Roadtrip Europa 2005

Paris 3

Sommaren 2005 begav vi oss iväg på vår andra bila i europaresa! Denna gång skulle resan bli riktigt lång, från Vallentuna strax norr om Stockholm till Paris via Tyskland och Belgien. Efter några dagar i Paris fortsatte vi söderut mot Biarritz, där vi fick några sköna baddagar, innan vi körde mot Spanien och Portugal.

Vi startade från norra Stockholm och körde söderut mot Trelleborg, där vi tog nattfärjan till Travemünde. Detta tycker vi är ett mycket bra sätt att vila men ändå ta sig framåt. Tidigt nästa morgonen kom vi fram till Travemünde och det blev en heldag i bilen för att framåt eftermiddagen hamna i storstaden Liege i Beligen. Där bodde vi på ett hyfsat bra hotell i ett “bila &vilapaket” från TT-Line.

Nästa morgon lämnade vi Belgien och for vidare in i Frankrike och Paris, där vi bokat tre nätter hos www.sembo.se, som ibland kan ha bra priser för familjer.

Paris 1,

Kanske inte världens snyggaste hotell men väldigt praktiskt och nära Metron, så vi kunde nå alla sevärdheterna inom några minuter.

När vi var i Paris var det Frankrikes Nationaldag och minst 30 grader varmt, men vi besökte förstås de sevärdheter som är ett måste, som Triumfbågen, Eiffeltornet och Louvren med MonaLisa.

Paris10

Paris 7

Denna resa gjordes innan vi hade börjat fota med digitalkamera och då var vi var i en mittimellan period, när videokameran var mer i fokus, därav lite färre bilder än de vi har på andra resor.

I Paris besökte vi bl a NotreDame, Montematre & SacreCouer.

Paris 6

Efter tre övernattningar i Paris körde vi västerut mot Biscayabukten och badorten Jean de Lutz strax söder om Biarritz. Det blev en ganska lång resa som kanske kunde delats upp på två dagar, men vi valde att köra hela de dryga 72 milen.

Äntligen blev det bad trots en lite halvmulen dag i vindsurfparadiset Biarritz.

Biarritz 1

Två nätter blev det i den mysiga badorten Jean de Lutz där vi bodde på ortens järnvägshotell som var så underbart franskt.

Vi fortsatte resan från sydvästra Frankrike in i nordvästra Spanien, väldigt nära San Sebastian och sedan tvärs igenom västra Spanien med en övernattning mitt i Spanien, i staden Platentia. Där fyra personer bodde i ett familjerum för 50 euro på ett hyfsat hostel.

Nästa morgon begav vi oss vidare in i Portugal och körde betalmotorväg ner mot Algarve. Vägen som är helt ny var mycket bra och vi var i stort sett ensamna på alla rastplatser, det verkade som om man hellre valde den gamla, hårt trafikerade gratisvägen.

Ganska snart var vi nere i södra Porutgal och den lilla badorten Carevievo, där hade vi bokat fem dygn för bad & sol på hotell/lägenhetsanläggningen Collina Sol.

Foto Sembo

Internetbild 1

Carviveo 2

Efter fem underbara dagar i ett riktigt vamt och skönt Portugal var det dags att fortsätta österut, in mot Spanien. Vi passerade Sevilla och även Gibraltar.

Gibraltar

Sent samma eftermiddag var vi framme i Benalmandena och fantastiska hotell Flat!

flat

B1

B2

Bilderna B1 och B2 är från expedia

Efter dryga två veckor i bil var det riktigt skönt att få tvätta kläder och lyxa till det ordentligt på detta underbara hotell, med lägenheter som hade fin utsikt över Medelhavet.

Benalmandena ligger strax söder om Torremolinos men det är ungefär samma badort. Spanien som Spanien, här finns massor av underbara stränder och underbar mat samt nära till andra sevärdheter förstås. Vi fick två underbara dagar på stranden och njöt av vår fantastiska lägenhet på sjunde våningen på Flathotell; ca 110 kvadratmeter med två balkonger och två fina badrum och ett masterbedroom med morgonsol.

Tyvärr fick äldste sonen benen fulla av sjöborre, vilket resulterade i ett riktigt tråkigt avslut för honom på denna resa. Sjöborre är ett riktigt helvete kan jag säga, taggar som är stora som usch. Dessa taggar gör dessutom väldigt ont och det tar låång tid innan det går över. Inte roligt!

Efter tre dagar på Spanska Malagakusten begav vi oss sakta men säker norrut. Vårt nästa stopp blev den fantastiska kuststaden Almeria, men en avstickare via bergen till Alhambra! Trädgården i Alhambra är verkligen värt ett besök, ett riktigt inspirationsbesök för alla trädgårdsälskare.

Alhambra

Tyvärr är det inte vår egen bild, men jag kommer att resa dit igen och då ska jag självklart ta egna bilder. Efter en trevlig eftermiddag i ett hett Alhambra, körde vi återigen mot kusten och Almeria. Här hade vi förbokat hotell som visade sig vara fullbokat och vi blev uppgraderade och bodde flott mittöver gatan tydligen i samma ägande, på ett alldeles nyrenoverat hotell med pool på taket!

Almeria 3

Vi gillade verkligen det lätta livet i Spanien, allt är så okomplicerat och här skulle man lätt kunna bo året om. Spanska solkusten är en riktig favorit och dagen därpå fortsatte vi vår resa norrut. Vi hade inte gjort någon bokning hemifrån utan hamnad lite på måfå i den sköna badorten Calpe!

Vi fick en skön eftermiddag i Calpe, i ett varmt Medelhav, detta blev den sista baddagen, innan det var dags att köra hemåt. Vi körde motorvägen genom Barcelona och hann med en sista natt i Spanien, i vackra Girona!

Girona 1

Till Girona går lågprisflyget Ryan Air och det är inte långt till Barcelona, men Girona är även värt ett eget besök och vi var glada att vi la ett par timmar extra, för att hitta boende i norra Spanien, innan det var dags att köra in i Frankrike.

Resan började lida mot sitt slut och vi hade nästan varit ute på bilresa i dryga tre veckor. Som tur var hade vi lagt två dagar i vinorten Traben Trarbach – Mosel i Tyskland, där vi avslutade vår semester 2005.