Lofoten – Vikhammer (Trondheim)

Vi hade bokat färja hemifrån men det hade vi inte behövt göra för just denna förmiddag. Det var inte fullbokat men det kändes bra att veta att vi skulle komma fram till Bodö den tid vi tänkt oss.

Vädret var helt strålande underbart och solen värmde skönt. När vi väl kört ombord kastade vi oss ner i en solstol. Vi trodde att vi skulle kunna sitta ute och njuta av vädret de dryga tre och en halv timme som överfarten skulle ta.

Punktligt tuffade vi ut från Sörvågenhamn och satte kurs mot Bodö.

Ganska snart började det blåsa upp rejält och det gick inte att vara utomhus det gungade bra och åtminstone en av våra hundar blev lite sjösjuk. Ja en del av passagerarna mådde faktiskt också lite dåligt så det blev väldigt lugnt ombord.

Vi var hänvisade till platser utmed gångarna på båten vi fick förstås inte vistas med hund i salongerna och det gjorde oss absolut inget, vi var verkligen tacksamma att hundarna slapp sitta kvar i bilen.

Trevliga Bodö och knapp någon bilåkning alls idag. Vi checkade in på Hotell Radisson Bodö, det blev en riktigt fin eftermiddag och kväll i denna vackra stad. Vi bodde precis vid vattnet och båtlivet det var förstås mycket folk men väldig trevligt.

Dagens måltid blev underbart god lax som ”take away”.

Vi lämnade fina Bodö och bestämde oss för att ta turistvägen, som kallas Kystriksveien/ Kustriksvägen väg 17. Det är en mycket sevärd väg längs Helgelandskusten. Dagens mål var Mosjoen vid E6:an, vi ville förstås se ännu mer fjordar och fjäll så vi tog förstås den omtalade turistvägen som börjar strax söder om Bodö.

.12

Det var verkligen en fantastisk varm och solig förmiddag och när vi såg denna mysiga strand stannade vi förstås till och njöt av att äntligen få lite strandliv.

Efter en stund körde vi vidare mot Foröya där vi tog dagens första färja, en liten nätt färd på 10 minuter.

Båtfärd nummer två från Jektvika till Kilboghamn tog nästan en timme och äntligen kunde vi sitta uppe på däck i underbart väder.

En riktigt fin dag på väg 17, den tredje och sista av dagens färjor tog oss fram till Levang sedan var det inte så långt till Mosjoen där vi stannade för övernattning.

Följande dag hade vi inte alls långt att köra utan tog det lugnt. Vi skulle till Vikhammer  strax norr om Trondheim. Här och där fanns det fina vattenfall att beskåda och dagens lite längre stopp gjorde vi vid Laksfors – härliga vattenkrafter!

Framåt eftermiddagen kom vi fram till Vikhammer, där jag bokat in oss på motell. Ett lite enklare alternativ till hotell men ändå funktionellt och med hyfsat bra pris. Detta motell hade även en tillhörande mindre camping med stugor samt tältplats där både husvagnar och husbilar stod uppställda.

Kanske inte världens roligaste ställe, men till rummet fanns även en balkong med utsikt mot Tronheimfjorden.

När vi besökt ortens pizzeria där vi åt en riktigt god lasagne blev det lite upptäckarpromenad runt i omgivningarna. Litet men trevligt och det som vi gillade bäst var den fina solnedgången.