BloggSverige

Sportlov 2023 – En härlig blandning av kommuner och feel good

Det gäller att ligga i om det ska vara möjligt att besöka Sveriges alla 290 kommuner inom det tidsspann jag satt upp som mål.  Alltså tar vi all ledighet i anspråk för att göra kommunbesök men även för att ha lite skön avkoppling med olika typer av upplevelser som vi gillar.

Som grädde på moset utlovas det en hel massa sol och även lite värme trots årstiden februari / mars. Det är vecka nio då vi i Stockholm har sportlov. Och turlig nog gäller den väderprognosen just för Väst- och Sydsverige. Bara tacka och buga, för det är dit vi ska resa.

Det är snöigt och ganska kallt när vi ger oss iväg från Stockholm. Vi har ett par kommuner i både Örebro, Värmland och Dalsland att besöka. Det finns verkligen så många fantastiska platser i Sverige och som vi nu får möjlighet att upptäcka och uppleva när vi gör kommunbesök. Ibland är det svårt att hinna med mer än besöket vid kommunhuset, men för det mesta försöker jag lägga ned lite tid på någon eller ett par sevärdheter i de kommuner vi besöker.

Spännande platser utmed norra Vänern

På nedresan mot Västsverige besöker vi bland annat Lekebergs kommun. Här hittar vi Riseberga klosterruin som ligger en bit utanför centralorten Fjugesta. En mycket intressant plats nära Vänerns norra sida.

Vanligtvis har vi kört ute på motorvägen när vi passerat bland annat Karlskoga, Kristinehamn och Karlstad. Nu när vi besöker städerna som kommuner får vi uppleva mycket mer än vad jag trodde fanns bortom de traditionella rastplatserna utmed Europaväg 18.

Jag är som vanligt tidsoptimist och använder betydligt mer tid än vad vi egentligen har för att se flera av de vackra platser som ligger utmed norra delarna av sjön Vänern. Ibland får jag ångra mina påhitt när vissa platser inte ger så mycket, men i Kristinehamn blir vi inte besvikna när vi hittar en mycket vacker och speciell plats ute vid Vålösundet. Där står den 15 meter höga Picassoskulpturen med bästa läge ut mot vattnet. Den hade vi nog inte sett om det inte varit för det strålande vintervädret och att vi besöker just Kristinehamn som ligger nära sjön Vänern.

Bo på herrgård

Det är inte bara kommuner som intresserar oss. När jag söker på boende för en övernattning hittar jag Ronnums Herrgård på Vargön strax intill Vänersborg. Här äter vi och sover gott. Ett trevligt ställe för en kväll och övernattning. Tyvärr hinner vi inte njuta alltför länge av herrgårdsliv innan det är dags att fortsätta resan.

Orust är vacker även under vårvintern.

Kommuner på Västkusten

Det finns hela 49 kommuner i Västra Götaland, några av dem besökte vi förra året men kanske sparade vi de bästa till sist. Alltså om man gillar Västkusten. Det finns en hel drös av kommuner runt Västkusten och i ett fantastiskt vårlikt väder tar vi oss bland annat an Orust, Lysekil, Sotenäs och Tanum. Alla kommuner ligger utmed kusten och levererar underbara pärlor som till exempel Smögen och Fjällbacka.

I flera år har vi sagt att vi måste besöka Lysekil. Det kommer som vanligt något emellan, men till sist kom vi till den idylliska lilla staden vid havet. Här hade jag gärna gjort en övernattning, men tyvärr passar inte planeringen för våra kommunbesök riktigt in tidsmässigt.

Det är förstås lite synd att vi aldrig har tid att stanna på en plats ordentligt, men vår tid kommer förhoppningsvis när alla  kommunbesöken är klara. Nu blir det en snabb glimt på ett par platser i varje kommun, där jag förstås noterar att det finns så många outforskade platser att återkomma till innan vi far vidare. En lunch hann vi i alla fall med här i Lysekil.

Inte så långt från Lysekil ligger Sotenäs kommun. I kommunen finns den mysiga ön Smögen, otroligt populär sommartid, men som känns mycket bättre under lågsäsong. För två somrar sedan försökte vi besöka Smögen men fick vända om då det var stört omöjligt att hitta en parkeringsplats, Nu råder lugnet och tystnaden. Inga turister som stör idyllen, bara vi och några ortsbor. Allt är perfekt förutom att nästan alla restauranger är stängda, och det är förstås lite tråkigt.

På bryggan i Smögen.

I Tanums kommun ligger vackra den fiskebyn Fjällbacka som är vida känd, framför allt under sommaren brukar det även här vara grymt mycket folk. Det är helt förståeligt. Fjällbacka är både underskönt vackert och mycket charmigt. men idag är vi i princip själva här. Det är soligt men inte varmt. Att strosa runt här i Fjällbacka och möta våren är inte dumt.

