Florida – New York

Efter våra underbara dagar i västra Florida var det dags att köra norrut igen. Vårt mål var att köra tillbaka till New York för hemresa. Vi kunde förstås inte låta bli att göra ett stopp i Miami Beach och trots att vi var där förra året var det lika roligt att komma tillbaka igen. I år bodde vi lite längre norrut på South Beach. Vi bodde bra men hade önskat oss något närmare Ocean Drive. Ja jag ska väl inte klaga det tog kanske 10 minuter att gå dit.

På South Beach är det verkligen drag från morgon till sen natt.

Kul att återse de färgglada hotellen i Art Deco District.

Självklart besökte vi den fantastiska beachen så himla mjuk, vit och fin, men en del havsgräs var man tvungen att passera innan man nådde havet.

Bara en enda natt blev det i Miami Beach innan vi sakta körde norrut. Vi beslöt oss för att skippa motorvägen och köra utmed kusten det innebar att vi passerade varenda liten ort på självaste fjärde juli, det vill säga USA´s Independence Day. Många bilar färdades hit och dit och strax innan Fort Lauderdale körde vi åter ut på motorvägen eftersom det tog alldeles för lång tid att köra denna supertrevliga väg.

Vi hade tre övernattningar på vår färd upp mot New York och ändå blev det ganska många timmar i bilen. Väl framme hade vi förbokat hotell för att slippa köra runt och leta. Vi ville bo så nära havet som möjligt för att kunna tillbringa lite av eftermiddag och en del av förmiddagen på stranden. På Cocoa Beach fick vi ett par timmar på stranden och det blev vår sista natt i Florida.

Följande dag blev det långkörning förbi delstaten Georgia och vidare upp mot South Carolina där nästa stopp blev Hilton Head. Denna lilla kustpärla hade varit roligt att se mer av men vi hade tyvärr lite otur med vädret, precis när vi checkat in på hotellet drog ett riktigt oväder åter igen över oss. Vi upplevde ett flertal kraftiga oväder just framåt eftermiddagen vilket var synd eftersom det begränsade oss att komma ut för att upptäcka den nya orten.

Sista natten på uppresan tillbringade vi delstaten Virginia, på Virginia Beach ett trevligt ställe men med ganska tråkiga hotellkomplex som byggts upp utmed kusten. Stort och välordnat för turister inget ställe att stanna någon längre ti på, det kändes ganska bra att komma upp till New York till sist.

Inte nog med att oväderna avlöste varandra under nästan hela vår roadtrip var det till och med ostadigt när vi kom fram till NYC. Ibland är det ett måste att solen skiner särskilt om man vill ha bra bilder. Så blev det tyvärr inte när vi besökte Frihetsgudinnan eller när vi passerade statyn med gratisfärjan. Dimman låg tung över Manhattan och Liberty Island vid Hudsonfloden när vi lämnade hamnen. Trots att vi försökta vänta in något bättre väder så såg prognosen allt annnan än munter ut. Vädret kan man ju såklart inte göra något åt men det sved en del när vi insåg att bättre än så här skulle det inte bli.

Nåväl vi hade soligt och väldigt varmt väder också. I år hade vi bokat hotell mycket nära Times Square bra centralt boende med närhet till det mesta. Vårt rum låg med utsikt mot Hudsonfloden på 33 våningen. Vi fick ett par trevliga dagar i NYC innan det var dags att flyga hem igen.