ÅngermanlandHälsinglandMedelpadSverige

Septemberweekend i Norrland

September är en den perfekta månaden för en weekendresa norrut. Egentligen är en helg på tok för kort tid att göra en tripp upp till härliga Norrland. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta någon semester nu men för att ändå uppleva något av Norrland är det weekendresa som gäller och med start fredagseftermiddag.

När vi ändå är i farten passar vi på att även göra ett besök i Skuleskogens nationalpark, med vandring och vi hinner med hela åtta kommuner på dryga 120 mil tur och retur. Det låter kanske som en lång sträcka, men jag lovar att varenda mil var värd att köra. Det är så underbart vackert uppåt landet nu vi har dessutom tur med vädret och slipper regn och rusk, den här gången.

Sundsvall

Vi åker tidig eftermiddag från norra delen av Stockholm. En vettig sträcka för en fredagseftermiddag efter en vecka på jobbet med tidiga morgnar är någonstans mellan 35 – 40 mil. Då passar Sundsvall utmärkt. Vi gillar Sundsvall skarpt. Det är en lagom stor stad med flera trevliga hotell i hyfsat prisläge. Det finns även en hel del restauranger som inte är fullsatta, men å andra sidan har vi redan fixat middag som ingår i priset på hotellet vi övernattar på.

Clarion Collection Hotel är inte direkt en finkrog men maten smakar bra, är lättillgänglig och passar fint när vi anländer vid 18 – tiden på fredagskvällen.

Vi passar på att ta en promenad genom stadskärnan efter maten. Tyvärr har alla affärer stängt men det känns skönt att ta ett varv runt i Sundsvall innan vi somnar efter en lång dag med både jobb och en härlig roadtrip på 38 mil.

Indalsälvens delta utanför Timrå.

Flera kommuner norrut

Vi lämnar Sundsvall efter en natts halvdan god sömn. Jag har trots många hotellnätter i mitt bagage alltid svårt att acklimatisera mig den första hotellnatten när jag lämnar min lilla värld där hemma. Natt två och tre brukar kännas bättre.

Ganska snart piggnar vi till och tar vi oss norrut. Vi behöver inte köra lång förrän vi stöter på Timrå kommun, med sin lilla tätort Timrå. Strax utanför centrum ligger Indalsälvens delta med många fina vyer.

Vi fortsätter till Härnösand kommun och framför allt Härnösand stad, som vi tycker är både trevlig och mysig. Här finns havet nära och stadskärnan består av en del pampiga byggnader. Här hade det varit perfekt att stanna till för en övernattning, men nu har vi siktet inställt på flera kommuner, så vi fortsätter färden norrut.

Härnösands rådhus

Höga kusten

Ett av Sveriges vackraste landmärken är givetvis Högakustenbron. Här stannar vi alltid till en stund för att njuta av den tjusiga bron. Vid norra delen av bron finns en stor och bra rastplats. Här kan bron också fotas på bästa sätt.

Det är naturligtvis inte bara bron som är en fröjd att beskåda. Här i trakterna finns många fina platser utmed hela kusten.

Skuleskogens nationalpark

En av mina favoritnationalparker är Skuleskogen. Vi har besökt parken tidigare men det är alltid trevligt att återkomma hit. Första gången besökte vi inte själva nationalparken utan klättrade bara upp på Skuleberget. En ganska ansträngande strapats särskilt nedför. Förra året vandrade vi till Slåttsdalsskrevan men innan vi hann fram klättrade vi upp på Slåttsdalsberget och glömde helt bort att vi kommit hit för att faktiskt se själva skrevan som bara ligger cirka 25 meter bort från uppgången till berget.

I år när vi kommer vi hit är det för att göra en första vandring på nästan ett år. Jag har haft en fotskada och inte kunna göra några större vandringar men nu börjar foten bli bättre och det är dags att testa vad den går för. Alltså blir Skuleskogens nationalpark med Slåttdalsskrevan en perfekt och lagom vandring i varierad terräng. Och den här gången missar vi inte det vi kom för, Slåttsdalsskreven.

Vi möts av mäktiga vyer ovanför Slåttsdalsskrevan. Lite läskigt högt på sina håll, man vill inte ramla ned i skrevan. Det gäller att vara försiktig och inte gå för nära kanten. Nu är vi inte ensamma här uppe, det är en hel del folk uppe på berget. Många av besökarna är ganska våghalsiga när de tar bilder så långt ut som möjligt på klippblocken. Kanske är jag aningens harig men hellre försiktighet än dumdristighet, tycker jag.

