Bilresa genom SverigeSverige

Resa genom södra Sverige – Nya bekantskaper och gamla godingar

Att resa genom södra Sverige kan aldrig bli fel. Jag längtar konstant att hoppa in i bilen och dra iväg till Sveriges södra delar. De gånger vi rest i Sverige, har det ofta varit under vår eller tidig höst och turistrycket har vi knappt märkt något av alls. Under sommarmånaderna, åtminstone under de senaste tjugo åren, har vi nästan inte gjort några resor heller i Sverige. Men i år fick vi ju möjlighet att resa genom hela Sverige och efter att ha rest med bil genom stora delar av Norrland tidigare under sommaren var det dags för bilresa genom södra Sverige.

Karta på vår bilresa genom södra Sverige.

Vallentuna – Karlstad via Nora, Grythyttan, Loka och Filipstad

Efter att ha fixat lite hemma packade vi åter in oss i bilen och tog sikte lite nordväst. Vi hamnade i den söta staden Nora som inte ligger långt från Grythyttan och Loka innan vi hittade övernattning i Karlstad. Vi utnyttjade våra resdagar maximalt, med tidiga morgnar och sena kvällar. Ingen lat semester alls, utan snarare lite stressiga dagar för att hinna se så mycket som möjligt, samtidigt som det gällde att hitta sevärdheter som vi inte ville missa.

Mitt inlägg Vi kör västerut

Västkusten

Efter en trevlig kväll i Karlstad med långpromenad och god middag körde vi vidare genom Värmland och Dalsland och hamnade i mysiga bohuslänska Strömstad. Vi hade inte varit i Strömstad tidigare men blev förtjusta direkt.

Strömstad är en riktigt havspärla med många backar och höjder med vackra vyer över den bohuslänska skärgården. Solen sken vackert och kanske var det därför västkusten kändes så himla bra.

Mitt inlägg ; Västkusten, när Sverige är som bäst

Efter en fin dag körde vi både till Fjällbacka och Smögen, men som på många andra ställen under den här sommaren i Sverige var det så mycket sommargäster och bilar. Kan folk inte bara stanna hemma? Ut och åka, vad ska det vara bra för? Nej, bäst är nog att bila i södra Sverige under lågsäsong för att få lite egen space.

Våra dagar på västkusten blev riktigt fina och efter en hel del funderingar över var vi kunde stanna för en övernattning landade vi i Uddevalla. Även det en ny stad för oss att besöka. Uddevalla visade sig vara en trevligt stad men kanske inte en stad som jag absolut måste återkomma till.

Efter en övernattning i Uddevalla tog vi en härlig promenad på en av Uddevallas bästa sevärdheter – Strandpromenaden. Promenaden gav oss en fantastik start på en helt perfekt dag som fortsatte ute på Marstrand.

Mitt inlägg; Ett besök i Uddevalla

Marstrand

Jag visste att det skulle bli perfekt. I många år hade jag gått och tänkt på Marstrand och när vi körde mot Koön för att parkera bilen andades hela atmosfären hav, skärgård, klippor och sekelskifte, precis det som jag förväntat mig av Marstrand. Vi var ute i god tid, alltså innan de andra turisterna hade kommit igång. Det kändes så skönt att kunna strosa runt bland alla charmiga villor med den mest utsökta utsikten över hav och skär, utan att ha andra turister flåsande i nacken. Jovisst, de kom, men lite senare och då var vi nästan färdiga.

Det blev en riktigt fin och härlig dag på Marstrand och hit vill jag mer än gärna återkomma. Den goda räkmackan från Arvidssons Kiosk och Fisk och bullarna från Konditori Bergs gjorde vårt besök komplett.

Mitt inlägg; En härlig dag på Marstrand

På stranden i Båstad.

Från västkusten till västra Skåne

Från Marstrand blev det ganska många mil i bilen när vi inte riktigt kunde komma på vart vi skulle åka härnäst. Vi visste ju att vi skulle köra runt hela södra delen av Sverige men började få lite ont om tid. Vi bestämde oss att skippa Göteborg för att åka dit en weekend istället. Varberg i Halland låg näst på tur men där var galet mycket folk, så vi fortsatte söderut mot både Falkenberg och Halmstad tills vi kom på att vår gamla hemstad Helsingborg alltid är värt ett besök.

Skälderviken – Ängelholm

Skåne

Vi bodde i Helsingborg ett par dagar och därifrån gjorde vi lite utflykter på några nygamla favoriter som Båstad, Torekov, Ängelholm och Landskrona. I själva Helsingborg besökte vi både Råå och stranden vid Rydebäck vilket vi nästan alltid gör när vi besöker Helsingborg. I år passade vi även på att titta lite närmare i den vackra parken Ramlösa Brunn med sina fina hus som är varsamt renoverat och väl bevarade sedan mitten av 1800 – talet.