Utan att direkt planerat ett stopp hittar vi en spännande sevärdhet i Tanums kommun. Vi kör bokstavligen förbi ett världsarv och vi är tvungna att vända om. Det är hällristningarna i Tanum som finns med på den svenska världsarvslistan som bara dyker upp utan förvarning. Givetvis måste vi ta oss en titt och det visar sig vara en otroligt fascinerande plats.

Fler kommuner i Västra Götaland

Efter en dag utmed kusten tar vi oss in i Västra Götaland och får en övernattning i Trollhättan. Det blir alldeles för många mil och timmar i bilen, men både jag och maken älskar att åka bil. Ibland skulle vi ändå önska att kommunerna ligger lite mer bekvämligt till för oss som ska besöka dem alla. Tyvärr ligger kommunerna ofta en här och en där och det är inte alltid så lätt att göra en planering för en körsträcka som ska passa både tid och antalet mil. Sedan tillkommer att hitta någon övernattningsmöjlighet som känns trevlig.

När vi kommer fram till Trollhättan är det sent, det blir middag, en snabb promenad innan vi något utmattade somnar. Som tur är har vi besökt Trollhättan tidigare och sett mycket av staden och behöver nu endast bocka av kommunhuset, alltså beviset för mitt besök i kommunen.

Morgonen därpå tar vi oss snabbt till Vänersborg och startar vår morgon med en härlig promenad i Skräckleparken som ligger vackert intill Vänerns södra strand. Jag gillar Vänersborg skarpt, det är en riktigt trevlig stad men flera spännande sevärdheter. Sommartid kan man besöka Brinkebergskulle sluss, men såklart är det inte säsong att slussa nu.

Flera kommuner vid havet

Några kommuner ligger extra bra till, till exempel Stenungssund och Tjörn är kommuner med utmärkta lägen. Vi blir så förtjusta i Skärhamn som är centralort på Tjörn. Så underbart vacker kommun, kanske den allra vackraste vi hittills besökt. Här ute i den bohuslänska skärgården råder lugn och ro, inget verkar kunna störa idyllen här ute.

Vi som bara skrapar lite på ytan när vi besöker kommuner, förstår att det finns så många fler platser som förmodligen är värda att besöka särskilt ute på Tjörn. Här finns det mer än 1 500 omkringliggande mindre öar, skär och holmar.

Skärhamn – vilken idyll!

Åter på fastlandet

Vi tar oss tillbaka över Tjörnbron och fastlandet. Ganska snart kommer vi fram till Kungälv där den maffiga Bohus fästning ligger. Tyvärr är det inte möjligt att besöka fästningen vintertid men jag skriver upp det som ett kommande besöksmål.

Vi närmar oss Göteborg men är inte helt klara för dagen. Det finns ett helt gäng kommuner runt storstaden Göteborg och hur mycket jag än kryssar över besökta kommuner tycks listan aldrig ta slut. När vi besöker Mölndals kommun ser jag att det finns ett slott i kommunen och då är det givet att vi far dit. Det är vackra Gunnebo slott med tillhörande slottspark som vi passar på att göra ett litet besök vid.

Göteborg

Efter många timmar och nästan besök i  alla kommuner i Västra Götaland kommer vi till sist fram till Sveriges andra stad, Göteborg. Ja hur man nu ser det. De som bor på Sveriges västra sida säger att Göteborg är Sveriges framsida. Vi checkar in på ett hotell centralt i stan, bilen får står i dyrt parkeringsgaraget och sedan ger vi oss ut på stan.

Vi bor nära järnvägsstationen och Nordstan och det är ganska mycket folk i rörelse. Jag gillar Göteborg direkt och kan tänka mig att ett besök här under sommaren är ett måste för att göra stan rättvisa. Om det inte varit för alla kommunbesök hade vi nog stannat och gjort en weekend här.

Efter övernattning i Göteborg kör vi vidare med resterande kommuner vi har kvar här i Västra Götaland, ja alla utom Falköping som inte ligger inom rimlig räckhåll för den här resan. Men det blir besök i Härryda, Svenljunga, Borås och Ulricehamn. Vi konstaterar att särskilt Borås känns som ett “komma tillbaka ställe”.

Skåne

Även om vi besökt alla kommuner i Skåne är det förstås ett måste att stanna några dagar här nere. Helsingborg är min andra hemstad och här trivs jag allra bäst. För 31 år sedan flyttade vi härifrån, då hade vi precis bildat familj och framför allt jag kände en trygghet i att ha släkten på närmare håll. Idag är jag tudelad, mycket säger att vi ska återvända och bosätta oss här igen, men nu är familjen ännu större och alla bor de i närheten av Stockholm och jag tycker det är svårt att bestämma sig för vad som är bäst.

De senaste åren har vi gjort åtskilliga besök i Helsingborg och jag tycker staden har allt man kan önska som kommuninvånare. Sedan vår flytt härifrån har mycket förstås hänt i samhället, mycket till det bättre. Staden Helsingborg har fått ett rejält ansiktslyft med ett par intressanta nya områden som ligger läckert vid sundet. Kanske blir känslan annorlunda när vi bor på hotell än att bo i egen bostad. Alltid lite lyxigare och bekvämare än den grå vardagen.

