BloggSverige

Sportlov på spännande platser och härliga boenden

Vi har varit ute på en spännande bilresa till platser som jag knappt visste fanns. Det är vår nya hobby “Besöka Sveriges alla kommuner” som tar oss runt i Sverige och gör att vi hamnar på orter som vi vanligtvis inte skulle ha besökt. Nu har jag blivit lite besatt av att så snabbt som möjligt besöka alla Sveriges 290 kommuner, men trots att det nästan är det enda jag tänkt på den sista tiden, vill jag ändå inte att det ska ta över allt när det gäller resandet.

Helst av allt behöver vi nog ta det lugnt på en varm strand lång bort i världen. Men vid närmare eftertanke är ändå att resa med bil och göra kommunbesök så galet roligt att vi bestämde oss för att göra en bilresa genom södra Sverige under årets sportlov. Och för att förena nytta med nöje fick vi en vecka med hela 54 besökta kommuner, men även ett par efterlängtade stopp med boenden som jag länge gått och suktat efter. Häng med på vår mysiga sportlovsvecka genom Östergötland, lite Närke, Västergötland, Halland och framför allt Skåne…

Dag 1

Vi passar såklart på att stanna hos dottern med familj utanför Nyköping innan vi far vidare mot resans första kommunbesök som är Finspång. Klart att jag har hört namnet Finspång men att åka dit hade vi nog inte gjort om vi inte skulle besöka staden som kommun. Finspång visar sig från sin bästa sida med vackert väder och förutom att besöka kommunhuset stannar vi till vid Finspång slott.

Det är relativt korta besök i de kommuner som besöks, några av dem har vid en snabbt anblick inte mycket att erbjuda besökaren. Men Finspång känns som en intressant plats med flera sevärdheter som vi nog får återkomma till.

Innan vi far vidare ned mot kvällens första övernattning stannar vi även till i Motala för att göra kommunbesök och här har vi ju till och med gjort en övernattning tidigare, därför blir det endast ett besök vid kommunhuset. Dagens tredje kommun är Vadstena där vi äntligen ska bo på det mysiga Vadstena Klosterhotell.

Vadstena är aldrig fel. Vi har stannat till flera gånger i den charmiga och pittoreska stadskärnan och pricken över i:et är att även få göra en övernattning på självaste Vadstena Klosterhotell som visar sig bli en mycket trevlig upplevelse.

Dag 2

Efter en kväll, övernattning och morgon tackar vi för oss och lämnar Vadstena för färd norrut mellan Sveriges största sjöar Vättern och Vänern. Här ligger ett helt gäng med kommuner och vi får åka lite kors och tvärs för att få med så många som möjligt. Några kommuner får vi helt enkelt skippa när klockan som vanligt tickar alldeles för snabbt.

Ändå är vi nöjda med besök i nio kommuner innan vi checkar in på Bjertorp slott på Västgötaslätten. Visst kan man önska sig lite varmare väder för att strosa runt på Bjertorps fina ägor, men lugnet utan alltför många andra gäster känns skönt. Att få rå ett slott nästan själv är lyxigt.

Lidköping är en vacker och mycket sevärd stad att besöka. Förutom många sevärdheter ligger den vacker vid Vänerns östra strand.

Skara Domkyrka.

I kvällssolen anländer vi Bjertorp slott.

Dag 3

Vi hinner inte stanna länge, men en härlig och alldeles för stor frukost slinker ner innan vi far vidare mot nya kommunbesök. Bjertorps slott ligger ju i Vara kommun och vi stannar förstås till för att besöka lilla Vara. Det är lite kallt ute och idag behöver vi köpa med oss ett gott fikabröd innan vi kör vidare mot nya kommuner.

Medan maken kör har jag fullt sjå att hålla koll på var alla kommuner ligger. Vi har laddat ned en karta över Sveriges alla kommuner för att på bästa sätt kunna göra en färdplan. Det ser betydligt lättare ut på kartan att nå kommunerna på ett smidigt sätt än vad det visar sig vara i verkligheten. Ibland får vi välja norrut eller söderut, inte bägge för att hinna med, några kommuner är vi tvungna att skippa den här gången men som vi får ta oss tillbaka till vid ett senare tillfälle,

Några av kommunerna är dessutom sevärda och mycket trevliga att stanna till lite längre i som till exempel mysiga Alingsås. Inte långt därifrån ligger Göteborg som vi knappt alls besökt. Men Göteborg vill vi stanna lite längre i och kanske göra en weekend där när det blir lite varmare ute.

Under dagens resa stannar vi till i flera kommuner runt om storstaden Göteborg, vi besöker både Lerum och Partille. Vi fortsätter sedan söderut ut och gör några korta kommunbesök i bland annat Kungsbacka, Varberg och Falkenberg. Framåt kvällen efter nio kommunbesök och alldeles för sent når vi Helsingborg. Här stannar vi för övernattning nummer tre, på det relativt nya Clarion SeaU som ligger perfekt vid gamla DSB – terminalen i hamnen.

Varberg Kallbadhus

Finfint boende på mysiga Clarion SeaU. Vi får ett rum med balkong utmed hamninloppet.

