Washington – Myrtle Beach – Savannah

WASHINGTON D.C.

Så stod vi där med vår hyrbil, en Nissan Maxima nästan alldeles ny. Maken var lite besviken över modellen, köra japanskt i USA?! Men jag gillade den skarpt.

Lite läskigt kändes det att ge sig ut i New Yorktrafiken men ändå lugnt eftersom alla håller sig i sina filer, inte alls som i t ex italiens storstäder där man kastar sig in och ut i alla filer och struntar i om man får en buckla på bilen. Lite nervöst blev det när vi återigen började närma oss Manhattan – inte bra alls. Jag hade visst programmerat in Washington på Gps:n, men det kändes inte som om vi var på väg dit. Vips så körde vi innanför tullen på Manhattan och där tog det stopp, otroligt många bilar och mer eller mindre stopp vid varenda gatukorsning. Jäkla Gps!

Nu förstår ju även jag att Gps:n inte gör sådana fel det beror ju förstås på den som programmerat – jag alltså! Jag hade såklart programmerat in Washington i New York – inte så smart. Efter en snabb justering kom vi äntligen ut från New York och satte fart mot Washington D C.

Redan första dagen på vår roadtrip började vi inse att det här skulle ta tid. När jag planerat denna resa har jag tittat på bland annat Google Map för att se avstånd och den tid det tar för att ta sig mellan de städer vi ville besöka. Det har ju alltid fungerat förr, då vi rest mycket i Europa. Nu kändes trafiken väl långsam och det blev lite köigt här och var. Inga stillastående köer men det tog sin tid.

Enligt Google Map är det 238 miles ca 38 svenska mil. Detta borde ta ungefär fyra timmar. Det gjorde det också men vi stannade till någon gång då och då för lite rast och lunch. Framåt fyratiden på eftermiddagen rullade vi in i den amerikanska huvudstaden Washington.

Boendet hade vi redan bokat hemifrån ganska centralt eftersom vi bara hade eftermiddagen och kvällen för att hinna se så mycket som möjligt.

Eftersom vi bara stannade en natt här kändes det som om vi måste begränsa oss alltså se t ex Vita Huset kanske Washington Monument och förstås äta middag. Hotellet hade en bra karta och ringade in de olika platserna. Bara att sätta på sig gympaskorna och promenera ut på gatorna. Ganska snart kom vi fram till Vita huset det kändes lite mindre än jag tänkt. Vi tog lite bilder och hängde här en liten stund. Mycket turister förstås men alla fick plats och kunde ta några ensambilder på sig själva tillsammans med Vita huset

Många stora och vackra byggnade finns det såklart i landets huvudstad. Jag har även läst i min guidebok att det ska finnas fantastiska museer med fritt inträde men det hade inte vi tid med. Nästa mål för eftermiddagen blev Washington Monumentet, man ser det över nästan hela Washington.

Vi tog en sväng dit för att ta lite bilder ingen idé att gå för nära då blir det svårt att få med den höga byggnaden på bild. Monumentet är 170 meter högt och gjort av 36 000 bitar av marmor och granit.

På långt håll såg vi Capitolium som anses vara stadens främsta symbol.

När eftermidaggen övergick till kväll och vi började bli hungriga var det förstås dags att leta efter restaurang. Vi hittade ganska snart en trevlig utservering och vi hann precis få ett bord innan det blev fullsatt.

Även denna kväll mumsades det på musslor.

Nästa morgon var det dags att packa ut oss i bilen igen, dagens resa gick mot havet, Myrtle Beach i South Carolina.

Vi lämnade trevliga Washington som absolut kan vara värt att besöka igen även om man inte gillar storstad.

På väg ut såg vi även denna fina byggnad – Jefferson Memorial.

MYRTLE BEACH – SOUTH CAROLINA

Dagens etapp bllev betydligt längre än gårdagens. Vi körde in i delstaten Virginia där vi passerade Maryland och tog av mot Atlantkusten –  North Carolina och vidare nedåt mot South Carolina.

Plötsligt blev det dags att tanka inga problem. Full tank 45 dollar, cirka 300 svenska kronor.

Lite väl lång dag i bilen blev det, särskilt de sista femton milen fick köras på ganska små vägar och vi råkade även ut för ett riktigt oväder. Himlen fullkomligt öppnade sig med blixtar som korsade himlen i någon timme typiskt när vi bara ville sola och bada.

Äntligen framme kastade vi oss ut på balkongen och njöt av riktig fin havsutsikt. Vädret hade stabiliserat sig och vi skyndade oss ut på den fina beachen.

Inte alls något dumt ställe Myrtle Beach. Kanske blev det lite långt att åka för vi hann inte vara ute så länge innan vi var tvungna att leta restaurang för kvällens middag.

Redan nästa morgon var det dags att lämna detta trevliga badparadis men först hann vi med ett dopp eftersom dagen roadtrip inte var mer än dryga trettio mil alltså bara några timmar i bilen.

SAVANNAH – GEORGIA

Efter att ha sett en tv-serie med namnet Savannah på 90-talet som jag blev så förtjust i att jag bara måste kolla in om det även var lika fint i verkligheten. Nu är det ju ganska många år sedan denna tv-serie visades så jag hade egentligen glömt bort all handling och varför den fascinerade mig men det jag var säker på var att jag bara måste stanna till där. Jag kollade även upp i guideboken innan vi bokade rum och Savannah skulle absolut vara en riktigt fin stad att besöka även om man inte hade sett tv-serien Savannah.

Hotellet vi bokat låg mitt i staden och vi hade nära till allt. Det trevliga med Savannah är stadens alla vackra parker och hus samt den trevliga gågatan the River Street som ligger precis vid vattnet där det finns mängder med restauranger och shopping.

För att slippa promenera tyckte vi att det kunde sitta bra med att åka sightseeingbuss. Tyvärr blev det riktigt dyrt (64 USD) och innan jag visste ordet av hade maken slängt fram kreditkortet och bussturen var betald bara att hoppa på bussen och hoppas på det bästa. Det visade sig bli en långtur på dryga två timmar, upp och ner på varenda gata i hela Savannah i priset ingick olika stopp där man hade möjlighet att gå på museum, shoppa lite med mera. Det hade verkligen räckt med att tagit vår egen bil och kört runt i det trevliga och väldigt lugna Savannah.

2014-06-25 16.10.33

Framåt kvällningen när bussturen var slut gick vi ner mot the River street en kort promenad från hotellet för att äta middag. Nere vid vattnet var det betydligt mer folk och det var verkligen dagens höjpunkt att få njuta lite av det som jag hade trott skulle vara Savannah.

Vi hittade en jättemysig restaurang med trevlig utsikt över the River.

Efter middagen blev det lite promenad utmed the River där de enorma lastfartygen flöt igenom.

Det blev verkligen en fin afton i Savannah men efter den där bussturen tror jag inte att jag behöver besöka fina Savannah mer.

Nästa morgon körde vi vidare mot Florida!