Bila runt Sicilien del 2

13s

Vi lämnade vackra Taormina för att färdas söderut. Eftersom vi varit på den östra sidan tidigare beslöt vi oss för att skippa bland annat Siracusa trots att det säkert är värt ännu ett besök men man kan ju inte hinna med allt.

sic

Jag har studerat kartorna noga på södra Sicilien och tänkte att det skulle bli helt perfekt där med många intressanta platser. Påläst som jag var i detta fall – visste jag att inspelningarna av Kommissarie Montalbano gjordes väldigt nära orten Ragusa, nämligen i badorten Punta Secca och i den varma staden Scicli.

Vi stannade i den trevliga och ganska livliga badorten Marina di Ragusa, som bara ligger sex kilometer från Punta Secca. Här blev det lite vila med massor av bad men även ett besök i staden Ragusa, som ligger nästan två mil norr om själva badorten.

13s

I inledningen av denna omgång av Kommissarie Montalbano, ser man denna vy och det är den vackra staden Ragusa.

Tyvärr är det inte det enklaste att ta sig runt inne i städerna eller att stanna och få parkeringsplats till bilen. Att spontanresa så här på sommaren är alltid svårt, men om man stannar en natt eller två brukar man snabbt få en helhetsbild över staden och då blir allt ganska mycket enklare än att stanna till under en förmiddag för att hitta alla fantastiska sevärdheter.

Vi ville förstås uppleva så mycket som möjligt men värmen styrde mycket vår resa. Jag hade suttit i månader och planerat för denna resa, vilka orter som vi skulle stanna och se lite mera av, nu bara struntade vi i dem och körde förbi i för att kasta oss ner till havet vid första bästa strand. Förhoppningsvis kommer vi någongång tillbaka till Sicilien och framåt senhösten är det nog helt perfekt att besöka alla små stenlagda bystråk och se mer av alla de byggnader och kyrkor som ser så fantastiska ut på bild. Men när det är het sommar, ja då är det havet som gäller!

13s

Eftersom jag nu tjatat om Kommissarie Montalbano som jag egentligen inte tycker är särskilt bra, men bilderna är ju oslagbart vackra och då får man förstås stå ut även med innehållet, så vi tog oss ialla fall till inspelningsplatsen i Punta Secca. Där görs inspelningerna ”hemma hos”, medan inspelningarna vid polisstationen tydligen görs i staden Scicli.

Fina fyren ser man allt i inledningen i serien – hemma hos Montalbano.

Här i havet brukar Montalbano ta sin simtur, nu hade havet sjunkit undan, i serien ser det ut som om havet ligger alldeles vid balkongen.

Hemma hos Montalbano är det till vardags ett Bed & Breakfasthotell och föreståndarinnan var ganska irriterad på alla som ville komma in och titta inomhus. Till mig fräste hon Casa Privato!!!

Ett kort besök gjorde vi även i bergsbyarna Scicli och Ragusa.

Efter ett par dagar lämnade vi Marina di Ragusa och körde västerut mot staden Agrigento. Men först åkte vi och köpte oss en ny Gps och vips fick vi mycket mer tid över än att leta vägar. Även Agrigento ligger högt upp med fantastisk utsikt och tyvärr gjorde vi nog den största missen i värmeböljan, då vi missade Tempeldalen. Tja vad säger man – är inte så intresserad av tempel kanske!

Nej vi stannade istället vid havet några dagar och det gjorde vi nog rätt i alla fall, för havet var underbart ljummet och vi hittade den mest perfekta beachen av dem alla!

13s

Och åt underbart god mat igen!

Vi bodde på trevliga Best Western Discuri Bay Palace strax utanför Agregento i San Leone.

13s

Härifrån kunde vi ta oss till lite olika stränder och som sagt ifall det varit lite svalare är det även ett bra ställe som utgångspunkt för att besöka andra intressanta sevärdheter.

Frukosten var inte alltid den nyttigaste, en och annan croissant slank förstås ner. Jag tycker ändå att de flesta hotell höll med superfin frukost. Även lunchen urartade ibland med några panini som smakade så gott på strandrestaurangen.

Efter några baddagar fortsatte vi västerut mot Marsala, där vi bara hade en övernattning och hamnade på det fina New Hotel Palace. Detta hotell verkade vara en gammal militärbyggnad eller liknande som man gjort om till ett femstjärnigt hotell i lite gammaldags klassisk stil.

13s

När vi anlände bjöds det på Marasalavin med kakor och en stor fruktkorg. Efter medelhavsbad var det förstås härligt att ta sig ett dopp i den fina poolen där vi var helt ensamna.

Tyvärr låg hotellet strax utanför Marsala så det var en bit att ta sig till fots om man ville se mer av denna stad. Vi nöjde oss med att ta oss till en närliggande restaurang som inte såg mycket ut för världen, men som serverade underbar fisk på en parkeringsplats mellan två fastigheter. Under dagen tjänade utrymmet som garage och parkeringsplats och på kvällen svidade man om och det blev en superfin och trevlig restaurang.

Nu hade vi nästan kört runt hela Sicilien och de sista dagarna tillbringade vi på den västra delen ganska nära Trapani och vi passade vi på att göra en liten biltur dit. Väl där konstaterade vi att det verkade intressant att ta sig upp mot högsta topp – bergsbyn Erice.

13s

Alltid lite kul att hitta intressanta sevärdheter utan att vetat om dem innan.

13s

Efter lite bergssightseeing körde vi allra längst ut på den västra udden San Vito Lo Capo. Här finns dramatiska berg, men det är inte långt till fina sandstränder heller och det är bara en timmes bilresa till Palermo. Vi vände dock tillbaka mot Marsalatrakten igen för ett litet stopp på vingården Baglio Oneto. Här bodde vi i supertrevlig miljö mitt ibland Marsalas vingårdar med vidundlig utsikt över horisonten.

Efter att ha tillbringat en eftermiddag och kväll var det dags att köra till det sista stoppet, Balestrate. Här stannade vi endast för att det hade ett perfekt läge nära flygplatsen utanför Palermo.

Hotellskylten hade sett sina bästa dagar som tur var hade hotellet ryckt upp sig. Inte världens roligaste ställe men här serverades god mat och det var nära till bra bad och fin strand.

Tyvärr gick tiden alldeles för fort och snart var det dags för hemresa. Vi fick två trevliga veckor på härliga Sicilien och det är svårt att välja en favoritplats. Vi har sett många fina ställen och den södra sidan är kanske inte lika exploaterat som den norra och östra sidan, samtidigt som vi är mycket förtjusta i både Cefalú och Taormina som känns lite elegantare än orterna på den södra sida. Maten och vinet är underbart gott var man än är och boendet är lika bra i söder som i norr. På den södra sidan verkade det vara mindre med utländska turister medan vi hörde mycket av de nordiska språken på norra sidan. Så kort och gott Sicilien är verkligen ett säkert kort var man än reser där!