Rom

Tiden går alldeles för fort när man är utomlands. Från Polignano a Mare var det dags att starta hemresan även om vi hade några dagar kvar. Vi körde de knappa 50 milen till Rom eller Fiumicino alldeles vid flygplatsen Leonardo da Vinci.

Det blev en liten avstickare till Monte Cassino, men tyvärr var det stäng för siesta när vi kom dit, typiskt! Jobbar de aldrig i Italien?

Nu fick vi istället snällt stå utanför och beundra den vackra byggnaden som är återuppbyggd sedan det stora slaget under 2:a världskriget. Se mer om Monte Cassino

Istället för att besöka Monte Cassiono fick vi njuta av utsikten över staden Cassino. Synd att vi missade detta för nu är vi tvungna att återvända till Italien igen, trodde att vi var lite klara med Italien, men, men… såklart att vi inte är klara med Italien!

Väl i Rom hittade vi vårt hotell helt utan problem. Jag hade sökt hotell med omsorg eftersom jag ville att de sista dagarna skulle ge bad&sol, storstad samt närhet till flygplatsen. Det hittade jag i Fiumicino som ligger bara 10 minuter med bil från flygplatsen Leonardo da Vinci och cirka 30 minuter från stadskärnan i Rom, vilket var helt okej.

Morgonen därpå var det dags att lämna bilen, det var betydligt lättare att åka taxi i Rom än att köra själv.

Med taxi hamnade vi precis utanför Colesseum där vi inte var ensamna, vi fick stå nästan en timme i kö för att köpa biljett.

Trots att vi inte hade så fruktansvärt varmt när vi var i Rom så blev det ändå varmt, varmt, varmt…! Man orkar bara en sevärdhet innan man liksom deckar. Nu var vi förstås tvugna att köra på. Vi hann med en snabblunch vid den okände soldatens grav – Viktor Emaunuel Momunteum, innan vi fortsatte mot Phanteon.

Vi besökte även Piazza Navona som sägs vara ett av världens vackraste torg och tja visst är det absolut ett magiskt ställe, men oj vad varmt det blev ju senare in på eftermiddagen vi kom.

Efter en liten paus och ännu en glass bar det av Fontana di Trevi, tänk om man kunde få ta sig ett dopp?

Här var det förstås tokigt mycket folk, nej här ska man inte vara mitt i sommaren, även om det alltid är värt ett besök förstås!

Efter detta besök var vi rätt möra och ja faktiskt jag hade kunnat betalt hur mycket som helst för att komma tillbaka till hotellet i Fiumicino. En halvtimmes taxi gick på 50 euro, det var det förstås värt då vi fick ytterligaren någon timme på stranden innan mörkret kom.

Sista solnedgången innan hemfärd mot Stockholm, men först – sista middagen som serverades vid stranden – precis som den allra första kvällen!

Vid havet smakar maten förstås alldeles extra gott, särskilt fisk!

En sista solnedgång innan –  ciao Italia!

Men vi hann faktiskt med ännu en dag på stranden för att bara bada och sola innan det var dags att åka taxi de 9 minuterna det tog till flygplatsen.

Vårt plan gick inte förrän 18.25 på eftermiddagen, vi kunde behålla vårt hotellrum i ca 4 tim till en kostnad av 50 euro, ja allt verkar kosta 50 euro och uppåt!

Väl på flygplatsen Leonardo da Vinci, gick allt enligt tidtabell, vilket alltid är skönt när man har mellanlandning som vi hade i Frankfurt. Allt klaffade helt perfekt och tur var det eftersom vi hade det ganska tight med tiden i Frankfurt mot Stockholm.

Vid mellanlandningen/bytet i Frankfurt kunde vi naturligtvis inte missa Frankfurter wurst, otroligt god!

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att fly &drive har både fördelarar och nackdelar. Det positiva är att man snabbt är i det land man vill besöka och att man inte sliter på sin egen bil. Tyvärr finns en hel del negativia sidor med att hyra bil. Man vet inte alltid vilken bil man får, det visade sig bli dyrare än det pris vi fått från början. En del praktiska detaljer som att vi inte hade kylväska och solstolar med oss som vi brukar gjorde att det kostar lite mer pengar än vanligt.

Dessutom är det alltid trevligt att besöka Tyskland, men sydsverige upp till Stockholm den sträckan var skönt att slippa! Alltså blir det säkert fler fly & drive i framtiden men helst tar vi nog den egna bilen!