Roadtrip Europa – Budapest på fem timmar (och en natt)

Frihetsbron – Budapest

Norrut

Efter en hel del funderingar över vilken väg vi skulle ta hemåt blev planen att köra mot Budapest i Ungern. Det är ju inte optimalt att göra ett lands huvudstad på en eftermiddag och kväll, men å andra sidan är det bättre att se lite än ingenting alls. Vi startade redan klockan åtta från hotellet i Pula och som på beställning när vi körde i det mycket vackra landskapet nordost i Kroatien mot Ungern kom regnet, ja stundtals ösregnade det. Vägen fram till Ungern var inga problem men vi såg dock lite längre köer i tull och passkontrollen söderöver. Resan mot Budapest, ca 61 mil, gick helt enligt gps:tiden och strax efter femtontiden rullade vi in i de centrala delarna i Budapest. Lite problem fick vi när vi anlände Budapest innerstad där gps:n visade in oss på vägar man inte fick köra, alltså promenadstråk. Jag hade bokat in oss på ett hotell mitt på Váci Utca som är huvudgatan för shopping och restauranger i Budapest. Hm…! Vi såg gatan men kunde inte komma dit, ja det blev några extra varv tills vi lyckas komma över en parkeringsplats på en av sidogatorna och promenera fram till hotellet och samtidigt tickade klockan oroväckande snabbt.

Efter att ha checkat in på hotellet, fixat med parkeringsplats, lassat ur bagaget och letat efter växlingskontor då parkeringsautomaten endast tog mynt kom vi äntligen ut på stan. Vad skulle vi prioritera då klockan redan var halv fem på eftermiddagen?

Ett stenkast från vårt hotell ligger den Stora Saluhallen, Här kan man hitta mängder av försäljningsstånd med  ungerska delikatesser, men just denna eftermiddag fanns inte tid att strosa runt bland mat, kläder och andra prylar. Vi hastade vidare någon kilometer på Váci Utca, mot Kedjebron över floden Donau som skiljer Buda och Pest åt. Trots att den stora shoppinggatan inte är så lång tar det ändå lite tid för att ta sig i genom då det finns mängder av butiker, caféer, restauranger och turister.

Stora Saluhallen i Budapest – mycket vacker byggnad!

Váci Utca – Den stora gågatan.

Läckra Kedjebron eller Szécheyi láchíd och ett av de två lejonen som vaktar bron. Bron stod klar 1849 och är den äldsta förbindelsen över Donau. Eftersom jag är förtjust i broar var detta naturligtvis en sevärdhet i sig. Det finns hela nio broar i Budapest varav sju är för biltrafik och två för tågtrafiken.

Slottet Buda i bakgrunden.

Floden Donau

Maken hoppar in i bergbanan.

När vi kom över på Budasidan såg vi genast linbanan, vi köpte oss varsin glass och bestämde oss för att åka upp mot slottet. Vi kunde läsa att den är 95 meter lång och stiger med 51 meter i höjd. Bergbanan öppnades 1870 men förstördes under andra världskriget, öppnades på nytt så sent som 1986. Vi behövde inte alls vänta länge för att köpa biljetter ca 50 kr t/r och sedan stiga ombord.

Vy från bergbanan –  Kedjebron och Pest.

Väl uppe på slottshöjden såg vi slottet, här finns flera fina byggnader att se.

Budaslottet

Budasidan vid slottet.

Vi såg slottet Buda men beslöt oss för att gå vidare mot den vackra Matthias kyrkan som är uppkallad efter Kung Matthias ”den rättvise” och som levde mellan 1443 – 1490. Han ska ha gift sig två gånger i denna kyrka och därför blev den så småningom uppkallad efter honom. Officiellt heter den ”Vår frus kyrka”, kyrkan har anor ända sedan år 1050.  När turkarna invaderade Ungern och tog över slottsområdet och kyrkan blev det ett muslimskt bönehus men användes även som stall för sina hästar. 1686 lyckades man övervinna de turkiska styrkorna och staden kom åter i kristna händer. Den vackra arkitekturen gör kyrkan till en utmärkt sevärdhet.

Det så otroligt vackra taket klätt i färgglad keramik tillkom under slutet på 1800-talet på denna magnifika kyrka.

Bara några meter från denna så vackra kyrka ligger ännu en magisk plats – Fiskebastionen så förtjusande söt. Den ligger som en yttre skyddande mur längst med slottshöjden och byggdes så sent som 1895 – 1902 i neo-gotisk stil, förstördes under andra världskriget men restaurerades och öppnades åter. Sitt namn har fiskebastionen fått från fiskarskråets män som under medeltiden var ansvariga för att beskydda den delen av slottshöjden.

Denna vackra byggnad är så underbart sockersöt att man föll direkt. Dessutom är utsikten mot Pest helt enastående. Här stannade vi en bra stund och njöt av de vackra byggnaderna och de fantastiska vyerna.

Parlamentet

Absolut bästa vyn för att se bland annat Parlamentet måste vara från Fiskebastionen. Tyvärr räckte inte tiden till för att även ta oss dit men bara att få se denna läckra byggnad på håll var ju inte heller så dumt. Vi hade köpt en returbiljett för linbanan men man kan absolut gå nedför mot floden igen.

Vi vandrade tillbaka och tänkte ta den kända spårvagnen 2:an som går parallellt med Donau, men insåg att vi inte hade en aning om var man skulle köpa biljetter. Orken började dessutom tryta, det var dags att hitta ett matställe, inte svårt eftersom det finns mängder med restauranger i Budapest.

Vi var inte så pretentiösa utan stannade till lite på måfå vid ett ställe på Váci Utca där det vimlar av restauranger i olika prislägen. Jag kan inte säga att jag är speciellt förtjust i ungersk mat men ölen var god. Efter en välbehövlig middag och lite vila gick vi åter ut på stan, vi hade blivit rekommenderade att besöka de judiska kvarteren för kvällsdrinken. Förutom att Europas största synagoga ligger i dessa kvarter ska även Pest hetaste nöjesdistrikt finnas här med mängder av barer, caféer och restauranger.

Vi flanerade runt en stund i de judiska kvarteren men kände att dagen varit intensiv och lång. Det hade inte varit dumt att åtminstone haft ännu en dag i Budapest, då vi hade flera sevärdheter ogjorda. Det hade naturligtvis varit roligt att besöka det kända utomhusbadet Széchenyi och sett närmare på parlamentet, åkt spårvagn och ätit på flera restauranger. Budapest är både prisvärt, trevligt och en lagom stor stad att besöka, men det får bli en annan gång, jag är säker på att vi nog kommer ha vägarna förbi på någon annan roadtrip!