Vi fortsätter sedan upp på Slåttdalsberget och får en magnifik utsikt över Höga kustens skärgård. Vandringen till och från Slåttsdalsskrevan är både enkel men på sina håll lite svårare. Foten håller ändå fint men konditionen är usel och efter tre och halvtimmes vandring är åtminstone jag glad att vara framme vid bilen igen.

Övernattning i Örnsköldsvik

Lätt utmattade tar vi oss de dryga fyra milen upp mot Örnsköldsvik. Dels har vi ett kommunbesök att göra och det passar också bra för en övernattning och middag utmed hamnen.

Även om Örnsköldsvik inte är så stort trivs jag bra här. Vi har stannat här flera gånger tidigare, och bott på lite olika hotell. Staden ligger bra till för att besöka flera olika platser runt Höga kusten.

Fler kommuner på hemvägen

Det blir alldeles för snabbt söndag och vi har många mil att köra idag. Nära nio mil väster om Örnsköldsvik ligger Sollefteå kommun och det gäller förstås att passa på när vi är hyfsat nära. Det är inte alltid så lätt att få till kommunbesöken och till Sollefteå har vi inte direkt vägarna förbi. Det gäller att passa på när vi ändå är relativt nära.

Nu gör det absolut ingenting att vi får åka lite bil idag, Ansträngningen efter vår vandring till Slåttsdalsskrevan gör sig påmind i benen men faktiskt är det inte så farlig träningsvärk som jag trott,

Det är dessutom en underbar söndag men sol och lite lagom kyligt, helt vindstilla och Norrland visar sig från sin absolut bästa sida. Hösten börjar ta för sig allt mer och lövträden börjar gulna. Ännu inte fullt så färgsprakande men på god väg.

Att färdas mil efter mil på nära tomma landsvägar är något av det bästa som finns.

Sollefteå är stad som jag nog inte skulle åka till om det nu inte var för vårt projekt besöka Sveriges 290 kommuner.  Det visar sig vara en trevlig liten stad med mycket natur. Den mäktiga Ångermanälven går vid sidan om tätorten där det finns camping och trevliga promenadstråk genom Stadsparken,

En av stans bästa utsiktsplats är skidbacken på Hallstaberget- Dit tar vi oss förstås.

Flera kommuner

Vi fortsätter färden österut igen och kommer snart fram till Kramfors. Att Skuleskogens nationalpark ligger i kommunen är inget som vi tänkt på tidigare men som jag blir varse när jag försöker hitta något skoj att göra i Kramfors kommun. Vi ska ju även hitta kommunhuset och då måste vi bege oss till tätorten Kramfors. (Delar av Skuleskogens nationalpark ligger även i Örnsköldsviks kommun.)

Kramfors har ett litet centrum och en söndag som nu i september ligger staden ödsligt tom. Endast ett par enstaka invånare strosar runt bland valstugorna. Det är ju valsöndag.

Vi passerar Högakustenbron från västra sidan när vi kör tillbaka mot E4:an.

Annorlunda och ingen officiell rastplats hittar vi spontant vid Gustavsviks Docka.

Nordanstig kommun, låter så vackert. Kanske är det ett av de finaste kommunnamnen av dem alla. Hursomhelst är det i tätorten Bergsjö som kommunhuset ligger och dit tar vi oss givetvis.  Om Kramfors är litet är Bergsjö ännu mindre.

Vi har kört en mil västerut från E4:an och måste köra tillbaka samman väg och fortsätter till nästa kommun som är trevliga Hudiksvall.

Timmarna tickar illavarslande snabbt, söndagen är på väg att ta slut och vi har dryga 28 mil kvar att köra. Så typiskt att tiden aldrig räcker till. Dessutom ska vi rösta också, ja, jag vet att man kan förtidsrösta men av någon anledning tycker jag att det är lite fint att gå och rösta i mitt eget valdistrikt på självaste valdagen. En hel timme före det att vallokalerna stänger kommer vi hem till Vallentuna. Tyvärr får vi stå i kö nära en timme för att lägga våra röster. Vi är ändå mer än nöjda mer vår härliga helg och återkommer gärna till fina Norrland igen.