Stockholm – Nordkap

Måndagen efter den stora Midsommarhelgen startade vi vid halvniotiden från Vallentuna i värsta ösregn och det kändes siså där att köra norrut. Regnet stod som spön i backen och ångesten började tillta, man borde ha bokat Medelhavet istället!!!!

Men som genom ett under avtog regnet ju högre upp vi kom och när vi körde över Högakustenbron strålade solen. Vi hade ingen brådska utan tog det lugnt uppåt och framåt halv fyra tiden var vi framme vid resans första stopp – Umeå.

Själv har jag bara varit i västra fjällen typ Åre/Duved/ Storlien samt mycket i Ljungdalen i Jämtlandsfjällen och en sväng upp till Östersund, längre norrut än så har jag aldrig varit och aldrig haft en tanke på att åka heller. Därför var det extra spännande att bara få komma upp till ”glada Hudik”, som jag hört talas så mycket om. Hudiksvall blev vårt första stopp, dags att proviantera inför vår Norgeresa, det vill säga, vi var på systembolaget och inhandlade inte en droppe mer, än vad man får ta in i Norge. Vadå, får man inte ta in alkohol till Norge? Jodå, men vädigt lite, de är ju inte med i EU och detta faktum är lätt att glömma. Inte så att jag behöver ha bilen full med tullfritt vin när jag kör över gränsen, men då vi blivit varnade att det är svindyrt i Norge, tänkte vi att lite vin kan man man väl köpa på den svenska sidan.

Ett snabbt stopp vid Högakustenbron hann vi vi göra för lite fotografering, inga bilar framför och inga bakom, det gäller att passa på.

Hotell Pilen i Umeå är ett riktigt ”lagomhotell”, som dessutom tog hund, vi kunde ta med mat från en närliggande restaurang och sitta på en liten, men trevlig uteplats precis utanför vårt hotellrum på bottenvåningen. Sedan tog vi oss en härlig långpromenad längs älven och Umeå centrum, innnan vi somnade gott.

Nästa morgon hade Stockholmsvädret hunnit ikapp oss och det var riktigt mulet och lite kallt när vi lämnade Umeå och körde de nästan 60 milen mot Kiruna. En riktigt tråkig vägsträcka, så gillar man inte att åka bil, gäller det att hålla ut. Mycket skog och ännu mer skog, tråkiga vägar och dessutom ganska guppiga.

Tids nog kom vi fram till bland annat Piteå havsbad, inget vidare väder för bad det var väl några plusgrader i Bottenhavet kanske.

Vi passerade polcirkeln, verkligen häftigt!

Vid  16 – tiden var vi framme i Kiruna och checkade in på trevliga hotell Vinterpalatset som ligger centralt i Kiruna. Vi fick ett ganska tråkigt hundrum på bottenvåningen och mot baksidan, men det gjorde inte så mycket. Vi checkade in och begav oss sedan ut på upptäcksfärd i Kiruna. Det var mycket kallare här i Kiruna än nere i Umeå, så både tjocktröja samt jacka åkte på när vi tog kvällspromenaden denna kväll. Vi tyckte nog att Kiruna var ett  ganska charmlöst samhälle men med en helt fantastiskt vacker kyrka –  Kiruna Kyrka. Mycket kretsade runt LKAB, men mot väster kunde man ana de giganstiska fjällen mot Abisko!

Kiruna Kyrka.

Kanske skulle man ändå våga sig hit mitt i smällkalla vintern, det vore häftigt!

1212

Väl i väg från Kiruna envisades Gps:n att vi skulle ta vägen in i Finland men vi hade bestämt oss för att bara köra i Norge på grund av hundarna. Det är lite besvärligare att ta med djur till Finland då de har andra införselregler än Norge.

Vi körde mot Abisko och därefter Riksgränsen så fint!

När vi kom in i Norge satt vi mest och beundrade allt det vackra som faktiskt bara blev bättre och bättre. E6 an måste vara en av världens tidvis vackraste vägar. Norr om Narvik tog vi av mot Alta och här avlöste snöklädda fjälltoppar och fantasiska glittrande fjordar varandra, dagens etapp blev en riktig höjdare.

Ganska tidigt på eftermiddagen kom vi framme till Birtavarre, där jag bokat övernattning i en billig campingstuga och man får vad man betalar för.

Inget roligt ställe alls men vi överlevde natten och nästa morgongick vi upp tidigt för vidare färd mot Nordkap, en ganska lång resa på 45 mil. Det låter inte så mycket, men allt tar sin tid på vägarna i Norge. Det var just ingen trafik, men vägarna håller 70 och 80 km i timmen och lite fortare än så körde vi väl några gånger, men tempot var väldigt lugnt.

Vid lunchtid passerade vi Alta och stannade till för att dels tanka och även handla lite lunch innan vi hittade en bra rastplats, då hade det börjat bli riktigt kallt, det blåste upp och temperaturen sjunk mot 5 – 6 plusgrader, inte skönt. Jag hade faktiskt packat ner både mössa och vantar men trodde verkligen inte att jag skulle behöva använda dem, nu var jag glad att jag tagit med dem.

Vidare uppåt blev det bara kallare och kallare, började faktiskt tänka på snö och sa till maken att vi borde satt på dubbdäck!

Som minst nådde vi endast tre plugrader, men med ganska mycket blåst blev det en kall afton upp i Nordkap!

Innan vi körde över till Honningsvåg var vi tvungna att köra in i två riktigt långa tunnlar, den ena dryga 6 km och den andra nästan 4 km, detta kostade oss det 192 nok, ( 1bil + 2 personer)för en enkelresa.

Nere i hamnen i Honningsvåg ligger gigantiska skepp som gärna besöker Nordkap.

Vi bodde ett par kilometer från Honningsvåg, på Nordkap Camping. Vi hade bokat en mysig stuga som var betydligt fräschare än den vi hade i Birtavarre.