Bilresa EuropaPortugalSpanien

Bilresa i norra Spanien och Portugal – Förlängning av resa i Frankrike

Att resa med bil i Europa är möjligheternas resa. Nästan var man än befinner sig är det liksom inget stopp. När vi ändå är i Frankrike slår det till, begäret att uppleva betydligt mer än vad som tänkt från början. Vi befinner oss i sydvästra Frankrike och hur nära är vi inte Spanien och hur lätt är det inte att bara köra dit. Det är just vad vi gör, kör över gränsen och vips är vi nordvästra Spanien. Och när vi ändå är så nära norra Portugal ska vi inte ta oss ett titt på den vackra Dourodalen?

Dag 1 Biarritz – Playa de Barro cirka 33 mil

Att besöka nordvästra Spanien har länge funnits på listan för drömresor i kategorin bilresor. När vi befinner oss i Biarritz i sydvästra Frankrike är det inte långt till spanska gränsen. Först tänker vi bara ta oss till San Sebastian i Baskien, men dit är det väldigt nära så vi fortsätter på den fina motorvägen en bit till. Vi kör även förbi storstaden Bilbao samt Santander innan vi börjar leta lite efter något ställe för att eventuellt stanna till vid.

Här utmed kusten finns mängder av små badorter som vi aldrig hört talas om. Jag blir tvungen att snabbt läsa på och blir lotsad via några webbsidor var man kan stanna till för några dagar eller endast en natt. Det finns en hel del olika platser som rekommenderas, några mer än andra. Vi kör av motorvägen liten på måfå och tar en mindre väg nära kusten.

Här och var måste vi stanna till för att njuta av den fantastiskt vackra kusten. Redan framåt lunchtid kommer vi in i bästa semesterstämning när vi ser en fin liten strand vid orten Barro och därtill ett hotell med balkonger ut mot havet. Tänk om det finns ett rum till oss här med utsikt mot havet? Det händer nästan aldrig att vi går in på ett hotell och frågar om de har ett rum, så som vi ofta gjorde förr, på den tiden då det inte fanns några hotellsajter. Men idag är det precis så vi gör, och vips har vi checkat in oss med på ett så himla mysigt ställe.

Vi får en skön och vilsam eftermiddag i våra solstolar som vi släpat med oss hela vägen från Sverige. Alltid bra att ha egen bil. Här på nordvästra sidan av Spanien råder tidvatten. När vattnet drar sig tillbaka öppnar sig ännu fler möjligheter till fantastiska badställen när man med lätthet kan vada till stränder som inte är så lätt att komma åt vid högvatten.

Dag 2 Baro – Sandiago de Compostela cirka 40 mil

När vi fick lite tid i solstolen hann jag bekanta mig mer av området uppe i Galicien. Något som rekommenderas och förmodligen är ett måste när man är här i trakten, är att besöka vallfärdsorten, Sandiago de Compostela. Den ligger i sydvästra delen av Galicien. De flesta kanske känner säkert igen staden som slutmålet för pilgrimsleden, Camino de Sandiago. Staden är en av de viktigaste i Galicien och  den gamla stadskärnan är utsett till ett Unesco världsarv.

Även om vi inte direkt älskar storstad sommartid blir vi mycket förtjusta i denna härliga stad. Kanske mest för den fantastiska maten som är mycket prisvärd och underbart god.

Läs inlägget: Santiago de Compostela – Vi besöker slutmålet på pilgrimsleden Camino de Santiago

Dag 3 Santiago de Compostela – Viladesuso cirka 13 mil

Efter ett intressant och spännande besök i Santiago de Compostela tar vi oss ut från storstaden och kör mot kusten på den västra sidan av Spanien. Här möter vi inte många bilar, faktiskt är det nog fler som vandrar här. Vi ser skyltningen för pilgrimsleden på många ställen utmed vägen. Men är det egentligen så roligt att behöva vandra utmed en väg? Nja, förmodligen inte, men förhoppningsvis är det inte så lång sträcka man behöver gå på landsväg och vrider man

huvudet en aning så ligger havet alldeles intill vägen och därifrån fläktar det skönt. Vi ser många personer med ryggsäck, det verkar omåttligt populärt att vandra här.