Hovdala slott utanför Hässleholm

Dag 4

När vi lämnar Helsingborg är det en kulen och lite dimmig morgon men under förmiddagen klarnar det upp och vi kör åter norrut och gör kommunbesök i både Höganäs, Ängelholm och Båstad. I dessa kommuner har vi också varit många gånger men ett besök i kommunhuset för det officiella kommunbesöket måste till innan vi far vidare inåt landet.

Idag måste vi hinna med många kommuner och i Skåne ligger kommunerna tajt. Vi kör vidare mot Örkelljunga, Hässleholm, Perstorp, Klippan, Åstorp, Bjuv, Svalöv och Landskrona.

När man kör runt i Skåne kan man inte undgå alla slott som finns i nästan varenda hörn av landskapet. Nu när vi är i Skåne ångrar vi oss nästan, istället för Sveriges alla kommuner skulle vi nog ha tagit Skånes alla slott. Jag som snart ska köpa mig ett eget slott (skämt, men önskan) har fullt upp att utse det allra snyggaste och både Trollenäs slott i Eslöv och Trolleholm slott i Svalöv platsar som de absolut bästa.

Trolleholms slott är privatägt och när vi kör förbi får man inte beträda varken park eller slott.

Tjo ho, fina Landskrona!

Underbart boende på 19 våningen på Scandic Triangeln,(trots skitiga fönster).

Efter en lång dag ute på skånska landsbygden och hela 12 kommunbesök kommer vi till sist fram till Malmö. Här har vi bott och gjort otaliga övernattningar på olika hotell genom åren, ett hotell har dock undgått oss och det är Scandic Triangeln som jag länge velat testa. En liten uppgradering krävs för att bo på den allra högsta våningen och att få ett rum in mot stan men väl värt varenda öre.

Helst av allt hade vi nog stannat kvar här och njutit av den fantastiska vyn över staden men såklart måste vi ut på stan för både lite mat och promenad. Älskar verkligen Malmö!

I Skåne finns de 33 kommuner och nu har vi besökt dem alla!

Dag 5

Vi lämnar Malmö och gör besök i Vellinge, Burlöv, Lomma och Kävlinge kommuner som alla ligger nära Malmö. Efter besök i en mölla i Arlöv och en strandpromenad i Lomma kör vi vidare till Lantbruksuniversitet Alnarp där maken en gång i tiden gick sin utbildning. Alnarp har ett vackert slott och en underbar trädgård som bäst besöks i maj månad då alla blommor och träd står i sin fulla blom.

Det blir en hel del flängande runt Skåne. Det finns hela 33 kommuner i Skåne och vi hinner knappt sätta oss i bilen innan det är dags att stiga ur för att se en nytt kommunhus. Många av de små kommunerna ser faktiskt lite likadana ut, med småhus och mindre flerbostadshus närmast tätorten, medan landskapet runtom till största del är stora lantbruk. Ute på den bördiga jordbruksmarken växer maten till hela Sverige. Då och då ser vi både vackra kyrkor, slott och fina naturområden. Närmar man sig kusten ligger havet inbjudande i solskenet och trots att vi bara befinner oss i mars månad kan vi få en föraning om att både vår och sommar snart är på väg.

Alnarp slott i Lomma kommun.

Lomma strandpromenad.

Lunds Domkyrka

Det blir ännu en lång dag med 10 besökta kommuner innan vi når Sveriges sydligaste udde Smygehuk eller Smygehamn. Under många år har jag gått och trånat efter att få göra en övernattning här och plötsligt blir det möjligt. Vi får en härlig seneftermiddag och kväll ute vid havet med god trerätters middag i mysig miljö.

Dag 6

Vi vaknar upp till en strålande vacker dag vid Sveriges sydligaste hotell. Morgonen är krispigt kall, men snart värmer solen och innan vi kör mot nya kommuner tar vi en liten promenad utmed havet och insuper varenda ögonblick av den stillsamma morgonen.

Idag gör vi resten av Skånes kommuner och vi startar i Trelleborg där vi tillbringat natten och kör vidare upp mot Svedala och tillbaka mot Skurup, Ystad, Tomelilla, Simrishamn och Kristianstad. Lite sena är vi, men beslutar oss ändå för att ta de tre sista kommunerna; Bromölla, Östra Göinge och Osby innan vi till sist har besökt alla Skånes kommuner.

Många härliga slott finns det i Skåne – Vi besöker Svaneholms slott.

Hela tre nationalparker finns det i Skåne och en av våra favoriter är Stenshuvud nationalpark på Österlen.

Östra Göinge, Bromölla och Osby kommuner ligger i nordöstra Skåne.

Det blev en riktigt intensiv sportlovsvecka och det måste erkännas att det inte är helt optimalt att köra runt för att göra kommunbesök samtidigt som jag har lite krav på bra och efterlängtade boenden. Vi ville ju kombinera bilresan med både kommunbesök och boenden som känns lite intressanta. Och kommunerna ligger inte riktigt enligt vår färdplan. Dessutom är dieselpriset orimligt högt, men det gäller att passa på, snart är det kanske inte möjligt att köra bil på det här sättet. Elbil i all ära, men till en sådan här resa hade det varit betydligt svårare och tagit mycket längre tid att genomföra.

Godmorgon Världen!  Att vakna här i Smygehamn är en underbar start på dagen, kanske en av de bästa någonsin.