AustralienQueensland

En roadtrip på Australiens östkust

Veckorna i Australien har varit fantastiska, efter besöken i Melbourne och Sydney är vi uppe i Cairns i nordvästra Queensland. Vi trivs så bra här och vill helst stanna sommaren ut men nyfikenheten och flygbiljetter för hemresa går inte att bortse ifrån. Vi lämnar lite motvilligt Trinity Beach för en härligt roadtrip på den östra kustremsan mellan Cairns och Surfers Paradise strax söder om Brisbane. Turen är bara på knappa 200 mil, cirka 40 – 45 mil per dag, alltså vi bör utan några större problem fixa denna bilresa på cirka fem dagar. Vi har även lite planer att besöka några intressanta sevärdheter utmed färdvägen.

Vi har haft hyrbil både i Melbourne och under hela veckan uppe i norra Queensland. Vi har kört en hel del i vänstertrafik. Det går bättre och bättre även om jag inte kör här själv känner jag att det inte skulle vara några problem att ändra om helt till vänstertrafik. Ganska konstigt, högertrafik sitter ju i ryggmärgen ändå, men mot slutet av vår vistelse i Australien känns det där med vänstersidan riktigt bra, nästan helt självklart, åtminstone för mig som inte kör.

Trots att vi kör japansk “Mitsubishi” är vi hyfsat nöjda med vår hyrbil.

En sammanfattning av vår härliga roadtrip på Australiens östkust
Dag 1 – Cairns – Mission Beach 15  – 21 mil

Eftersom vi inte gärna vill lämna Carins med omnejd tänker vi bara köra en kort sträcka på 15 mil. Men så kommer jag på att det ska finnas en vägsträcka lite inåt landet via den lilla staden Atherton, vägsträckan går på lite slingriga vägar med fina utsikter. Efter ett kort besök i Atherton kör vi vidare, naturen är omväxlande och skiftar mellan regnskog, gröna kullar och ibland dyker några vattenfall upp.

Vi vänder ut mot kusten igen och snart ser vi havet och de långa stränderna vid Mission Beach. Vi hittar nattens boende en bit utanför Mission Beach med en strand som mycket väl kan jämföras med en paradisstrand, men tyvärr öser regnet ned hela eftermiddagen, kvällen och natten. Inte mycket att göra något åt men lite trist är det.

Läs mera : Cairns till Brisbane – En roadtrip på fem dagar: Cairns till Mission Beach dag 1

Vi färdas högt upp på Atherton Tablelands med vidunderlig utsikt över regnskog, dalar, kullar och berg.

Atherton ligger par mil sydväst om Cairns, orten är jordbrukstät men även populär som bostadsort eftersom den är svalare rent vädermässigt men även bostadspriserna är lägre här än t ex Cairns.

Vi passerar många bananodlingar och självklart testar vi bananer som man kan köpa utmed vägen. Bara lägga valfri peng och köpa så många man vill ha.

Dag 2 Mission Beach – Bowen

När vi vaknar har det äntligen slutat att regna, efter frukosten tar vi oss en rejäl långpromenad på stranden. Tyvärr är det inget badläge men stranden är härligt inbjudande och egentligen vill vi helst stanna kvar och bara strosa runt här länge till, men bilen väntar och idag är det betydligt fler mil än gårdagens som väntar oss.

Vi har planerat att köra ca 45 mil men tror oss hinna med även ett besök till Airlie Beach och kanske även Whitsunday Islands. Tyvärr kraschar min planering ganska rejält, det tar mycket längre tid att färdas på de australienska vägarna eftersom det inte är motorväg i denna del av Australien. Det går inte direkt långsamt men knappt jämförbart med den tillåtna hastigheten på motorväg mot hastigheten på landsväg och där omkörningsmöjligheterna även är begränsad.

Vi kommer fram till Bowen som ligger sagolikt vacker utmed havet, vi blir inte besvikna trots att vi inte hinner besöka den vackra ön Whitsunday Island. Tiden håller på att rinna iväg alldeles för fort och vi har ju en deadline för återresa att hålla. Efter en lång dag i bilen vill vi ju även njuta lite av miljön och se lite av den ort vi besöker. Bowen är en ganska liten ort, vi bor en bit utanför själva centrum här det finns fina vandringsstigar med hisnande vyer. Vi bor dessutom helt underbart med bästa läge alldeles vid strandkanten och det blir en vacker kväll, det är inte lätt att lämna denna lilla fina kustort.

