Rheinland-PfalzTyskland

Moseldalen – Bilresa bland vinstockar och pittoreska byar med korsvirkeshus

Att färdas med bil är ett bra sätt att se alla mysiga och pittoreska små byar som ligger utmed den slingrande floden Mosel. Kanske är det till och med en av Europas absolut vackraste vägar. Turen går genom ett naturskönt område med floden Mosel på ena sidan och vidsträckta vinodlingar på branta sluttningar vid den andra sidan. Det är helt enkelt den perfekta bilresan.

Floden Mosel är en dryga 50 mil biflod till Rhen. Moseldalen sträcker sig från Tysklands äldsta stad Trier i söder upp till Kolenz i norr där Mosel förenas med floden Rhen och det är här som den populära turistvägen går, en sträcka på omkring 20 mil. I Moseldalen ligger medeltida riddarborgar, branta vinsluttningar, korsvirkesbyar, och många trevliga vingårdar. Det som på kartan ser ut att bara vara några timmars bilresa kan ta flera dagar att göra för en genomresa och då med många mysiga stopp på de mest charmerande platserna.

Då och då har vi har under årens lopp kört delar av sträckan och stannat till i några av orterna för övernattning. Under en bilresa under sommaren 2022 körde vi nästan hela sträckan med start i den gamla romarstaden Trier.

Mitt inlägg Trier – Tysklands äldsta stad

Nästa gång vi kommer till Mosel ska vi ta en tur med flodbåt.

Att ta en tur med en flodbåt är ett mycket bra sätt att se de grönskande vinodlingarna från själva floden. Men det går också bra att ta bilen. Vägen är förhållandevis bra och tempot går stillsamt utmed flera av de mest pittoreska korsvirkesbyarna. I byarna finns övernattningsmöjligheter och restauranger. Givetvis har varje by sin egen vinstuga där det erbjuds provsmakning av lokala viner.

Vin och vinproduktion

Mosel en av världens nordligaste vinregioner. Här har jorden en mager med en hög halt av skiffer. Man producerar torra och halvtorra vita viner, med framförallt Rieslingdruvor, men även från en del andra druvor. Vinerna är ofta lätta och friska med tydlig mineraler från jordmånen.

Vinproduktion har man här hållit på med sedan romartiden och i Moseldalen hittar man några av Tysklands bästa viner. I Moseldalen kan man hitta lokalt vin för nästan inga pengar alls till exklusivare sorter för en betydligare högre kostnad.

Sevärda orter utmed Mosel

Staden Trier vid södra delen av Moseldalen finns med på UNESCOS världsarvlista för sina många av sina unika byggnader. Vi besökte staden under en halvdag och trots hårt tryck av turister är det en underbar stad. Mycket väl värd ett besök.

Trittenheim är en mysig by som vi kör igenom på vår färd till Bernkastel.

Vi fortsätter utmed Mosel och gör en övernattning i den mycket charmiga orten Bernkastel – Kues. Därefter tar vi oss sakta norrut med stopp på flera av de mysiga orterna för att avsluta resan i Cochem.

Under bilresan passerar vi flera mycket charmiga små byar som bland annat Trittenheim och Piesport. Även om bilens GPS absolut ville ta oss den snabbaste vägen får vi jobba lite själva genom att titta lite efter skyltar till den populära  “Turistvägen”. Då kommer man så nära Mosel som det går att köra bil. Det tar förstås tid att åka genom byarna men det är så mysigt att färdas i långsam takt genom det vackra landskapet.

Bernkastel – Kues

En av de mest populära vinorterna att besöka är Bernkastel – Kues. Det märks också på mängden turister som åtminstone under dagtid är många. Det är inte så konstigt eftersom Bernkastel är en av de mest pittoreska och bedårande platserna här i Mosel. Det finns ett stort utbud av hotell, restauranger och vinbarer på orten.

Mitt inlägg: Bernkastel – Bedårande vinort i Moseldalen

En annan lite större ort är Traben Trarbach som vi har besökt och bott i flera gånger tidigare. Kanske är den inte lika mysig som Bernkastel men det finns en slottsruin högt upp som vi knatade upp vi för ganska många år sedan.

Förra året fick vi fly hals över huvud från Traben – Trabach då Mosel svämmade över när ett regnoväder drog in över Tyskland. Det var inte något som jag trodde kunde hända. En riktigt obehaglig överraskning.

Mitt inlägg: Översvämning i sommarens Tyskland

Egentligen vill vi stanna i varenda by men det räcker inte tiden till. Då hade vi nog behövt tillbringat hela semestern här. Nu stannade vi till lite kort i bland annat i byn Zell och gjorde ett lite längre besök i Cochem som också är en mycket charmig ort i Moseldalen.

Cochem

Den mysiga orten Cochem ligger i en av norra Mosels alla slingriga kurvor. På sluttningarna dignar vinrankor med klasar av druvor som snart är skördeklara. Allra högst upp ligger slottet Reichsburg som byggdes redan på 1100 – talet och fungerade under medeltiden som tullborg. För att passera floden var man tvungen att betala tull. På 1600 – talet förstördes fästningen men byggdes åter upp mellan åren 1868 – 1877 av den rike handelsmannen Frédric Jacques Ravené i en romantisk och gotiskinspirerad stil.

Vid vårt besök tog vi oss inte upp till slottet med det ser frestande ut. Det är förmodligen Cochems mest kända landmärke, ett riktigt sagoslott som tronar över sluttningarna och staden.

Avslut eller början?

Vanligtvis brukar vi komma norrifrån när vi besöker Moseldalen men man behöver inte göra hela sträckan det går att ta sig in från olika platser. Vi har testat att bara kört direkt motorvägen och bara besökt någon av orterna utmed floden men jag kan varmt rekommendera att ta det lugnt och köra antingen från Trier som vi gjorde vid vårt senaste besök.