SverigeTyskland

Mysig höstresa till Berlin

Jag vet egentligen inte alls varför vi tidigare aldrig varit i Berlin. Vi har rest en hel del i Tyskland genom åren och besökt de mest fantastiska platserna i landet. Allt från pittoreska korsvirkesstäder, till underbara vinproducerande orter. Vi är så förtjusta i nästan allt som Tyskland har att erbjuda turisten. Förutom köerna på autobahn.

På något sätt har vi lyckas undvika Berlin men som jag tycker att vi bör besöka särskilt när vi flera gånger varit i närheten. Förra året öste regnet ner och vi valde istället Hansastaden Wismar men nu i år bestämde vi att oavsett väder så kör vi till Berlin.

Tiden är alltid ett problem för oss när vi reser under annan säsong än sommar och de större högtiderna. Och visst kan vi flyga men när vi ändå är ute och far vill vi även passa på att göra ett par kommunbesök och se lite annat också. Alltså är bilen det perfekta färdmedlet när man som vi älskar långa bilresor.

Stockholm/Vallentuna – Lübeck 95 mil

Att köra hela 95 mil kan tyckas vara galet långt, men inte för oss, ju längre desto bättre. Vi startar tidig morgon hemifrån norra Stockholm och får sällskap av fin soluppgång. Vi är tvungna att göra en liten avstickare till Tumba strax söder om Stockholm för att köpa miljödekal för Tyskland. Det skulle vi gjort för längesedan men först nu kom vi på att vi kanske behöver ha en sådan när vi kör in i Berlin. Många städer i Tyskland kräver numera en miljödekal för att köra med bil och har man inte en sådan kan man riskera böter.

Enklast är att skicka efter miljödekalen, men det tar förstås lite tid och vi är osäkra på om den skulle hinna fram innan avresa. Dagens postgång är inte att lita på. Väl i Tumba hittar vi den hos bilbesiktningen “Besikta”. Det är ganska få ställen som säljer miljödekalen över disk i Sverige så vi är ändå glada att vi inte behöver köra längre än så. Man kan också köpa dekalen på tyska bilbesiktningar men då gäller det att hitta en sådan. Med tysk miljödekal fortsätter vi bilresan söderut på E4:an.

Så fort vi lämnar Södertälje infinner sig frihetskänslan. Vi passerar Nyköping, Norrköping, tar en bensträckare vid rastplatsen Herrbeta strax norr om Linköping och fortsätter söderut. Landskapen flimrar förbi, det är tomt på vägarna och snart är vi i Ljungbytrakten där man fortfarande jobbar med den allra sista etappen för motorvägen. Det har varit segt här i många år och idag får vi dessutom köra genom nästan hela Ljungby eftersom man ännu en gång stängt av den “gamla” E4:an. Snart kommer nog allt vara klart och då är det motorväg på hela E4:asträckan Gävle – Helsingborg.

Snart är vi i Skåne län och det är dags att välja färdväg. Jag väljer kombibiljett; Öresundsbron- Rødby- Puttgarden enkel väg för 1500 kronor. Vi sveper över bron och når Köpenhamn efter knappa sju timmar från start.

Dieselpriset i Sverige är inget man vill tänka på men i Danmark ligger priset hela fem kronor lägre per liter än det svenska priset. Vi tankar fullt och får köa en del i utfartstrafiken vid Köpenhamnstrakten och fortsätter sedan de nära 15 milen till Rødby färjeterminal.

Jag har bokat med 15.40 färjan men trafiken är ganska dryg denna tisdagseftermiddag. Maken står dock på och de sista milen går i ett rasande tempo. Vi hinner precis fram och som sista bil kör vi på färjan. Puh! Men skönt att slippa vänta ytterligare 40 minuter på nästa färja. Kanske inte så stort problem men det känns bra att vi kom med den här färjan. Färjeöverfarten tar cirka 45 minuter och de sista nio milen till Lübeck där vi bokat hotell för natten är förstås lite dryga.

Vi startar i soluppgång och är nästan framme i solnedgång. Vallentuna – Lübeck, en bilresa på cirka 95 mil med en tid på 11 timmar inklusive raster och bro samt färjeöverfart.

