GreklandKreta

Höstlov på Kreta

Det är så skönt att få komma iväg på lite semester så här på senhösten. I år blir det Kreta, jag får för mig att det skulle vara roligt att återkomma till Chania efter nitton år. Sommaren 1995 tog vi med oss våra tre barn som då var mellan nio och nästan två år, vi hade en härlig badsemester även om vi på barnfamiljers vis inte hade en lugn stund. Nu är det annorlunda och man kan lugnt konstatera att Kreta finns kvar och det ser ungefär ut som vi minns det.

Under hösten 2014 köpte jag  flygstolar hos Airtours och bokade hotell med booking och när vi landar i  Chania står vår biluthyrare med en väntande hyrbil. Allt går som planerat och vi kommer fram sent på kvällen till den lilla badorten Chrissi Akti.

Vårt gamla hotell finns kvar och hade inte förändrats så mycket. Tyvärr börjar det inte så bra, vädret är det sämsta tänkbara vår första morgon. Både åska och ösregn men som tur slutar det regna lagom till morgonpromenaden.

Vår gamla restaurang har blivit betydligt större. Stranden är sig lik nere vid viken vid Chrissi Akti, strax utanför Chania.

Vi lämnar Chaniaområdet och kör österut mot Agios Nikolaos där vi bokat hotell för tre nätter. Vi hoppas förstås på lite sol, men väderprognosen för denna vecka såg allt annat än solig ut, men hoppas kan vi alltid göra.

Knossos

För nitton år sedan var vi inte så sugna på utflykter med turistbuss men jag minns tjatet om Knossos, “inte åka från Kreta utan att sett Knossos”, ja, jag kan fortfarande höra reseledarens röst från Apollo. Nu är vi här och jag kan nog påstå att vi gjorde helt rätt att inte ta våra tre kids med oss hit. Riktigt tråkigt ställe, men förstås fantastiskt att se om man är intresserad av arkelogiska platser. Palatset ligger strax utanför Heraklion, det finns bra med parkeringsmöjligheter och även restauranger och toaletter.

Nu ska jag väl inte vara alltför negativ och  påstå att det är ett tråkigt ställe när Knossos historia känns hisnande. Orten har den största arkeologiska fyndplatsen från bronsåldern, området var troligen politiskt centrum för den minoiska civilisationen och kulturen. Ruinerna av Knossos upptäcktes 1878 av antikhandlare, Minos Kalokairinos, som gjorde flera försök till utgrävningar, men inte förrän 1900 som den brittiske Arthur Evans köpte hela området och påbörjade stora insatser för utgrävningar.

Palatset i Knossos var byggt i omgångar mellan 1700 och 1400 f.Kr. Palatset har en speciall utformning med sina 1 300 rum som är kopplade ihop genom korridorer av olika former och storlekar. Det skiljer sig från andra palats från den tiden som hade sina rum kopplade ihop med flera liknande huvudkorridorer. De 24 000 km² yta  är uppdelade på en teater, fyra huvudentréer och flertalet lagerrum. Lagren innehöll stora lervaser med olja, sädesslag, torkad fisk, bönor och oliver. Under vaserna fanns det stenhål som innehåll värdefulla objekt som t.ex. guld.

Det bästa med Knossos är att solen kommer fram och det blev så himla skönt. Vädret håller i sig och när vi kommer fram till Agios Nikolaos känns det lite sommarlikt. Självklart är Knossos värt ett besök.

Agios Nicolaos

Vi bor en bit utanför staden och det är ju både på gott och ont. Prisvärt hotell med all incklusive med bra parkeringsmöjligheter, men aningens tråkig när det inte fanns något att göra utom att vila, vilket vi i och för sig verkligen behöver men jag saknar ialla fall staden. Nu har vi ju bil som vi använder alla dagar ändå så att vara på hotellet en liten stund på eftermiddagen och kvällen gör inte så mycket.

Kreta är ju en ganska liten ö men ändå rätt stor, eller hur man nu vill ha det. Det finns mycket att se och man skulle kunna tro när man läser kartan att det inte är så långt att köra, men vägarna är till och från ganska smala och krokiga så det tar tid att köra runt.

Vi startar vår tredje dag med att köra nee på södra sidan på Kreta och hamnar i staden Lerapetra, riktigt charmig ställe. Solen kommer fram och vi kastar oss ner på stranden strax utanför orten. Även dagen därpå tar vi oss ned mot södra sidan och stannar till utmed kusten för att njuta av solen.

Vi beslutar oss för köra lite längre och hamnar Makrygialos, ett gammalt charterställe men som nu är alldeles lugnt och tyst. Bara ett fåtal turister och invånarna själva som flanerar runt i den mysiga lilla orten.

Vi stannar till för lite lunch, njuter av solen, värmen och havets förstås.

Vi strosar runt en stund i mysiga Makrigialos, innan vi vänder tillbaka mot Agios Nikolaos. Vi hamnar högt upp i bergen där det är så stillsamt.

Tystnaden här är så skön, helt otroligt att dessa platser finns. Vi ser kyrkan på långt håll och beslutar oss för att ta oss dit. Sista vägen dit är knappt farbar med bil, men vi låter bilen stå och går upp den sista biten.