Nordkap – Vardö

När vi installerat oss i stugan hoppade vi åter in i bilen för att titta på Nordkapplatån som låg ca 2,5 mil från den camping vi bodde. Vägen upp är tidvis lite kurvig men inte värre än att det går bra att möta både bussar och husbilar utan några problem.

Tyvärr blev vädret ännu sämre ju högre upp vi kom och när vi väl kom fram till entrén kändes det lite sådär att behöva betala 160 nok per person för att bara rusa ut och ta några bilder i dimma och regn. Väderutsikterna såg bättre ut inför mogondagen och vi beslöt oss för att vända om och komma tillbaka då istället.

Morgonen därpå steg vi upp redan klockan sex och såg att vädret höll på att stabilisera sig. Vi körde åter upp på Norkapplatån men det fanns ingen i biljettkassan det var stängt!

Vi hade absolut ingen tid att vänta på att de skulle öppna eftersom vi förutom besöket på Nordkap hade en riktigt lång resa framför oss, en bit över 50 mil till Vardö som var dagens etapp. Hm…. vad gör man? Vi måste ju bara komma upp de sista 300 meterna för att känna och se europas nästan nordligaste plats. Jodå det fanns en väg öppet den för bussarna, ett tvärt kast till bussfilen, gasen i botten och hoppsan, vi plankade in på Nordkapplatån!

Äntligen framme parkerade vi vår bil så nära de andra bilarna som möjligt, de som tagit sig in lagligt kvällen innan. Vi var dock på fel sida om den parkering som skilde personbilar och husbilar från bussarna. Men ingen verkade lägga märke till oss och nu var vi framme och kunde äntligen se denna så omtalade platå dessutom kom solen fram och värmde oss.

Inte mycket folk denna tid på dygnet de flesta kommer ju vid midnatt men då var ju vädret så dåligt att vi ändå inte skulle ha sett något alls men för stämningens skull så hade det varit roligt att kommit upp till platån just vid midnatt. Har hört att det kan vara uppåt ett par tusen turister från skeppen nere i hamnen som kommer upp just vid tolvslaget för att få vara med om den spännande midnattsolen. Jag var mer intresserad att se allt nu i solsken och det var ju också oslagbart förstås.

Efter att ha njutit av den fantastiska vyn, fotat lite och konstaterat att vi nu varit så långt norrut i europa man ”nästan” kan komma lämnade vi Nordkap och började sakta rulla nedåt mot huvudorten Honningsvåg, tunnlarna och Porsangerhalvön. Det är verkligen magiskt här uppe och denna härliga morgon bjöd på sol och då blir allt så otroligt vackert i den karga naturen.

En hel del renflockar betar utmed vägarna men det känns lugnt det går inte att köra särskilt fort här uppe.

Underbar resa mot Vardö som tog sin tid. Vi stannade förstås lite längre nu när vi rastade med hund än vad vi brukar göra när vi reser själva. Resan österut gick på hyfsat bra vägar men som sags på ganska långsamt. Vi mötte knappt några andra bilar förutom en och annan husbil annars var vi rätt ensamna i den storslagna naturen.

Vi var på väg mot Barents Hav – Vardö!

Det blev en lång resa från Nordkap till Vardö ca 53 mil som tog betydligt längre än vi förväntat oss. Vi mötte nästan inte en enda bil, vi kände oss lite enamna i denna otroligt magiska natur.

För att komma ut till Vardö som ligger på en liten ö strax utanför fastlandet körde vi den 3 km långa gratistunneln.

Husen påminner om dem jag såg i en dokumentärfilm om Grönland och kanske är det lite så det är här. Vi promerade runt i en stor del av Vardö både under kvällen och nästföljande morgon. Det var nästan inga människor alls ute och med tanke på att det var en alldeles fantastisk vacker fredagkväll och en underbar lördagmorgon undrade vi förstås var är alla invånarna höll hus?

Vi bodde på Hotell Vardö, ett helt okej hotell med vissa skavanker. Maten smakade desto bättre vi åt fantastiskt god fisk.

Ett bra sätt att lära sig lite mer om den plats man befinner sig på är att besöka kyrkor av olika slag. Dessutom kan man få fina musikupplevelser som jag fick i denna magiska kyrka på Vardö. Minst 25-30 personer i kyrkokören uppträdde med ett fåtal besökare. Jag fick en helt fantastisk upplevelse som jag sent kommer att glömma, denna fantastiska kör i detta karga men otroligt vackra landskap är ett besök jag länge kommer att minnas.

Detta landskap är annorlunda på många sätt och det har varit en stor önskan att få komma hit. Jag minns när jag satt och studerade kartan om och om igen och undrade vad som fanns där så högt upp österut men ändå i Norge. Nu var jag här och jag blev inte besviken detta är en magisk plats som jag aldrig kommer att glömma.

Ännu en kyrka, som är betydligt äldre än den stora som jag först besökte från 1958. Denna lilla charmiga och väderbitna kyrka ligger högt över havet vid Vardö Fästing.