Roadtrip i USA – Den klassiska varianten från kust till kust och lite till

2014 gjorde vi vår första roadtrip i USA. Det är min absolut bästa resa någonsin, den hade allt och såklart var det något visst att komma till USA för allra första gången. Det är märkligt att det tog sådan tid eftersom jag så länge velat göra denna drömresa, men bättre sent än aldrig. Vår första road trip i USA blev den klassiska varianten från kust till kust men med extra allt.

Vi hade planerat en resa på fyra veckor med start i New York. Redan i september året innan köpte vi  flygbiljetter med Norweigan, det brukar ofta vara bästa pris långt innan avresa och det stämde bra in även denna gång. Länge satt jag och letade hotell innan jag slutligen bestämde mig för ett schysst hotell nära Central Park på Manhattan. Väl där spenderade vi två hela dagar med att utforska underbara New York, en av få storstäder som jag verkligen har fallit för. Här är mina inlägg om vårt första besök i New York.

New York del 1

New York del 2

New York var också starten för vår fantastiska road trip genom USA och då vi lämnade New York var det med blandade känslor för vi trivdes så bra här men var väldigt taggade att hoppa in i hyrbilen och köra de dryga 1000 milen mot Los Angeles. Vi tog alltså inte den närmaste vägen, den klassiska från kust till kust, som beräknas vara ca 450 –  500 mil beroende på väg, vi hade lite andra planer. Vi ville gärna komma till Florida och Miami Beach och då vi ändå var där var det ju bara några mil extra till Key West som vi också så gärna ville besöka.

Vårt första stopp efter det vi hämtat ut bilen blev Washington DC med övernattning mitt i stan och en snabb sightseeing. Washington är i mitt tycke en lite tjusig stad med många fina byggnader och andra sevärdheter. Morgonen därpå körde vi vidare mot kusten och delstaten South Carolina, vi stannade till i den fina semesterorten Myrtle Beach. Vi fick en underbar eftermiddag och förmiddag med härligt bad och det kändes som att vi var på väg mot en riktigt fin amerikansk road trip. De flesta stoppen var noggrant planerade och bokade hemifrån men en del förändringar gjordes under resan, det är alltid bra att ha avbokningsbara alternativ för boendet.

Den fetade texten är länkar till mina inlägg om roadtrip i USA 2014.

Washington till Myrtle Beach

Vi fortsatte söderut och ett måste för mig var att besöka kuststaden Savannah i delstaten Georgia. Det visade sig vara en mycket trevlig stad med både fin bebyggelse, lummiga parker och mysiga restauranger. Tyvärr behöver jag inte resa tillbaka då vi gjorde världens längsta och dyraste sightseeingtur genom hela Savannah i trettiograders värme i en öppen buss från gammeltiden.Det kändes som vi har gjort Savannah för alltid.

Savannah

Dagen därpå blev en rejält lång dag i bilen med ca 78 mil då vi körde ner till Miami Beach, här bodde vi på häftiga Ocean Drive i två nätter och fick två sköna dagar på beachen, trevligt kvällsliv och goda restaurangbesök.

Miami Beach

Vi fortsatte sedan ännu längre söderut mot Key West, som ligger ca 27 mil söder om Miami Beach. Att köra genom Florida Keys för att komma längst ut på spetsen där Key West ligger var en upplevelse utöver det vanliga. Ett smalt pärlband av öar sammankopplade av broar och vägar med Atlanten på ena sidan och Karibiska havet på den andra.

Key West

Vi bodde på motell i Key West som jag till en början var lite skeptisk till, men ganska snart ändrade jag uppfattning om motell då det är helt okej och prisvärt. Ofta är rummen enkla men bekväma och det brukar ingå frukost av varierande kvalitet, men för det mesta ändå helt okej.

Två övernattningar unnade vi oss här i den sydligaste delen av Florida. Key West beskrivs som en blandning av Havanna på Kuba och New Orleans i USA, jag vet inte om jag tyckte det stämde helt men vi trivdes fint här även om inte badstränderna imponerade.

Vår roadtrip gick vidare mot västra Florida och Mexikanska golfen, nästa stopp blev endast en övernattning i badvänliga och vackra Sarasota Lido Beach. Jag hade bokat hotell med bästa vy över havet och vi fick en härlig eftermiddag med strålande sol men även häftiga oväder som drog in och bort på några minuter.

