Söderköping – En dröm vid Göta Kanal

Vi kan inte riktigt avsluta Sverigeresan ännu. Vi måste ju såklart besöka Söderköping som ligger så nära Norrköping. Vi körde faktiskt förbi Söderköping när vi bilade upp från Kristianstad till Norrköping och tänkte då passa på att stanna till där. Men när vi såg alla folksamlingar av sommarturister, bilar och stora husbilar köande för att överhuvudtaget ta sig in i Söderköping insåg vi att det nog var smartare att besöka denna drömsöta och pittoreska stad en tidig förmiddag istället.

Tidig förmiddag i Söderköping

Vi checkar ut från First Hotel Central i Norrköping och kör tillbaka cirka 16 kilometer sydost till Göta kanal – staden Söderköping. Här har vi stannat till förut men det är ett bra tag sen och det känns som det är dags att återuppleva staden med lite nya ögon. Nu är dessutom vädret helt perfekt och knappt en enda turist har hunnit slå sina klor i kanske den sötaste staden vi besökt på vår Sverigeresa, hittills.

Rådhustorget

Vi parkerar bilen helt utan konkurrens vid Storån och Rådhustorget som alltid varit stadens nav. Härifrån utgår huvudgatorna och här ligger flera vackra byggnader, en av dem är rådhuset. Efter att det första rådhuset brunnit ner 1567 byggdes rådhuset om i renässansstil. Det revs 1773 och fyra år senare stod det nuvarande rådhuset klart, ovanpå den medeltida källaren. Rådsalen i 1700 – tals stil används idag som sammankomst- och vigsellokal.

Rådhustorget

Stenbron är från 1850 – talet.

Lite historia

Under medeltiden fick Söderköping stor betydelse på grund av sitt läge mellan Storån som rinner ut i Östersjön och vägen till Kalmar. Söderköping kom att bli en av landets viktigaste hamnstäder under denna tid. Under 1600 – talet kom staden dock att förlora sin betydelse som hamnstad och först under 1800 – talet när Göta kanal, Söderköpings brunn och järnvägen byggdes levde Söderköping åter upp. Staden förblev ändå en småstad och är idag ett välbesökt turistmål med en idyllisk småstadskänsla från 1800 och 1900 – talen.

Charmigaste gatan?
Vi njuter av vår stillsamma förmiddagspromenad och tar av på en gata med de mest söta små hus i milda pastellfärger som vi knappt kan slita oss ifrån. Kameran åker fram och det fotas för glatta livet. Stockrosorabatterna är fyllda med blomklasar i mjuka gula, rosa, aprikos och vita färger som matchar husfasaderna så fint.

Kullerstensgatan och husens ålder kastar oss tillbaka till en annan tid. Jag kan nästan se Astrid Lindgrens sagofigur Madicken komma springande på gatan i sin randiga klänning och det vita förklädet. Det är faktiskt inte så konstigt eftersom självaste Madicken – filmerna spelades in här i slutet av 1970 – talet.

Vi går vidare och ser den vackra klockstapeln som står utanför kyrkan S:T Laurentii. Klockstapeln är uppförd 1583 av stapelmakare Anders Börjesson. Klockstapeln är renoverad och reparerad flera gånger. De nuvarande tre klockorna i den 50 meter höga klockstapeln är från 1897 och väger tillsammans 4 ton.

 

Trevlig intiativ för att inspirera till läsning. Låna bok och ligga i hängmatta – inte dumt.

Roligt målat elskåp – Mouse Hotel

Det är riktigt mysigt att strosa runt bland Söderköpings gamla bebyggelse.

 

Skulptur av Katarina Sunesdotter
Här sitter Katarina Sunesdotter, änkedrottning efter Erik Eriksson, den “Läspe och Halte”. Katarina sitter i Gudhems kloster och skriver sitt testamente. Med “råd av den ädle herr Birger svenskarnas jarl”, skänker hon hela Söderköping “med vad därtill bör och alla egendomar och gods” till sin älskade syster Benedicta.

Skulpturen är gjord av S Dahlström 1965.

Göta Kanal

Inte långt från stadskärnan ligger kanske Söderköpings största sevärdhet, Göta kanal – sluss. Det är förmodligen hit de allra flesta turister beger sig för att se slussningen på Göta kanal. Kanalen drogs fram över åkrar, ängar, hus och tomter. Göta kanalsträckan startar i Mem vid Östersjön och avslutas i Sjötorp vid Vänern, eller omvänt.

