SkåneSverigeVandring

Vandring och besök till Nimis i Kullabergs naturreservat

Under många år gick vi och funderade på om och hur vi skulle ta oss till Lars Vilks konstverk, Nimis, som ligger inom Kullabergs naturreservat på Kullahalvön i Höganäs kommun i Skåne.

Under de år vi var bofasta i Helsingborg blev det endast besök till området runt omkring den mäktiga fyren Kullen vid Kullabergs nordvästra del. Barnen var små och det var inte läge att ta dem med på några vandringar av svårare karaktär. Men åren trillar på och helt plötsligt är barnen vuxna och det är hög tid att ta oss till Nimis, innan det är försent.

Under en weekendresa i höstas bestämmer vi oss. Det är dags att se det berömda och så omtalade konstverket Nimis, även om vandringen dit inte är den enklaste. Nu börjar vi dock bli vana att ta oss både uppför och nedför branter så någon större prestation kanske inte skulle krävas av oss.

Utmärkt karta för olika typer av vandring, men någon markering på var Nimis ligger finns inte.

Ute i god tid

Vi är ute ganska tidigt den här vackra septemberlördagen. Det brukar vara ett stort tryck på naturreservatet uppe vid Kullaberg och så här i slutet av säsongen är det förmodligen många som vill passa på att utnyttja vandringslederna innan hösten är här på riktigt.

Med bil till Himmelstorpsgården

Efter lite letande på kartan hittar vi gården Himmelstorp som ska vara den bästa utgångspunken om man är bilburen. Vi kommer från Höganäs och tar av mot Arild på väg 111, kör ett par hundra meter och tar sedan av österut på en mindre grusväg. Snart hittar vi en parkeringsplats som vi tror är den rätta för att ta oss vidare till fots. Det visar sig att vi är aningens för snabba och vi får gå en liten bit extra genom bokskogen innan vi ser en annan parkeringsplats som förstås varit närmare att ställt sig på. Här har en hyfsad mängd bilar redan parkerat sig när klockan knapp hunnit bli tio på förmiddagen.

Var hittar man stigen till Nimis?

Vi kommer fram till Himmelstorpsgården som är hembygdsgård med eget kafé. Härifrån startar flera vandringsleder och även den stig som leder ned till Nimis utgår en bit från gården. Den är inte markerad mer än att det står ett “N” i gul text på ett par träd. Det kan vara lite svårt att upptäcka markeringen till en början men när man väl fått syn på bokstaven är det inte alls svårt att följa stigen som sluttar brant ned mot havet. Idag är det även en hel del andra vandrare som är på väg ned mot träslottet Nimis .

Kafébord står uppradade i den mysiga trädgården.

Strax efter denna skylt hittade vi den första markeringen “N” ned till Nimis.

Vad är Nimis?

Ända sedan tidigt 1980 – tal har vi hört talas om Nimis, som är ett konstverk byggt på platsen Håle stenar. Det är ett svartbygge bestående av flera spännande träkonstruktioner av drivved, trädgrenar och plankor. Byggnaden är olovligt placerad här i Kullabergs naturreservat, den första versionen byggdes 1980. Det tog nära två år innan myndigheterna fick upp ögonen för den olovliga byggnaden. Nimis såldes 1984 till en tysk konstnär men när denne dog gick äganderätten till andra utländska ägare och som äger konstverket än idag.

Genom åren har återkommande juridiska processer skett mellan konstnären Lars Vilks och Länsstyrelsen i Skåne län. Konstverket har också brandhärjats flera gånger och efter en brand 2016 byggde Vilks upp byggnaden igen men som ledde till böter för honom.

Trots många år av tvist med lokala myndigheter står Vilks konstverk fortfarande kvar och som besöks av tusentals turister årligen. Förmodligen kommer det även efter Lars Vilks tragiska död i oktober 2021 locka hit ännu fler besökare. Ännu vet ingen vad som ska hända med Nimis, men kanske enligt ett par dagstidningar kommer Höganäs kommun köpa det olagliga konstverket.