Läs mer: En roadtrip på fem dagar: Mission Beach till Bowen dag 2

Dag 3 Bowen – Yeppon 55 mil

Vi startar tidigt för att hinna göra ett litet besök i den större orten Airlie Beach, här är mycket folk redan tidigt förmiddag, härifrån kan man ta båt ut till Whitsunday Islands med sina vita och vackra sandstränder. Överallt kan vi se stora reklampelare med bilder som får mig som älskar vita, mjuka stränder mer än allt annat att sucka tungt för att vi inte kommer att hinna dit den här gången. Vi måste vidare och fortsätter söderut.

Det blir en lång resa med dryga femtio mil och lite mer trafikerat än vad vi varit vana vid de senaste dagarna. Det har fortfarande inte dykt upp någon motorväg så vi tuffar på i maklig takt mot ännu en kustnära stad / ort, Yeppon. Vi passerar den kanske mer kända och större staden Rockhampton där vi först tänkt stanna men så är det till sist havsläget som gör att vi ändå bestämmer oss för Yeppon.

Dag 4 Yeppon – Bargara 35 mil

Vi tar oss sakteligen ned mot Surfers Paradise och har fortfarande förhoppning om att ta sig ut till Fraser Island världens största sandö, därför gör vi bara en kort bilfärd idag. Nu gör man nog inte bara en liten oplanerad kortis till Fraser Islands, för en tur dit över behövs det bokas i god tid och det känns inte som det är något bra idé att ta hyrbilen dit.

För bästa behållning av ett besök på Fraser Island kan jag tänka mig att det behövs bokas en guidad tur för en heldag, men hur vi än räknar räcker inte dagarna till eftersom jag har bokat och betalt boende nere i Surfers för hela två dagar. Typiskt att det är just det boende som jag inte har ombokningsbart så pass nära ankomstdag. Så nu finns det ju nu flera anledningar till att återkomma till Australien, en annan gång…

Läs mera:  Yeppon till Bagara

Dag 5 Bargara – Surfers Paradise 45 mil

Äntligen går det lite fortare på vägarna, motorled blir till motorväg. Då tuggar vi mil lite snabbare men vi gör en avstickare till den charmiga orten Noosa Heads med en av de absolut bästa stränderna på hela östkusten. Trots att det är vansinnigt mycket mer bilar än vad vi är vana vid på östkustens norra stränder hittar vi till sist en parkeringsplats.

Solen skiner och det är en underbar dag trots att det är vinter. Det är en hel del folk som slappar och vadar med fötterna i det grunda vattnet som inte alls är kallt. Några turistbåtar tuffar runt i lagunen och det är verkligen ett riktigt paradis – Noosa Main Beach.

Dag 6  – 8 Surfers Paradise

Vi tar det lugnt de sista milen och har inte ens en tanke på att det är fredagseftermiddag men ganska snart hamnar vi i de värsta köerna vi någonsin färdas i. Kontrasten är helt sjuk, vi har ju knappt sett en enda bil på hela resan genom östra Australien men nu har vi hamnat i totalt stillastående köer på den femfiliga motorvägen. Norr om Brisbane ligger vi i kö dryga timmen, men det är inget mot vad vi kommer att hamna i när vi kör söderut från Brisbane. Vår lite billigare Gps ger oss inga köindikationer så vi kör direkt in i de timslånga fredagsköerna ut mot Surfers och alla de andra hippa kustorter som ligger utmed the Gold coast.

Det tar tid, många fler timmar än tänk, på väg ned mot Surfers känns det lite som om vi är riktiga aussies, som är på väg till vårt weekendboende i Surfers. Som vanligt hamnar vi i köer som så många andra helgfirare men det gör inget eftersom det är fredagskväll och vi har en hel helg framför oss och ska bara softa på stranden, äta gott och sen njuta i vår häftiga lägenhet med soluppgång i världsklass.

Till sist ser vi de efterlängtade skyltarna – Surfers Paradise. Äntligen kan vi köra av motorvägen och leta oss in till “vår” fantastiska lägenhet vid havet och precis som vi trott blev vårt boende precis så underbart som vi fantiserat om i de timslånga köerna.