Kanalbygget

Innan slussen byggdes låg det en kyrka, S:T Illians kyrka samt kyrkogård som grävdes bort inför det nya kanalbygget. Av den 190 kilometer långa vattenvägen grävdes hela 87 kilometer kanal för hand med träspadar. De 87 000 arbetarna var mestadels soldater som levde under fältmässiga förhållanden. Man grävde bort 8 miljoner kubikmeter jord samt sprängde och forslade bort 200 000 kubikmeter berg. Arbetet med slussar, broar och dockor utfördes av hantverkare och engelska ingenjörer.

Invigning

År 1832 färdades Carl XIV Johan och Desideria i sin jakt från Söderköping till invigningen i Mem. Stränderna lystes upp av marschaller och “en oräknelig folkskara vimlade över land och vatten”. Festbankett och fyrverkeri inramade kungens hyllning till Balzar von Platen “som uttänkte detta stora verk och som äga mod att åtaga sig dess utförande”.

 

Slussarna runt Söderköping

På sträckan Mem – Tegelbruket – Söderköping – Klevbrinken  – Duvkullen – Mariehov – Carlsborg – Venneberba – Loddby – Klämman – Snövelstorp finns fyra broar, en torrdocka, åtta enkel- och två dubbelslussar byggda 1829 – 1832. Fallhöjden är totalt 27 meter.

Spännande att kolla in slussning

Vi är ute tidigt och får nöjet att följa flera slussningar. Allt går lugnt och stilla, alla båtägare verkar rutinerade och följer anvisningarna. Slussvakterna är unga, ser ut som det är skolungdomar på sommarjobb, men även de verkar lika rutinerade som de slussande båtägarna.

Jag fascineras över familjen med två småbarn vars mamma står på land och håller i tamparna medan pappan sitter längst bak i båten för att hålla ordning på den under slussningen. De två små barnen står alldeles själva i fören med varsin nappflaska säkert en fem, sex meter från pappan, förvisso med flytväst. Jag som är en hönsmamma av rang får kalla kårar när jag radar upp scenario på scenario för vad som kan hända på en hundradels sekund. Inget händer, allt går utmärkt, coola föräldrar får man ändå säga, men tänk om…

Smultronstället

Glass i Söderköping är lika med Smultronstället. Ibland älskar jag glass och godsaker, men just denna morgon med hotellfrukosten fortfarande guppande i magen är det bara, nej tack. Kön brukar ringla lång här men denna morgon när caféet precis öppnad för dagen är det bara en liten kö men som snart kommer att växa sig lång.

Vi börjar bli klara med Söderköping men en övernattning här skulle vara trevligt och då skulle vi naturligtvis bo på anrika Söderköpings brunn. Tyvärr är hotellet vad det ser ut som under renovering, och alltså helt stängt. Har man inte lust att bo på Söderköpings brunn kanske det passar bra med Stadshotellet istället.

Bara lite till

Innan vi kör hem den sista etappen måste vi göra en liten tur utmed några slussar trots att vi bilat delar av Göta Kanal  tidigare. Vi stannar till vid slussarna; Bergs, Borensberg och till sist Motala sluss, sen ger vi upp. Alldeles för många sommargäster slåss om parkeringsplatser och när jag får ännu en snilleblixt att besöka Vadstena utan att ens tänka tanken att det skulle kunna vara lika mycket sommargäster där, är det dags att till sist avsluta årets stora Sverigeresa för denna gång.

Sverigeresan är slut men vi kommer givetvis fortsätta att resa i Sverige. Bara ett par veckor senare är vi åter ute på nya äventyr. Det går snabbt att förflytta sig i Sverige och trots att det är tråkigt att bara ha helger för att göra miniresor är det bättre än ingen resa alls.

Bergs slussar.

Även biltrafiken påverkas av båttrafiken på Göta kanal.

Vadstena – Charm och historia.

Vadstena slott.

Vadstena slott

Slottet anses vara ett av Nordens främsta byggnadsverk från tidig renässans. Slottet började byggas på intiativ av Gustav Vasa. Det den enda av de så kallade vasaborgarna som grundlades under hans regeringstid. Arbetet pågick i etapper fram till 1620.

Under 1600 – talet fungerade slottet som militärförläggning och spannmålsmagasin. På 1700 – och 1800 – talen fanns här en stor linnevävnadsfabrik. Sedan 1935 är slottet ett statligt byggnadsminne.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

arton + 5 =