AfrikaParadisresorZanzibar

Zanzibar i Tanzania

Att resa till Zanzibar hade länge varit en dröm och vår resa startar i Stockholm/Arlanda för flyg i ca två timmar till Amsterdam med KLM. Det blir en kort mellanlandning innan vi stiger ombord på Keneya airlines dreamliner för ytterligare sju och en halvtimmes flyg mot Nairobi i Kenya. Här blir det ytterligare ett kort stopp innan vi flyger vi vidare mot Tanzania och Zanzibar. Även denna rutt trafikeras av Keneya airlines och en timme senare landade vi äntligen på Zanzibar.

Vi har bokat boende nordost på ön, i Matemwe, där tolvdagars paradis väntar.

Matemwe

Väl framme i Matemwe checkar vi in på ett riktigt trevligt medelklasshotell med helpension, tur är det eftersom det inte finns mer en någon enstaka restaurang längs den ödsliga stranden. Visst ligger det några fler hotell utmed stranden men det är långt mellan dem. De små byarna där jag tror det eventuellt ska kunna finnas något att äta för en hungrig turist är inte heller särskilt välfyllda utan det finns mest frukt och läsk.

Orten känns inte alls turistvänlig när man tänker på restauranger och shopping, men väldigt skönt att bara möta några enstaka människor som liksom vi vandrar på den milslånga sandstranden. Befolkningen bor i vad jag tycker liknar plåtskjul men som förmodligen inte är så illa som jag först tycker när vi anländer från vår “Sverigebubbla”.

Först blir jag lite förfärad när vi precis landat och hamnar i morgonrusningen utanför Stonetown och möter en helt annan vardag än den jag är van vid. Trots att jag har varit i Afrika förut känns det betydligt enklare här än på de ställen jag tidigare varit.

Boende i Matemwe

Även i Matemwe där vi bor möts vi av mycket enkla boenden för befolkningen, men människorna verkade så glada och de har rena, färgglada kläder och de ser ut att må bra, man livnär sig både på fiske och ris.

Vi checkar in på en trestjärnig och trevlig resort alldeles vid havet. Rummen är av bungalowtyp med en härlig grönskande trägdård vid uteplatsen. Alla måltider serveras utomhus och ja vi lever hela tiden utomhus utom när vi sover. Klimatet är riktigt behagligt, som mest blir det dryga trettio grader med en fläktande vind från havet.

Rummet är ganska enkelt men eftersom vi i princip bara sov där så kändes det helt okej. Det var så mysigt när vi kom hem efter middagen på kvällen då personalen på hotellet hade fixat godnattsäng, det vill säga ta fram myggnätet över sängen, dra för mörkläggningsgardiner och byta handdukar.

Precis som på Maldiverna hade vi dusch utomhus och det är ju bara så underbart att stå ute under en palm och duscha.

Strand i världsklass

Några steg från hotellet ligger den underbara vita och mjuka stranden med tillhörande ett varmt turkost hav. Vår första dag var dock en liten besvikelse eftersom allt vatten nästan var borta när vi äntligen kom ut på stranden. Det råder ju hög och lågvatten och just vår första eftermiddag var det lågvatten som rådde. Vattnet kom ju tillbaka och hur det hela fungerar har jag inte helkoll på, men tiden för när vi hade hög/lågvatten förändrades som i ett rullande schema. Vattnet rullade sakta in under någon timme och stannade kvar dryga timmen för att sedan sakta försvinna. Den bästa tidpunkten var när det var högvatten mellan klockan 10 – 14, då gick det bra att bada under hela dagen, allt vatten försvann ju inte, men det kunde vara ganska grunt.

Dagar i paradiset

Ganska snart insåg vi att det enda som fanns att göra var att gå mil efter mil på den oändlig långa stranden. I början gick det väldigt bra, några kilometer på stranden var ingenting, men ganska snart slog latheten till. Vi fortsatte att gå men sträckan blev allt kortare, det blev allt mer att rulla ut till det varma havet och sedan upp på solsängen.

Dagarna i paradiset rusade iväg och för några dagar var vi rikigt lata. Det är lätt att helt förlora sig i detta paradis, att inte göra något alls…

Ett måste var ju att besöka huvudstaden Stonetown. På hotellet erbjöd man resa och guidad tur till Stonetown för ett ganska dyrt pris och när vi jämförde med en kille på stranden för mindre en halva priset slog vi till och struntade i det där med säkerhet. Allt gick bra och vi kom till Stonetown, fick guidad tur samt åererresa även om tankmätaren nästan visade tomt på bensin och bilen hackade sig fram de sista hundra meterna.