JämtlandLapplandSverige

Roadtrip på Vildmarksvägen – Ett oförglömligt äventyr med bil

Vildmarksvägen är en av Sveriges högst belägna vägar. Sträckan på närmare 50 mil sträcker sig mellan Jämtland och Lappland förbi Stekenjokkplatån, vidare ned mot Vilhelmina och Dorotea för att sedan fortsätta söder ut igen. Vildmarksvägen beskrivs som mycket naturskön och en av få vägar man kan fjällvandra med bil. Vägen tar dig genom vackra fjäll, samisk kultur och sagolika vattenfall. Alltså något som vi absolut måste testa under vår roadtrip i Norrland.

Vi startade vår roadtrip på Vildmarksvägen söderifrån vid väg 45 och Strömsund och körde sedan vidare mot Gäddede, Stekenjokk, Saxnäs och Vilhelmina samt Dorotea som sista ort. Vi tillbringade tre dagar och hade två övernattningar som kändes lagom för oss. Vildmarksvägen blev ett oförglömligt reseminne med bil, men även som en framtida möjlig vandringsdestination med fjällvärlden precis utanför bildörren.

Karta över Vildmarksvägen

I god tid innan vi påbörjade resan på Vildmarksvägen laddade jag ner en karta från Vildmarksvägen.se. Kartan finns även i flera olika broschyrer som går att hitta på hotell och turistbyråer. Man kan även komplettera kartan med terrängkarta med vandringsleder, toppturer och vintertider. En sådan karta finns också hos turistbyråerna.

Eftersom vi aldrig tidigare rest på Vildmarksvägen och knappt heller varit i Norrland var förklaringarna till kartan över Vildmarksvägen till stor hjälp. Självklart hann vi inte se allt som finns, men det är ju kul att kunna återvända någon gång och ha lite kvar att se och göra. Med kartans hjälp plockade vi ut några av godbitarna och hann på ett enkelt sätt med många utmärkta sevärdheter vilket gjorde vår resa både spännande och intressant.

Vår resa på Vildmarksvägen

Vi kom söderifrån på väg E45 och körde in i den lite större orten Strömsund. Efter en tur till Åre var vi lite sena så på den första sträckan mellan Strömsund och Gäddede blev det mest bilkörning. Mellan dessa båda orter är det cirka 13,5 mil och om man vill stanna mer på den sträckan kan man uppleva fin natur och glittrande sjöar. Vi rastade några gånger utmed vägen och kunde njuta av framför allt tystnaden.

Avstånd: Strömsund – Gäddede 134 km

I Gäddede finns det hembygdsgård, museum och möjligheter att både campa, bo på hotell eller vandrarhem. Sjön är som gjord för fiske eller ett dopp. Efter vår första övernattning körde vi till Hällingsåfallet som ligger 24 km sydväst om Gäddede. Fallet är mycket sevärt och riktigt häftigt.

Se inlägget Gäddede – Hällingsåfallet här

Vi fortatte sedan vidare på Vildmarksvägen och stannade till vid både Jormvattnet och Stora Blåsjön men tyvärr var Korallgrottan, Sveriges längsta grotta inte öppen denna sommar, förmodligen på grund av coronapandemin och den kan endast besökas genom en guidad tur.

Vi besökte istället Ankarede som är en samisk kulturplats och som ska vara en bra utgångspunkt för vandring och som visade sig vara en naturskön plats. Här utmed Lejarävlen som flyter förbi Ankarede kyrkstad passade det utmärkt att äta vår medhavda lunch.

Stekenjokk

Vi fortsatte sedan mot kanske resans höjdpunkt Stekenjokkplatån 876 m ö h och som dessutom är Vildmarksvägens högsta punkt. Snön låg fortfarande meterhög på sina håll men mellan den 10 juni och 10 juli är vandringar på fjället begränsat på grund av fågelskyddet.

Det var verkligen så häftigt att kunna köra med bil mitt i fjällvärlden. Avståndet mellan Gäddede och Stekenjokk är cirka 11 mil. Inte så långt, men med alla sevärdheter här uppe kan det ta lång tid att ta sig den sträckan.