Eftersom vi inte har så långt att köra idag gör vi flera avstickare för att dels sitta en stund på de vidsträckta stränderna och även för att ta oss en titt på det som dyker upp utmed vägen. Vi kör bland annat in i ett sömnigt villaområde och hittar en liten promenadväg ut mot havet. Det är ljuvligt att strosa runt här, inte för varmt och inte för kallt. Tyvärr aningens för kallt i vattnet för att helhjärtat bada i. Men att sitta i solstolen och doppa fötterna går alldeles utmärkt.

Framåt eftermiddagen checkar vi in på ett trevligt hotell precis vid strandkanten. Tyvärr blåser det en del för att kunna njuta av balkongen mot havet men vyerna är det inget fel på och maten är något alldeles extra här. Pinfärska skaldjur och fisk till mycket bra pris.

Dag 4 Viladesuso – Dourodalen (Peso da Régua) 22 mil

När vi ändå är så nära Portugal är det förstås inte svårt att köra några mil extra för att äntra landsgränsen och försöka välja ut någon av Portugals alla fantastiska platser. När vi tittar på kartan ser vi att Dourofloden ligger hyfsat nära. Dourodalen förknippas med vinproduktion och när vi tittar lite närmare på destinationen ser vi att den kan passa helt perfekt för ett kortare besök.

Vi lämnar alltså Spanien och kör mot staden Peso da Régua. Det är en ganska kort tripp och eftersom vi bokat hotell utmed Dourofloden där incheckning startar först klockan femton blir det en liten biltur bland vinrankor och svindlande höjder. Portugal är ett land vi varit alldeles för lite i. Det är ganska många år sedan vi var här sist och då tog vi snabbaste vägen genom Portugal för att komma till i Algarvekusten. Nu blir vi väldigt förtjusta i de norra delarna och skulle gärna fortsätta mot området vid Lissabon.

Att stanna till i Dourodalen och kanske besöka en vinproducent är populärt här i trakten. Det finns flera små vingårdar där man kan stanna över natten och givetvis provsmaka gårdens vinsorter. Trots att vi befinner oss i början av juli månad är ändå mängden av turister hanterbar här i Peso da Régua som är en större ort i dalen.

Om vi hade haft mer tid skulle jag definitivt lagt minst två nätter här i dalen och tagit en båttur på floden också.

Dag 5 Dourodalen (Peso da Régua) – San Sebastian 65 mil

Det är inte optimalt, men ibland brukar vi lägga fler timmar i bilen ena dagen för att slippa stanna på ställen som vi inte tycker är så intressanta för att få mer tid till en plats som vi verkligen vill besöka. Det kanske inte alltid är det bästa, eftersom det är just platser  man inte tror ska vara något alls, som kan bli de mest sevärda.

För oss är dock San Sebastian upp i nordvästra Spanien ett måste för ett stopp. Eftersom vi ändå måste köra tillbaka via Biarritz passar det perfekt att även göra ett stopp där också. Det blir alltså en riktigt lång dag i bilen, men så värt.

Läs mer: En touche av Portugal – ett besök i Dourodalen

San Sebastian är en stad som är svår att låta bli att charmas av. Underbar på alla sätt och vis, men dess charm gör att staden är väldigt populär att besöka som turist. Vi har dessutom lite extra otur när vi möts av att Tour de france befinner sig i stan. Många gator stängs helt enkelt av och det blir lite svårt att ta sig fram.

San Sebastian, här i nordvästra Spanien har blivit en riktigt storfavorit för oss. Och när vi fått smälta sommaren 2023 års bilresa är det just hit vi längtar tillbaka extra mycket.