Bila på Mallorca

Årets höstlovsresa gick till mysiga Mallorca. Inte alls dumt att komma till denna ö och njuta av behaglig temperatur, lugn och ro, lite bad och en del utflykter med hyrbil.

Vi landade förstås på Palma de Mallorca, men vi hade bokat hotell ute i Santa Ponsa som ligger ca 20 minuter sydväst om Palma. Vi fick förstås köra genom hela Palma, men trafiken var lugn nu så här på hösten.

Hotellet Jardin del Sol var riktigt bra. Ligger något utanför själva Santa Ponsa på en klippa med badmöjligheter från brygga med trappa. Blev mer än nöjd då vi fick en svit med terass, hade ingen aning om att jag bokat det, men så blev det.

Ja den där terassen var verkligen underbar!

Solnedgångarna var förstås bonus.

Inte nog med att vi kunde njuta av solnedgång fick vi även uppleva soluppgången från samma terass!

Att äta frukost på restaurangens uteterass var inte heller dumt.

Efter någon dags vila på detta mysiga och tysta ställe (inga barn under 16 år), ville vi förstås se lite mer av Mallorca. Vi hade hyrt bil mycket billigt hemifrån och ja man får väl vad man betalar för.

Ford Focus årsmodell äldre, gröna faran kanske?

Trots färg och bilmodell kom vi iväg till partystället Magaluf, där var det mer än dött nu, men herregud vad det såg ut!

Vi besökte även grannbyn Palma Nova (inte med på bild) som kändes något bättre, men en gång i tiden var det nog himla fint!

Många har säkert haft glada dagar i Magaluf och Palma Nova. Men efter detta återbesök av vårt gamla Mallis kändes det bra att köra västerut mot byar mer i vår nya smak och hamnade i mysiga Sant Elm.

Att säsongen var slut för detta år märktes av att många restauranger hade stängt för säsongen, men det var bara skönt. Det är så härligt att strosa runt nästan ensam i små gränder som leder mot havet.

Nästa morgon starade med halvklart väder och det fanns risk för regn. Vi körde mot Palma för lite shopping och sightseeing.

På shoppinggatan.

Vi tittade även på Katedralen – Le Seu  som ligger högt upp med utsikt över hela Palmabukten.

Det var inte så lätt att fota hela kateradalen på nära håll, men när vi sedan körde förbi passade jag på.

Storstad är inte riktigt i vår smak och när vi kände oss färdiga med Palma körde vi upp mot bergsbyn Valldemossa. Denna charmiga by var helt klart värt ett besök med lunch.

Solen tittade fram i Valldemossa som är en förtjusande plats, riktigt mysigt att promenera runt i byn. Det finns en hel del trevliga men dyra småbutiker, men inte undra på det, klart man måste ta betalt när det var rätt många turister som vandrade runt som vi.

Lite lunch hann vi med innan vi lämnade Valldemossa.

Vi körde vidare mot Porto de Sóller. Vägarna smalnade av och blev lite krokiga, men långt ifrån den värsta sorten slingerväg vi mött på andra ställen så det kändes lugnt trots att vädret blev allt sämre.

Ofta är det toppen att ha egen bil med sig men det där med parkeringar är ibland irriterande jobbigt. Det står ju bilar precis överallt, även denna årstid. I Puerto de Soller lyckades vi tillsist hitta en p-plats, så att vi kunde se lite mer av denna verkligt charmiga stad. Här skulle man kunna stannat ett par dagar och det är nackdelen när man bokat samma hotell för en hel vecka, visst skulle man kunnat stannat en natt för att sett lite mer, men nu blev det bara en ganska snabb visit för vädret blev allt sämre – snabbt!

Det lilla söta tåget som går från Palma via Soller ända hit till Puerto de Soller.

Plötsligt mörknade det till ordentligt trots att klockan inte var mer än halv tre på eftermiddagen och vi beslöt oss för att vända tillbaka över bergen mot Santa Ponsa igen. Vi hann inte så långt förrän vi hamnade mitt i ett riktigt intensivt oväder, med häftigt ösregn och blixtar som korsade himlen framför oss, faktiskt ganska läskigt på de smala vägarna ner mot Valldemossa, (men det tyckte inte maken).

Allt gick bra men i Palma blev köigt på grund av översvämning på motorvägen.

Men efter regn kommer sol!

Det blev en vacker kväll med de svarta molnen i norr och solen i sydväst. Nästa morgon bar det av igen, vi tog sikte mot bergen lite mer norrut och hamnade bland annat i Pollenca och Porto de Pollenca.

Detta var den kallaste dagen på semestern med en nordlig kall vind, som gjort att besöka Alcudia som just ligger på den norra sidan.

Åh vad kallt det var!

Men när alla vingresenärerna är här sommartid är det nog lite varmare?

Trots att det var så kallt tog vi oss en liten promenad utmed havet och det var verkligen kul att se denna plats som jag hört så mycket om.

Vi körde sedan vidare mot nordöstra sidan för att hitta lä, vi stannade till i Arta, men körde vidare mot Capdepera för en mycket sen lunch.

Ja den där onsdagen var riktigt kall, som jag frös.

Dagen därpå blev det varmt igen och det gick bra att bada i havet som säkert var 22 – 23 grader.

Ja det var fina dagar på Mallorca som tyvärr gick alldeles fort.