Här hade absolut varit toppen att rest med husbil, dels för att bo mitt i den fantastiska fjällvärlden men också för att utforska någon av vandringslederna på ett enkelt sätt. Att bo på hotell är förstås bekvämt men när vi lämnat fjällvärlden kändes det inte aktuellt att köra fram och tillbaka för att vandra.

Viktigt att veta är att stora områden kring Stekenjokk är fågelskyddat mellan 10 juni och 10 juli, alltså är vandring under den tiden begränsad.

Avstånd: Gäddede – Stekenjokk 109 kilometer

Se inlägget Ankarede och Stekenjokk här

Ankarede kapell

Efter att ha beundrat fjällvärlden och tittat lite på de kvarvarande snödrivorna körde vi söderut. Endast 20 minuter eller cirka 2 mil längre bort ligger kyrkstaden Fatmomakke som vi besökte samma eftermiddag. En mycket intressant och vackert belägen sevärdhet.

Se inlägget Fatmomakke en kyrkstad här

Senare på eftermiddagen kom vi fram till Saxnäs för ytterligare en övernattning. Saxnäs ligger vackert vid stranden av Kultsjön och är ett utmärkt stopp på Vildmarksvägen.

Avstånd: Gäddede – Saxnäs via Stekenjokk 139 kilometer

Vilda forsar och sista etappen på Vildmarksvägen

Följande morgon och vår tredje dag på Vildmarksvägen startade vi med en kort bilresa på cirka 5 kilometer till den häftiga Trappstegsforsen med sina imponerande vattenkaskader. Vi fortsatte sedan vidare mot Vilhelmina men gjorde några stopp till bland annat Stalon, Dimforsen och till sist Dorotea. Vi hade givetvis kunnat stannat betydligt längre i Vilhelmina för att titta lite närmare på kyrkstaden som finns där. Nu nöjde vi oss med sagostigen i Skansholm strax innan Vilhelmina.

Vi avlutade vår roadtrip i Dorotea men körde tillbaka till Vilhelmina för att åter köra norrut mot Arjeplog.

Avstånd: Saxnäs – Dorotea 146 kilometer

Se inlägget Saxnäs, Vilhelmina, Dorotea, forsar och sagostig.

Boende utmed Vildmarksvägen

Vi testade två olika boenden för våra övernattningar på Vildmarksvägen. Vår första övernattningen blev hotellboende i Gäddede som nästan ligger vid starten av Vildmarksvägen om man kommer söderifrån. Här bodde vi på Pilgrimshotellet som var förhållandevis prisvärt, dock inte världens roligaste rum, men trevligt på sitt vis med sitt natursköna läge. Hotellet har restaurang där vi åt både middag och frukost. Klart godkänt.

På Vildmarksvägen andra övernattning  stannade vi i Saxnäs. Här bodde vi på STF Saxnäs Hotel och Konferens som var ett bra boende, även om rummet kändes lite trist, men utsikten mot sjön och fjället var riktigt fint. Det serverades god mat i den stora och trevliga restaurangen. Miljön runt hotellet var riktigt mysigt och det gick säkert att bada från bryggan nere vid Kultsjöns strand.

Vildmarksvägen, är den verkligen värd att köra?

Vi älskade verkligen att köra Vildmarksvägen. Den storslagna naturen med dånande forsar, vackra sjöar, täta skogar och den unika fjällvärlden som nås på ett enkelt sätt från bilen gör bilresan till något alldeles extra.

Att köra en sträcka på 50 mil med karta på olika sevärdheter är både spännande och lärorikt. Vi tyckte att vägen var mycket sevärd men man bör tänka efter under vilken tid på sommaren man reser med tanke på den turistinvasion som vägen utsattes för enligt media, sommaren 2020. Vi var här tidigt på säsongen men kanske är det ändå bäst att köra här i slutet av sommaren. Säsongen är dock kort eftersom vissa delar av den öppnar först i början av juni och stänger i oktober på grund av väderförhållandena.

Tid och avstånd

Femtio mil är ju en ganska liten sträcka att köra på tre dagar, men med alla intressanta sevärdheter är det nog ändå i minsta laget. Inte för att vi behövde stressa men på vissa ställen hade det varit kul att kanske göra en mindre vandring, särskilt när vi hade det mest perfekta väder man kan önska. Soligt med lagom temperatur omkring 22 grader varmt.