Key West – Florida

Dagens lilla roadtrip var bara 161 miles att köra (ca 25 mil). Det var ganska mycket trafik denna lördagförmiddag så det tog lite längre tid än tänkt. Jag var mycket nyfiken på hur det skulle se ut så här långt söderut. På kartan ser ju Florida Keys verkligen spännande ut när en kedja av små korallöar sträcker sig från Floridas spets och rakt ned åt sydväst ut i havet. Key West ligger längst ut och är den sydligaste staden i USA, bortsett från Puerto Rico och Hawaii.

Innan man kommer ner till Key West körde vi förbi flera fiske och badorter när vi körde på Oversea Highway.

Tidigt på eftermiddagen var vi framme och checkade in på ett förbokat motell. Det var första gången vi provade motell och det visade sig vara helt okej. Vi bodde perfekt  nära Duval street som är den stora gatan där alla sevärdheter finns.

Riktigt varmt och kvavt var det och egentligen ville vi inget annat än hoppa i havet. Tyvärr var inte statsbeachen särskilt rolig utan vi tog itu med Duval street direkt.

Efter en kort promenad nedför Duval st, hittade vi förstås det legendariska Sloppy Joe´s Bar!

Självklart stannade vi till och tog varsin öl på Ernest Hemingways stambar.

När vi var klara på the Sloppy´s gick vi ner mot havet och konstaterade att det nog skulle bli oväder.

Mycket riktigt när vi en stund senare återigen traskade nedför Duval st för lite middag kom ett riktigt oväder in. Regnet öste ner och vi fick stå och trycka i en trappuppgång för att undkomma alla blixtar och ösregnet.

Ganska snart drog ovädret bort och vi hittade till den restaurang som motellpersonalen så vänligt rekommenderat oss.

I Key West finns så otroligt många vackra trähus, många från 1800 – talet.

Utanför restaurangen Grand som verkligen var värt ett besök hade vi fin utsikt över Hard Rock Café som hade nypremiär denna kväll och riktig feststämning.

Många snygga ”tjejer”, som glatt poserade på Duval st.

Glad och härlig stämning var kvällslivet i Key West, men inte alls med samma tryck som Miami Beach. Många små trevliga butiker med blandad shopping och ganska billig trots den turistmagnet som Key West verkligen är.

1414

Nästa morgon var det äntligen lite strandläge igen. Vi lät bilen stå och tog en promenad till Key Wests publicbeach. Inte världens bästa strand utan faktiskt ganska stenig men det var underbart varmt i vattnet. Annars är ju Key West känt för sitt kristallklara vatten, vita sandstränder, bra dyk och snorklingsmöjligheter om man tar en båttur ut till revet. Det ska även finnas haj men av den vänligare sorten sandhaj.

Efter en skön vilodag utan bilkörning vandrade vi åter tillbaka till vårt boende. Det var så mysigt att promenera på Whitehead street där det låg fantastiskt vackra trähus i lummiga trädgårdar.

Lite längre ner på streetan ligger Ernest Hemingways gamla hem.

Vi borde nog gått in och tittat men är väl kanske inte så jätte intresserade av Hemingway utan stannade till och tog några bilder utanför.

Såg ut att vara ett mycket fint hus och härlig trädgård. Hemingway bodde här på 1930 – talet och var då i sin mest produktiva tid när det gällde skrivandet kan man läsa i reseguiden

Självklart bodde Hemingways katt kvar.

Alla hus är inte lika stora och imponerande som Hemingways men ser ändå så gulliga och fina ut i all sin enkelhet.

Vi promenerade vidare i den heta karibiska värmen Key West ligger faktiskt bara 145 km norr om Havanna på Kuba.

Key West känns som ett ställe man gärna kan tänka sig se lite mer av men på den här resan stannade vi max två nätter på varje ställe (förutom i New York). Det tar ju minst ett par dagar om man skulle se allt av värde och alla måsten man bör göra enligt guideböcker och andra resesajter.

Roligt att ändå ha varit här och något som var ett absolut måste, var att äta pinfärsk fisk och skaldjur som verkligen smakade helt underbart. Den fantastiska Key Lemon Pie kunde vi förstås inte heller missa.

Det fanns mycket att se på när man slog sig ner och bara njöt.

Snart var det kväll igen och vi tog en sista tripp på Duval st.

Nästa morgon var det dags att sig av mot Mexican Gulf. Om man inte tar båten så måste man köra tillbaka till Miami för komma över på den västra sidan av Florida.