Vikhammer – Vallentuna

Ännu en riktigt solig och fin dag. Dagens etapp skulle ta oss strax öster om Ålesund vi hade hyrt en stuga vid Sjöholt camping och där skulle vi stanna i två nätter. Även dagens bilresa innebar två färjor. En lite kortare från Halsa och en lite längre från Molde. På dessa färjor kunde man gå ur sin bil, köpa något att äta, njuta på däck, eller helt enkelt sitta kvar i sin bil. Färjorna kostar lite olika beroende på hur lång resan är, men mellan 100 nok och 250 nok har vi betalt, för bil och 2 personer. Däremot färjan mellan Lofoten – Bodö var dyrare, ca 850 nok.

Väg E 39 sträcker sig från Trondheim i Norge ner till Danmark och just denna del av 39 an är vacker men det tar sin tid att köra eftersom det är som mest 90 km /timme som gäller. Oftast går det bara i 70 så det gäller att ha tålamod.

I hyfsad bra tid kom vi fram till stugan vi hyrt. Det var dessutom strålande sol så vi hann njuta i ett par timmar innan vi börja leta efter middag.

I den lilla orten Sjöholt hittade vi en trevlig grill/restaurang där vi återigen hittade supergod laxfilé som dessutom inte kostade mer än 119 nok.

Sjöholt fint i solsken och är en bra utgångspunkt för att se mer av bland annat Trollstigen och Ålesund.

När vi vaknade på söndagmorgonen var det dimma och smådugg. Ibland ändras ju vädret snabbt men det här såg inte bra ut.

Vi körde till och med en omväg för att ge dimman en chans att lätta men icke!

Klaga på vädret är ju ingen idé utan vi försökte göra så gott vi kunde för att se och känna den trolska stämningen och de snäva kurvorna. Här och där fick vi möte av stora bussar men det gick bra att mötas när man som vi bara hade personbil.

Jag blev förtjust i denna verkligt häftiga arkitektur den fungerade verkligen bra häruppe på platån, smälte in, men stack ändå ut.

Vi hade tänkt att även köra mot Geiranger men beslöt oss för att invänta bättre väder. Istället körde vi tillbaka till Sjöholt för att sedan fortsätta mot Ålesund. Vädret var inte mycket bättre där men en rundkörning av staden gjorde vi förstås. Precis innan vi tänkte åka hemåt igen hittade jag en skylt för sevärdhet utmed vägen – Aksla. Dit körde vi förstås upp och hamnade på en utsiktplats där man hade en enastående utsikt över hela Ålesund.

Regnet fortsatte förstås och tyvärr kunde vi inte invänta bättre väder utan vår resa fortsatte mot Bergen. Vi ville ju gärna se Geiranger och den fantastiska Geirangerfjorden.

Fina skepp ligger i fjorden man kör sina passagerare i småbåtar till orten Geiranger där de sedan får åka bussar upp till de olika utsiktsplatserna. Det var förstås fullt av människor på alla parkeringsplatser upp på de smala vägarna, alla med minst en kamera i högsta hugg men tyvärr famlade de liksom vi i den vitaste dimma. Först lite längre ner kunde man ana att det var ett riktigt fint ställe – Geirangerfjorden!

Vidare gick färden mot Bergen. Här och där stannade vi förstås för att beskåda de vackra landskapen och för alla får som går utmed vägarna tillsammans med sina lamm.

Framåt eftermiddagen kom äntligen solen igen och det blev riktigt varmt. Vi kom fram till Bergen och fick en mycket fin och skön kväll i denna vackra stad.

Maten var ju förstås fisk i alla dess former som tillagades direkt på torget. Bara att välja, betala, få det tillagat och äta!

Eftersom vi bodde så centralt tog vi en riktigt rundvandring i staden.

Det började bli dags att rulla mot Stockholm igen, vi hade planerat in två dagars bilresa från Bergen. Vi hade från början tänkt stanna till i Oslo, men kände att det inte skulle vara bra att ta med hundarna dit. Göra storstad med dem är inget vidare utan vi bokade om vårt hotell till ett annat som låg utmed E18 ca 10 minuter utanför Oslo.

Ner mot Oslo körde vi över Hardangervidda med vackra fjällvyer men som inte riktigt kom till sin rätt i detta lite dimmiga och regniga väder.

Vi lämnade ett grått och lite regnigt Oslo och ganska snart kom vi fram till gränsen – Sverige.