Mexican Gulf – Florida

Vi lämnade trevliga Key West för en ganska lång dag i bilen. Dagens roadtrip var beräknad på nästan sju timmar och ungefär 600 kilometer, vi var alltså tvugna att köra tillbaka upp till Miami för att sedan köra rakt västerut. Ganska snart kom vi till Everglades Nationalpark.

Vägen till Floridas västkust går ju genom träskmarkerna Everglades och när vi behövde rasta stannade vi vid en trevlig rastplats alldels vid vattnet. Vi gick och småpratade om att här borde man kunna se krokodiler eller ja alligatorer då men jag trodde verkligen inte i min vildaste fantasi att det skulle dyka upp en livsfarlig alligator på en rastplats.

Men titta här då – plötsligt händer det! Tada….

Kolla där då, sa jag till maken. Det är ju en krokodil men är det verkligen en riktig? Jovisst – herregud en livs levande alligator på en rastplats i Florida! Jag kastade mig upp mot bilen, maken däremot fick för sig att fota. Jag skrek åt honom att hopppa in i bilen, de där krokodilerna kan vara riktigt snabba, det har jag sett på TV!

Egentligen skulle maken ha fotat mig, kan inte fatta mitt helt irrationella handlande. När vi väl sitter i bilen kör maken ner mot vattenbrynet och jag verkligen skriker åt honom. KÖR! KÖR! Precis som om krokodilen skulle springa upp, kasta sig in genom det lilla öppna fönstret på bilen och dra ut mig. Nja kanske inte men man kan aldrig riktigt veta. Såklart att jag ångrade mig nu så här efteråt kanske man kunde ha kastat ut en brödbit eller nåt bara för att locka upp Mr Alligator på strand!

Ja vad säger man det var ganska tyst i bilen efter dagens stora händelse.

Ganska sent på eftermiddagen kom vi fram till Sarasota. Jag hade bokat hotell ute på Lido Sarasota en liten smal ö strax utanför Sarasota, här möttes vi av underbar strand och fantastiskt vatten.

Jag hade bokat ett riktigt bra rum med front seeview. Någon timme fick vi vid havet innan ett riktigt åskoväder drog in dessa oväder är helt i sin ordning så här mitt i sommaren. Bara att ställa om sig och njuta av de tvära väderomslagen.

Ganska snart blev det fint väder och vi fick en otroligt vacker kväll precis lagom till kvällsmaten på hotellets restaurang.

Redan nästa morgon var det dags att lämna superhärliga Sarasota hit är jag tvärsäker på att jag vill återkomma. Så himla mysigt!

Morgonens frukost var väl lite väl häftig för min smak, men ju längre tid vi spenderar i USA desto mer vänjer vi oss att äta rätt så mycket mat.

Vid utfarten av Sarasota såg vi de här snyggingarna.

Det blev återigen riktigt lång resedag, dagens etapp blev hela 780 kilometer. Visssa dagar är lättare än andra att köra långt och vet man att man ska stanna två nätter är det okej att ha en sådan lång dag.

Efter dagens bilresa var vi i Panhandle Floridas västligaste belägna område i – Fort Walton Beach. En riktigt fin beach men vattnet var inte lika klart som tidigare och dessutom betydligt kallare. Inte iskallt man den karibiska värmen hade vi nu lämnat bakom oss.

Vi la oss direkt i solstolen. Jag hade turen att få se en stor sköldpadda vid mitt första dopp tyvärr hade jag inte kameran med. Annars var Fort Walton inte riktigt i min smak även om sanden var kritvit och vi bodde riktigt bra med front seeviw på femte våningen.

Lite häftig variant av solbäddar en helt ny typ för mig.

Vi fick en hel dag med vila på beachen och kvällens middag intogs på ett helt galet ställe som var omåttligt populärt. Ganska lång väntetid för att få ett bord men väl där så var seafood-pastan helt magisk.

Så blev det dags att lämna Florida och allt bad bakom oss. En ny resedag och vi kör mot New Orleans.