Till sist kom vi äntligen iväg på en liten, liten roadtrip då vi med hjälp av barn och föräldrar fick hundvakt. Hela tio dagar ändå ganska bra och då blev planen att först köra ned till Puttgarden och eftersom vi är ganska vana bilåkare tänkte vi att lite till klarar vi nog, så jag bokade in oss i Lübeck. Det är ca 81 mil från Vallentuna till Puttgarden och därifrån ca nio mil till, vår första resdag blev hela 90 mil. Vi bokade en kombinationsbiljett med färjan Helsingborg / Helsingör och Rödby / Puttgarden, för 1395 kr, det blev något billigare att boka denna resa via nätet än att köpa i biljettluckan. Det gick hyfsat smidigt genom Sverige även om det ösregnade och semestrarna hade satt igång på allvar, vi kom med båten från Helsingborg på en gång, överfarten till Helsingör tar bara 20 minuter. Vi hann med en dansk pölse med bröd innan det åter var dags att sätta sig i bilen och köra de nästan 20 milen genom Danmark till Rödby, en tripp på knappa två timmar.

Väl framme i Rödby behövde vi bara vänta 15 minuter för att köra på färjan mot Puttgarden och Tyskland. På denna färja hade jag förbokat avgång och vi kom långt innan den förbokade tiden men det var inga problem att köra ombord ändå. Färjeöverfarten tog ca 45 minuter och vi passade på att äta ytterligare en korv för att få lite krafter inför de sista 9 milen till Lübeck, men först stannade vi till vid den gigantiska bordershoppen vid Scandlines färjeterminal.

Bordershoppen inryms på 8000 kvadratmeter och det finns förutom lite godis mängder av alkohol till mycket förmånliga priser.

Biltur genom Lübeck

Vi hade inte gjort upp några större planer för vår roadtrip utan mer ta dagen som den kommer, något som jag egentligen inte alls gillar. Jag tycker det är bättre att ha platser och hotell klart så att man kan njuta av dagen och inte behöva tänka på vad vi ska göra nästa dag. Nu blev det här istället en mer flexibel resa och vi kunde styra vår dag efter tycke och smak för stunden, men även tänka på vart vi skulle åka och boka passande hotell.

En liten planering i bakfickan fanns förstås och det var att ta oss ned till Würzburg för att köra Romantische Strasse /Romantiska vägen. Detta är en vägsträcka på ca 38,5 mil som tillkom efter andra världskriget, den skapades i den amerikanska ockupationszonen  med förhoppningen att dra till sig även amerikanska turister samt att visa upp en trevligare och mångsidigare bild av Tyskland än den som uppkommit under kriget.

Den romantiska vägen är markerad med bruna skyltar och startar norrifrån i staden Würzburg och sträcker sig ned till Füssen i söder. Den vackra turistleden går genom ett tjugotal sydtyska medeltida riksstäder och en del av orterna har anor från romartiden. Vi startade från Lübeck och tyckte att vi hade gott om tid då vi kvällen innan hade bokat hotell i Rothenburg ob der Tauber som är en av de första städerna på turistleden om man kommer norrifrån. Vi ville gärna se Würzburg och hamnade lite i rusningstrafiken då vi varit lite tidsoptimister, istället för att titta på stadens vackra fästning letade vi oss genast ut på Romantische Strasse och körde i vackra vindistrikt tills vi ganska sent på eftermiddagen nådde dagens slutdestination efter dryga 60 mil. Vi hade varit tvungna att kört förbi flera av de utmarkerade städerna på den romantiska vägen eftersom vi hade lite tidsnöd och gärna ville hinna titta mer ordentligt på Rothenburg o d Tauber.

Vi hade bokat hotell mitt i hjärtat av Rothenburg o d Tauber. Vi hittade fram till hotellet som matchade staden perfekt i romantisk gammeldags stil och gav oss genast ut i den underbart vackra lilla staden.

Rothenburg ob der Tauber är så otroligt charmig stad och är kanske den mest kända utmed den Romantiska vägen. Staden har haft ett händelserikt historiskt förflutet, vilket återspeglas i alla gamla byggnader. Mest kända är stadens gamla försvarsmur med torn och portar, de medeltida kyrkorna samt många borgliga hus från samma tid.

Markplatz

Sankt Jakobskirche

Ringmuren sträcker sig runt den gamla delen av staden och vi bodde innanför denna, man kunde köra försiktigt fram till hotellet genom den trånga porten. Hotellet bistod med parkeringsplats vilket var smidigt och bra då man slipper släpa på bagaget över kullerstenar och gränder.

Vi gick naturligtvis upp på muren och man kunde i princip gå den runt stora delar av staden.

Snart började vi att känna oss hungriga och hittade tillbaka till Markplatz där det fanns flera restauranger att välja på.

Självklart blev det en svalkande öl och en wienersnitzel innan vi åter promenerade ut på stan för att möta kvällen.

Porche årsmodell 60 – tal.

Denna sockersöta stad är nog en av de sötaste och finaste städer som jag besökt, visst turistisk, men så härligt att vandra omkring i de vackra gränderna och njuta av de fina gamla husen och dess färgprakt. Vid halvtio tiden på kvällen hade det börjat samlas en hel del människor på Markplatz, vi funderade lite på vad de väntade på och snart fick vi svaret. En man klädd i svart kåpa och svärd kom gående och ställde sig framför Rådhuset och folksamlingen, han började berätta historier om hur det var att leva här på 1600 – talet som stadsvakt. Publiken betalade honom efter tycke och smak och mannen fortsatte att berätta mycket inlevelsefullt om sitt hårda arbete med att vakta staden för fiender och bränder för snart femhundra år sedan.

Mycket nöjda med dagen somnade vi sött och såg fram emot morgondagen.