Vandringen till Nimis

Det är inte särskilt långt till konstverket Nimis men det är brant. Vi uppskattar vår vandring från den första parkeringsplatsen som troligen är avsedd för husbilar vara knappt 4 kilometer. Efter någon kilometer kommer man fram till Himmelstorpsgården och strax bakom torpet hittar vi det första “N:et” markerat.

Nedför går det snabbt men det är en hel del sten och rötter att se upp för.

Nimis  – Ett fint träslott

Själva konstverket är ett träslott bestående av flera torn. Uppifrån skogen kan man antingen välja att klättra in i Nimis och ta sig igenom de olika hopspikade gångarna eller ta sig nedför branten bredvid Nimis över stock och sten.

Jag som inte är så storväxt väljer att ta mig in i Nimis. Det är minst sagt skrangligt på sina håll, men inte värre än att jag med lite försiktighet kan klättra nedför den lite branta trappan med massor av spik.

Är man hyfsat liten går det bra att klättra inuti Nimis, ett minst sagt fascinerande bygge.

Det krävs även försiktighet att ta sin ned via stenröset utanför Nimis.

Förutom år av byråkratiska rivningshot och handgripliga rivningsförsök så står Nimis kvar. Det är både spännande och kanske aningens farligt att vistas här. Försiktighet är ledordet…

Mycket väsen för ett par pinnar…

Träslottet ligger vackert vid havet. Det är inte den mest gästvänliga stranden precis. Stora otympliga stenbumlingar måste man ta sig över om man vill nå havet.

Jag tycker Nimis passar väl in i den karga och svårtillgängliga naturen. Må så vara ett svartbygge och om alla skulle bygga lite hur som helst, skulle det förstås bli kaos och oreda i samhället. Men när det gäller Nimis med sin historia, kommer säkert denna exklusiva träkoja förmodligen leva kvar länge än.

Som störst var Nimis över 100 meter långt och 25 meter högt. Det har använts över 160 000 spikar från byggets start.

Fler konstverk vid havet

Något längre österut från Nimis ligger ännu en intressant byggnad. Konstverket Arx som också byggts utan bygglov av Lars Viks. Det är lite besvärligt att nå platsen men väl framme kan vi titta lite närmare på det lilla stenslottet.

Underbar plats men inte särskilt gästvänlig.

Vandringen tillbaka

Vi njuter förstås av att äntligen få se Nimis och den plats som vi länge velat besöka. Nu ska vi dock tillbaka och då går det uppför i princip hela vägen. Alltså tar det en stund extra. Jag tar mig tillbaka samma väg som jag kom hit, genom Nimis.

Tips för vandringen

Att ha bra skor för lättare vandring tyckte jag kändes bra. En mindre ryggsäck med åtminstone en flaska vatten hade suttit fint, men som vi tyckte kändes lite onödigt. Även om det inte var särskilt varmt när vi påbörjade vandringen blev vi rätt törstiga av ansträngningen, men det gick bra ändå, det hade även varit trevligt med en liten matsäck eftersom havet inbjuder till en stunds njutning.

Jag som gärna går med stavar lämnade dem i bilen. Det var nog tur eftersom dessa förmodligen hade varit i vägen vid klättringen inuti Nimis. Annars kan de säkert vara bra, särskilt i den branta uppförsbacken.

Vad tyckte vi om vårt besök vid Nimis?

Det var på tiden att vi tog oss ned till den fantastiska byggnaden, träslott, koja eller vad det nu är. Förutom den spännande vandringen i brant nedförsbacke, är det alltid intressant att upptäcka andra delar av en plats som vi trodde sett det mesta av.

Här finns ju flera trevliga vandringsutflykter om man vill upptäcka mer av den östra sidan av Kullabergs naturreservat. Själv blev jag lite sugen på att gå mot Arild eller testa någon av de slingorna som finns runt Mölle.

Bäst på dagens lilla vandring är ändå de supergoda smørrebrøden som vi alltid köper på ICA – Höganäs. Tre små smörgåsar med ett finfint pålägg, allt efter dansk inspiriation.

Även fikabrödet som vi köpte hos Flickorna Lundgrens på Skäret alldeles intill, gjorde vår dag.