BloggSverige

Höst blir till vinter

Plötsligt är hösten här… dagarna blir kortare men mycket vackrare. Dagarna går dock obemärkt över till nya dagar, veckor och månader. Innan vi vet ordet av har träden tappat sin blad och vi förundras över att vi inte har någon resa alls att se fram emot.

Men så kan vi väl ändå inte ha det, vad har vi för liv att se fram emot? Jag som brukar tillbringa varenda kväll att leta nya resmål, eller bra flygresor, men undan för undan tappar jag intresset när ny statistik för insjuknande i coronapandemin presenteras. Vi kan skippa drömmar och även “kanske – drömmarna”, det kommer nog inte bli några långresor på ett bra tag framöver. Fy tusen vad tråkigt…!

Upp med hakan

Vi kan ändå vara glad över att vi är friska och kan jobba. Härligt att få åka till jobbet varenda dag, ja, det väl det vi har kunnat se fram emot när vi inte kan resa vart vi vill. Trots lite negativ inställning och en del gnäll (från mig) om det tråkiga corona-livet har vi ändå försökt att ta till vara på hösten på vårt allra bästa sätt. Vi varit ute på ett par helgresor här i Sverige som förgyllt våra helger och även vardagar när det alla upplevelser under helgen har funnits med oss genom en ny vecka och som inspirerat oss till nya äventyr helgen därpå.

Hemma

Vi bor i Vallentuna med skogen inpå knuten och under året har vi hittat tillbaka till en lite nygammal livsstil där våra vanliga promenader har blivit lite tuffare och kallas då för vandring. När vi började titta inom närområdet dök såklart naturreservatet Angarnssjöängen upp.

Oklart, varför vi inte tidigare vandrat runt den populära och fågelrika Angarnsjön när vi dels skjutsat dottern under många år till ridskolan i Angarn och som hundägare var vi ofta pigga på nya områden för våra hundpromenader. Härifrån finns även möjlighet att vandra delar av Roslagsleden. I höstas passade vi äntligen på att titta lite närmare på vandringsleden, Sjöängsslingan.

Vi vandrar “Sjöängsslingan” vid naturreservatet Angarnsjön.

Höst i Vallentuna 2020

Hösten 2020

För att inte deppa ihop helt har vi varit ute på lite olika bilresor. Vi var ganska pepp när vi försökte återuppta vår Sverigeresa därifrån vi slutade sommarresan med ett besök i bland annat Askersund, Vättern och Vänern.

Ja vi har varit lite här och där, som vanligt stannar vi inte länge på något ställe, det är alltid bråttom, men det är en medveten strategi för att se så mycket som möjligt av vårt fantastiska land. Ja, sen har vi förstås bara helgledigheten för att göra våra småresor, så det måste gå undan lite.

Sicksack mellan Vättern och Vänern

En helg i september körde vi lite sicksack mellan Vätterns västra sida, lite Göta kanal och en del runt stora delar av Vänern. Vi besökte flera av städerna runt bägge sjöarna som trots regn och elände gav oss nya insikter om hur mycket Sverige har att erbjuda.

Kopparklinten för bästa vy i Trollhättan – Västergötland

Gysinge nedlagda järnvägsbro, magisk vacker!

Inte bara regn

Ett tag misströstade jag rejält. Inför varje ny arbetsvecka var det strålande sol. Underbara sensommardagar och fantastiska höstdagar gjorde längtan till uteliv och weekendresor extra stor. Tyvärr hann det knappt bli fredagseftermiddag förrän molnen tätnade och helgens resa blev mer än en gång en regnig historia. Men så en lördagsmorgon i slutet av september sken solen och vi passade på att ta en tur lite norröver, inte långt men tillräckligt långt för att känna lite extra puls.

Bara en knappa två timmar hemifrån ligger mysiga Gysinge i Gästrikland utmed naturreservatet Färnebofjärden en bruksort i vackra omgivningar med Dalälven forsande genom det lilla samhället. Här har vi varit förut men faktiskt glömt bort hur fint det är promenera runt Gysinge herrgård och områdena runt omkring.

Brahehus – Alltid värt att stanna till vid.