Framme i Lübeck

Det känns skönt att glida in på ett för oss välkänt hotell, parkera bilen och knalla in till stan. Vi bor cirka 1 kilometer från den mest centrala delen av stan, men det känns så skönt att ta sig ut för en liten promenad till Holstentor där många av restaurangerna ligger. Vi väljer lite på måfå var vi ska äta, men det blir en restaurang som serverar klassisk “Jägerschnitzel med svampsås och pommes”,

Lübeck via Schwerin till Berlin 30 mil

Vi bor bra och vaknar hyfsat utvilade. Efter en tysk och bra frukost är det dags att hoppa in i bilen igen och köra till Berlin. När jag ser att staden Schwerin ligger utmed vår färdväg gör vi ett stopp här. Jag är ju så galet förtjust i slott och Schwerins slott är ett av de vackraste slotten i Europa. Självklart stannar vi här och gör ett nytt besök och ser att man faktiskt har renoverat färdigt nästan hela slottet sedan vi var här sist.

Schwerin är en stad vi bara har stannat till i vid genomresor mot andra mål. Det skulle vara trevligt att någon gång göra en övernattning för att uppleva mer av Schwerin.

Schwerin vill vi gärna se mer av.

Framme i Berlin

Mellan Lübeck via Schwerin till Berlin är det knappa 30 mil med en körtid på dryga tre timmar. Vårt stopp i Schwerin tar någon timme extra och med ett lunchstopp når vi Berlin tidig eftermiddag. Som nybörjare i Berlin har jag valt ett för förstagångsbesökaren säkert kort när det gäller hotell då hotellet ligger mitt på Alexanderplatz. Ett perfekt läge för att nå de flesta sevärdheter.

Vi checkar in på Radisson Park Inn och hamnar på 34 våningen. Härligt med vidunderlig stadsutsikt. Bilen parkeras i hotellets garage där den kan stå relativt billigt i 2 dagar.

Boende i Berlin

När man besöker en storstad för första gången är det alltid lite svårt att veta var man ska bo. Var är bästa utgångspunkten för en kort vistelse? Jag har sökt på flera hotellsajter och försökt hitta bästa möjliga boende men priserna har varierat från dag till dag.

Så här i efterhand är jag både nöjd men även lite missnöjd över att vi väljer Radisson. Det är ett ganska dyrt hotell men läget är helt perfekt samtidigt som det finns många fler hotell som är betydligt billigare men vid bokningstillfället är jag osäker hur pass bra de ligger. Nu vet vi bättre, det spelar nog inte så stor roll var man bor i de närliggande kvarteren. Tycke, smak och pris får avgöra i framtiden.

Härliga dagar

Väl i Berlin har vi strålande sol i hela två dagar. Vi gör Berlin till fots och hinner se flera av de klassiska sevärdheterna. Jag blir riktigt förtjust i staden som bjuder oss från sin bästa sida. Förutom många historiska platser och byggnader finns det bra och billig shopping. Det är promenadvänligt och jag som inte trott att Berlin skulle passa mig känner direkt att jag absolut kan tänka mig komma tillbaka.

Jag kommer förstås att återkomma med fler inlägg om våra dagar i Berlin.

Hemresa med avstickare

Två nätter och en och halvdag är förstås lite kort tid för att uppleva Berlin men bättre än inget alls. När vi lämnar Berlin under förmiddagen mulnar det på och snart börjar det regna. Gissa om jag är tacksam att vi valt rätt dagar för vår vistelse här.

Hemresan blir betydligt lugnare än nedresan. Vi tar oss tillbaka nästan samma väg som vi kom. Det blir ett stopp i Puttgarden på Bordershopen där julhandeln för drycker har kommit igång. Det blir en ny enkelbiljett till Rødby med bron över Öresund och Malmö. Det gör ingen skillnad i priset jämfört med en tur och returbiljett och enkelbiljett passar oss bäst eftersom vi är lite osäkra på vilken dag vi skulle ta oss tillbaka.

Precis innan det är helt mörkt når vi Helsingborg för en övernattning.

Ingen höst utan Helsingborg!

Och så lite kommuner

Det går inte att resa genom Sverige utan att besöka kommuner. Vi har ett par kommuner kvar att besöka i södra Sverige, bland annat i Halland men det är en annan historia som såklart kommer att presenteras i kommuninläggen lite längre fram.