New Orleans – Louisiana

Louisiana – New Orleans

Efter en rejäl sovmorgon och promenad på stranden i Fort Walton Beach begav vi oss iväg mot New Orleans. Dagens biltur var inte alls lång redan tidigt på eftermiddagen kom vi fram till New Orleans. Vi lämnade nu Florida, passerade delstaterna Alabama och Mississippi, tillsist kom vi fram till New Orleans i Louisiana.

Jag hade bokat hotell mitt i stan och vi använde säkert en timme för att ligga i kö de sista kilometerna. När vi hittat hotellet och även checkat in bilen i ett dyrt parkeringsgarage tog vi oss ut på stan. Bara fem minuters promenad från hotellet låg de så omtalade French Quarters, vi valde att spendera vår korta tid i N O där. Denna eftermiddag var det rejält hett vilket gjorde att vi flanerade lite planlöst men drogs mot vattnet – Mississippifloden.

På vår promenad genom French Quarters myllrade det av folk och inte minst musik. I varje gatuhörn spelades det live faktiskt otroligt bra musik en blandning av jazz och blues gammalt som nytt.

Ganska snart hittade vi den mytomspunna Bourbon Street – syndens gata nummer ett!

Nu i dagsljus kändes det väl inte så syndigt men gatan sjuder av liv och stämning. De vackra husen med sina karakteristiska smidejärnsprydda balkonger var det som drog till sig vår uppmärksamhet.

Barer fanns det gott om.

Denna häftiga orkester lirade häftig jazz de bara öste på i denna hetta vid Jackson Square. Hela området som ligger nära Mississippi River är en livfull mötesplats där det vimlar av konstnärer och massor av musiker som underhåller alla turister.

Väl nere vid floden utspelades det dramatik med högsta polisberedskap.

En man kommer simmande i den riktigt skitiga Mississippifloden. Va kan man bada i Missisippifloden?

Nej verkligen inte det får man inte göra! Poliserna vill dock inte hoppa i och hämta in mannen. Detta ser ju inte så allvarligt ut men inte så långt bort väntar en stor färja att få passera i det smala sundet. Den vill förstås inte vänta alltför länge.

Poliser springer av och an på strandpromenaden man väntar tydligen på en polisbåt.

Mängder av människor har samlats för att se den spännande upplösningen.

Även ambulans och brandkår dök upp men ingen gjorde något.

Mannen simmade sakta men säkert mot den kända Mississippiångaren Natchez. Båten hade precis lagt till och höll på att tömmas på passagerare. En rådig besättningsman kastade ut en livboj men det gick segt att få upp den stackars mannen. Han verkade dock inte vara skadad utan såg snarare väldigt munter ut.

Nu kom äntligen polisbåten och den stackars mannens badtur var till enda.

Hörru grabben nu är det slutbadat – va!

Mannen försattes med handbojor och det väntande fartyget kunde fortsätta sin färd – slutet gott allting gott!

Vackra ångbåten Natchez. Båten påminner om flodresorna från förr, glansdagarna var mellan 1830 – 1860 då det fanns minst ett trettiotal ångbåtar längs kajen.

Det är verkligen något visst med New Orleans det är svårt att inte ryckas med i den sköna stämning som råder här.

Senare på kvällen var det dags att äta middag och vi hittade en supertrevlig restaurang på Bourbon st.

Maten var okej och även baren var välbesökt.

Så blev det återigen en promenad runt om på gatorna i French Quarter, kvällslivet kom igång. Det blev ordentlig fest på gatorna i New Orleans och som fick nattlivet i både Miami Beach och Key West att blekna.

Vi tog av en bit bort från huvudstråket och hittade denna häftiga kyrka.

Nästa morgon var det den 4 juli och USA s nationaldag. Vi körde vidare upp mot Mississippifloden.