Cape Cod – Massachusetts

CAPE COD – MASSACHUSETTS

Årets USA-Resa genomfördes på östkusten. Vi landade på Newarks flygplats som kändes betydligt mindre än JFK. Dessutom gick det snabbare i passkontrollen och resväskorna samt hyrbil var fixat på bara knappt en timme. Vi körde över Washington Bridge där det förstås blev köigt ner mot norra Manhattan. Vi hade siktet inställt på den långsmala halvön längst öster ut –  Cape Cod i Massachusetts, men eftersom vi var så sena stannade vi till för en övernattning. Jag hade förbokat hotell för vår första natt i USA i en liten kustnära ort Stratford.

Inte långt från Manhattans östra del går man in i delstaten Connecticut. Vi hade beräknat färdvägen på cirka två timmar men då vi hamnade i rusningstrafiken över norra Manhattan denna fredagseftermiddag blev det betydlig fler timmar, självklart lite jobbigt efter många timmar på flyg. Till sist kom vi fram och spenderade kvällen och natten denna riktigt långa Midsommarafton med ett helt perfekt läge alldesles utmed havet.

Morgonen därpå körde vi runt i den superfina stadens villaområde som ligger så vackert vid havet och till sist hittade vi ortens stora sevärdhet, the Lighthouse!

Cape Cod ligger ca 264 miles eller ca 43 mil från New York. En hel del köer fick vi stå ut med denna lördagförmiddag då många NewYorkbor liksom vi letade sig ut mot Cape Cod.

Cape Cod är en halvö vid Atlantens östkust. En kanal skiljer halvön från fastlandet vi passerade både delstaten New York, Connecticut samt USA´s minsta delstat Rhode Island innan vi kom in i delstaten Massachusetts där Cape Cod är beläget.

Provincetown  – Cape Cod – New England var för mig den där riktigt amerikanska semesterdrömmen. Här på Cape Cod tillbringade den forne presidenten J F Kennedy med familj sina semestrar.

Vår första morgon öste regnet ner och för att fördriva tiden tog vi en liten biltur runt Cape Cod, vi hittade trevliga Chatham där den magiskt vackra Atlandstranden breder ut sig i det oändliga.

Provincetown visade sig vara ett ställe som passar alla typer av öppna människor. Här är det inget konstigt med att vara det ena eller det andra alla verkar vara otroligt nöjda, glada och trevliga.

Vårt superhäftiga hotell och bara namnet säger allt…The Elephant Walk Inn. Mysigt med perfekt läge mycket nära självaste huvudgatan med trevliga småbutiker och mängder av restaruranger!

Från Provincetown kunde man ta färja till Boston.