Vid vårt besök den här gången testar vi ett för oss nytt hotell, The Vault Hotel. Ett riktigt trevligt hotell med lite lyx- och glamourkänsla och med perfekt läge mitt på torget vid Kärnan.

Oceanhamnen i Helsingborg är ett nytt och trendigt område strax intill färjeterminalen. Här skulle jag absolut kunna bo trots att det bara finns lägenheter. Jag vill gärna bo i hus, men utsikten mot sundet och Helsingör gör det till ett av Helsingborgs mest intressanta områden. Och då skulle jag nog kunna tänka mig att kunna bo i lägenhet.

Malmö

Vi har ju även bott i Malmö under ett par år och är nästan lika förtjusta i den staden. Även Malmö har utvecklats till en härlig och intressant stad med många sevärdheter. Havet ligger alltid nära samtidigt som storstadens alla bekvämligheter finns lättillgängligt. Trots att det är väldigt många år sedan som vi lämnade Malmö återkommer vi med jämna mellanrum och känner oss som hemma här. Kanske skulle jag även kunna tänka mig att flytta hit ännu en gång.

Österlen

Även om Skåne är välbekant för oss fastnade jag aldrig för Österlen när vi bodde och levde här. När våra familjer från Stockholm kom på besök särskilt sommartid tjatade de alltid om Österlen. Nej, jag tyckte att västra Skåne, var bästa Skåne.

Nu tar jag tillbaka mina gamla åsikter. Vi har hittat flera fantastiska ställen här på Österlen och jag kan nästan tänka mig att bo här också. Kullarna vid Kabusa och Hammars backar utmed havet är en underbar plats och fortsätter man österut mot Simrishamn finns flera riktigt fina platser att besöka.

De senaste åren har vi varit här en hel del och besökt både kommuner, gjort övernattningar och vandrat genom naturreservat och nationalparken Stenshuvud. Under det senaste året har jag längtat hit så mycket att jag bara måste åka hit så fort som mjöligt för att stilla min längtan.

Sandhammaren är en vit och helt underbar sandstrand.

En annan mycket fin plats är Haväng och Vitemölla strandbackar. Haväng brukar ibland kallas  “Skandinaviens Provence” och kanske ligger det något i det påståendet. Här råder ett speciellt ljus vilket förmodligen associeras till Provence. Kanske är det även en känsla av orördhet, det grönskande landskapen och kullarna som låter tankarna vandra vidare mot Provence.

I år besökte vi Havängsdösen, en en av flera fornlämningar i området. Gravkammaren har en uppskattad ålder på över 5000 år.

Utmärkt boende – Åhus Seaside

Våra resdagar börjar närma sig sitt slut och vi har ett helt gäng med kommuner i både Blekinge, Småland och Östergötland kvar. Då gäller det att bo så nära Blekinge som möjligt när vi startar. Jag letar till en början boende på Österlen, men hittar en spännande och nyöppnad resort vid havet i Åhus. Det är sedan sommaren 2022 ett nytt hotell med en relativt stor spa- anläggning, läget vid havet gör det till ett perfekt boende särskilt på sommaren. Nu vintertid finns hotellets trevliga spa både inom- och utomhus om man blir badsugen. Fast det finns ju de som även tar ett vinterdopp i havet.

Vi unnar oss en tvårätters middag på hotellets trevliga restaurang. Morgonen därpå äter vi en rejäl och god frukost som vi håller oss mätta nära inpå eftermiddagen.

Utmärkt röding på restaurang Åhus Seaside.

Mycket trevligt boende är Åhus Seaside.

Soluppgång vid Åhus Seaside.

Blekinge

Vår sista resdag startas med nya kommunbesök i trevliga Blekinge. Skärgården i Blekinge är ganska outforskad av oss men då och då har vi gjort genomresor här. I mysiga Sölvesborg ligger Europas längsta (700 meter) långa cykel- och gångbro. Nu är vi här under tidig förmiddag men kvällstid ska bron lysa i olika färger och vara Sölvesborg stora stolthet får vi berättat för oss av en Sölvesborgsbo.

Hemresa

Är man i Blekinge ska man givetvis stanna till i världsarv- och örlogsstaden Karlskrona. En vårvinterdag med strålande solsken och knappt några turister är det riktigt trevligt att strosa runt här. För två år sedan stannade vi till och gjorde en övernattning i Karlskrona men då låg dimman så tät att vi knappt såg handen framför oss. Idag hade det varit perfekt för en övernattning men det är lite för tidigt på dagen för det.

Vi fortsätter otröttliga genom Sverige och prickar av kommun efter kommun. Flera av de småländska kommunerna har så många olika intressanta sevärdheter att jag skäms lite när vi lämnar dem åt sitt öde. En plan finns ändå för framtida resor i Småland.