Alltid en höstresa inbokad

Hösten bästa upplevelse är alltid en liten längre miniresa. I år blev det återigen en resa till Skåne med en rejäl rundtur till både Helsingborg, Malmö och Österlen. Lite smolk i bägaren var det eviga corona – eländet som tog fart ordentligt även nere i Skåne. Tråkigt att inte kunna göra spontana besök i gallerior och butiker, även om det inte var förbjudet, är vi alltid lite försiktiga för att inte utmana något virus. Det blev en hel del bilåkning och ja såklart ett par restaurangbesök med ordentligt avstånd till andra gäster.

Helsingborg i solnedgång.

Utflykter i november

Oavsett årstid finns längtan att resa och gärna resor till havet i mina tankar. Kanske skulle man ta att flytta till havet. Det var nog lite väl spontant tänkt eftersom vi inte kan eller vill byta liv just nu. Men kanske skulle vi skulle åtminstone kunna titta på en tomt i en annan stad för att bygga nytt om några år. Lägligt nog dök det upp havsnära tomter utanför Norrköping, eller snarare på Vikbolandet. Där hade vi aldrig varit tidigare, så en tidig lördagsmorgon gav vi oss av i ett dystert höstväder med matsäck och ett glatt humör.

Vi hamnade i Mauritzberg som visade sig ligga väl långt bort för vår smak även om platsen ligger vackert med absolut närhet till hav och även slott. Kanske vet vi inte riktigt vad vi vill göra i framtiden. Ofta tänker åtminstone jag på att flytta utomlands, men nu…jag vet inte.

Västmanland är Bästmanland, säger maken…

Är man från Västmanland så vill man åka dit, lite då och då förstås. Jag är inte särskilt svårövertalad, hur kul är det inte att låtsas att vi ska dra på en riktigt roadtrip och så hamnar vi ganska nära hemorten men ändå i en helt annan miljö. En helg även det en kulen novemberhelg, tog vi kaffe och matsäck och gjorde en fin resa i Västmanland. Vi körde förbi Västerås och tog av lite norrut och hamnade i den gamla bruksorten Skultuna. Det var riktigt mysigt att gå runt i Skultuna mässingbruk och titta på vackra och välpolerade mässing ljusstakar och andra fina prylar som finns till försäljning.

Vi fortsatte sedan ännu lite högre upp och hamnade i Ramnäs. Min morfar kom därifrån och under hela min barndom hörde jag berättelser om orten och bruket. Tyvärr har jag inget minne av att jag varit där. Nu var det dags och ja,vad såg vi? Inte så mycket men en herrgård kunde orten stoltsera med, perfekt för en övernattning.

Sol i november

Varje helg låtsades vi lite att vi skulle ut på en lång roadtrip trots att verkligheten var en helt annan. När vi lämnar Stockholm så infinner sig alltid en känsla av att vi bara fortsätter där vi slutade helgen innan och då spelar det inte så stor roll vart vi åker. Det ska gärna vara lite nya destinationer inte alltför långt hemifrån och häromsist blev vi lite nyfikna på vad Sörmlandsorten Torshälla i närheten av Eskilstuna kunde ha att erbjuda. Det blev ett litet men intressant besök i den gamla delen av orten som har en rik historia.

December

Så har vi till sist hamnat i december månad och ännu har vi inte haft en enda soltimme, åtminstone inte i Stockholmstrakten. Att inte ha någon resa inplanerad känns trist men inget att göra något åt. Förr eller senare kommer vi att kunna resa igen, frågan är bara när? Klart att jag längtar, snart är det ett år sedan som vi reste till Sri Lanka, tänk om man förstått då att det kommer ta väldigt lång tid innan vi får bada i Indiska oceanen igen, kanske hade man tagit sig ett par extra dopp då.

Vad ska man då hitta på när vi rest i stora delar av Sverige? Det går förstås att göra ännu fler resor i Sverige. Vi är ju långt ifrån klara. Mera fjällvandring står på nästa års önskelista, och andra vandringar för den delen också, för det var något visst med Helagsturen i Härjedalsfjällen. Vandringen, väckte nog ett nytt intresse hos oss, det där med fjällen på sommaren var nog inte så dumt.