Mitt inlägg; Bjärehalvön, en idyll i norra Skåne

Mitt inlägg; Sundets pärla, Helsingborg – Min favoritstad

Mitt inlägg; Ramlösa Brunn –  En grön oas

Kyrkan i Båstad.

Båstad ovanför centercourten.

Ramlösa Brunn

Äntligen tillbaka i Helsingborg!

Kärnan i Helsingborg.

Flickorna Lundgren.

Godaste fikat 2020

En av höjdpunkterna under vår resa var nog när vi besökte Flickorna Lundgren eller snarare när vi smaskade i oss det absolut godaste fikabrödet i hela Sverige. Toscatårtan men den smekande vaniljkrämen var den bästa smakupplevelsen på väldigt länge.

Mitt inlägg; Ängelholm och Landskrona med fikapaus hos Flickorna Lundgrens

Solnedgång från hotell Horisont.

Utflykter i Skåne

Från Helsingborg är det nära till många sevärdheter. Vi passade på att besöka Ängelholm som vi tidigare endast har flugit ifrån. Stranden utanför Ängelholm vid Skälderviken är riktigt fin, men vi hade inte någon tur med vädret. Regnet låg i luften och innan vi var helt klara med Ängelholm öste regnet ner. Dagen därpå sken solen igen och vi hann med både Landskrona, och stränderna i Skanör och Falsterbo.

Mitt inlägg; Sand mellan tårna – Ett besök på stranden i Skanör & Falsterbo

Kastellet i Landskrona.

Malmö

Efter våra dagar i Helsingborg var sträckan inte lång till vår nästa favoritstad – Malmö. Sommar i Malmö är helt okej, visst är det en del turister men långt från den mängd vi stött på andra håll i Sverige. Malmö är en promenadvänlig stad, efter en rejäl långpromenad runt centrum i Malmö stod fina Pildammsparken på tur innan vi fortsatte söderut.

Mitt inlägg; Malmö – Alltid så värt att besöka

Mitt inlägg; Malmö, parkernas stad – Vi besöker Pildammsparken

Så nära…

Så nära men ändå så långt bort. Ja, hur gärna vi än ville ta oss över Öresund mot Köpenhamn så stannade vi hemma på Sverigesidan. Galet, men det gick bra, vi hade fullt upp att hinna med Sveriges alla fantastiska platser. Det sitter lite i ryggmärgen att vi alltid sneglar över till andra sidan sundet och gärna ännu längre bort. Nej, det blev inte ens en tur över till Danmark denna sommar. Vi fortsatte istället mot södra Sveriges kanske charmigaste stad – Ystad.

Även Ystad kändes som ett ställe där vi kunde ha stannat längre än en förmiddag och lunch. Stränderna runt Ystad är otroligt fina men inne i Ystad vimlade det såklart av sommargäster som liksom vi ville flanera runt i stadens mysiga stadskärna och äta lunch i trädgårdscaféet.

Mitt inlägg; Sveriges sydligaste udde och charmiga Ystad

Österlen

Vi lämnade Ystad och körde vidare upp mot Österlen. Tyvärr var inte vädret riktigt så soligt som vi önskat även om det var okej för att besöka städer. Är det för varmt vill jag bara till havet och lata mig men nu kunde vi med gott samvete strosa runt i parker, gränder och butiker.

Vi hamnade hos Karl Fredrik på Eklaholm som driver en jättehärlig trädgård med massor av prylar, växter, blommor och så de underbara marockanska bordsskivorna. Ett av borden blev ju mitt i höstas när vi återigen var här och jag skulle nog kunna tänka mig ännu ett.

Mitt inlägg; Österlen – Sandhammaren och ett besök hos Karl Fredrik på Eklaholm

Vi blir mer och mer förtjusta i Österlen. De gröna kullarna, bördiga fälten, äppelodlingar, gårdsbutiker med närhet till vita stränder och havet nära inpå gör Skånes östra sida minst lika spännande som de Skånes nordvästra delar. Vi avslutade vår Skånetripp i Kristianstad som också är ett måste att återkomma till.

Mitt inlägg; Ett kort men trevligt besök i Kristianstad

Blekinge, Småland och Östergötland

Några av Sveriges landskap avverkade vi tyvärr i rasande fart. Det var egentligen meningen att vi skulle ha stannat ett par dagar till men var vi än styrde kosan ökade turisttrycket. Jag har lite svårt att trängas med andra, särskilt i coronatider. Att hålla avstånd var inte det lättaste på flera av de mest populära svenska turistorterna.

Mitt inlägg; Vi snabbreser norrut på Sveriges ostkust

De sista dagarna blev ändå trevliga med en intressant kväll i Norrköpings industrilandskap och en förmiddag nästan helt själva vid Göta Kanal i mysiga Söderköping.