Den vita mjuka sanden och det varma havet i Mexikanska golfen var det svårt att få nog av och när vi reste från Sarasota redan morgonen därpå kände vi oss säkra på att hit kommer vi snart tillbaka. Vi fick ytterligare ett par dagar i västra delarna av Florida med underbar vit mjuk sand, perfekt väder och trevligt semesterliv med god mat och ja, som vi trivdes. När vi njöt som bäst och la ut våra sköna bad och solbilder på våra instagramkonton fick vi lite oroliga kommenterar som ”är inte ni på roadtrip?”. Ja det var onekligen lite svårt att lämna härliga Florida för Mississippi.

Mexikanska golfen

Avstånden i USA är längre än man tror, ofta tar det betydligt längre tid att bila än de utlovade timmarna på google map. Bilköer kunde uppkomma lite när som helst särskilt inför helgerna och kunde då äta upp en hel eftermiddag, lite så var det när vi anlände New Orleans då resan från Fort Walton Beach gick hur bra som helst men sedan fick ligga i kö genom stan för att till sist kunna checka in på hotellet. Dessutom hade vi bara planerat att stanna en enda natt så det blev bråttom ut och vi fokuserade helt på French Quarter. Det var väldigt varmt då vi var här tidigt i juli, men trots hettan var New Orleans ett riktigt hålligång ställe dygnet runt.

New Orleans

Redan morgonen därpå var det dags att köra uppåt Mississippifloden och visst fick vi lite känsla av Mark Twins ungdomsklassiker Tom Sawyer och Huckleberry Finn när vi färdades längs floden. Lite sugen blev man att åka en gammal hjulångare istället för bil. Det ska faktiskt vara möjligt att färdas med ångbåt på världens fjärde längsta flod  som börjar i Memphis och går hela vägen till New Orleans. Denna färd kan man göra med ångbåten American Queen, som ska vara väldens största hjulångare och byggd i nutid, men all inredning och atmosfär är från 1800-talets glansperiod. Kan kanske vara något till en annan gång.

Bilden är dock av en annan båt som låg i hamn för gott!

Mississippi – Dallas – Galvestone

Efter en het eftermiddag i orten Vicksburg samt övernattning på ett supermysigt hotell körde vi vidare mot Dallas. Syftet med denna resa var förstås att äntligen få komma till Southfork. Kanske lite löjligt så här många år efter att serien ”Dallas” slutat sedan länge, men bättre sent än aldrig fick jag besöka min gamla favoritseries inspelningsplats och ja det var sig likt, trots att det var så himla länge sedan.

Dallas

Efter stoppet i Dallas vad det tänkt att vi så sakta skulle vända upp mot Flagstaff i Arizona men då vi fick en natt till övers valde vi istället att dra söderöver mot Houston och Galvestone. Vi gjorde ett stopp vid självaste Nasa Space Center, där vi kunde se både äldre och nyare rymdskepp men även uppleva hur livet i rymden kan vara. Efter vårt korta besök i Galveston som är en ö i sydöstra Texas gick färden rakt norrut mot Arizona och Grand Canyon med en övernattning i norra Texas. Precis som planerat kom vi fram till Flagstaff och kunde besöka Grand Canyon som bestämt, det är ju alltid lite osäkert att sitta hemma och boka upp hotell vid de platser man vill se. Några ombokningar gjorde jag men i stort höll min planering helt perfekt. Det var så mycket vi ville se och när jag bokade övernattningar var vår filosofi att hellre se lite av mycket, än mycket av lite. Vi visste ju inte alls om vi skulle komma tillbaka och då kändes det lika bra att se så mycket som möjligt av de klassiska sevärdheterna. Det blev förstås Grand Canyon och Las Vegas och bilkörning många mil i Nevadas öken och ett stopp i Reno.

Grand Canyon

Las Vegas

Vi lämnad Reno och körde mot Kalifornien och det är något visst med denna delstat. Kalifornien har allt man kan önska sig, fantastisk, varierande och storslagen natur, underbart klimat och Stilla havet, vad mer kan man önska av en road trip?

Självklart ville vi besöka San Francisco och där hade jag bokat två övernattningar. Vi kom tidigt lördag eftermiddag och bodde perfekt med promenadavstånd till de centrala delarna av staden, eller om man så vill, de mest turistiska delarna.

San Francisco del 1

San Francisco del 2

Efter två dagar med stärkande promenader i uppförsbackar, nedförsbackar, båttur, spårvagn, god mat och den underbara bron Golden Gate Bridge var det åter dags att köra den allra sista delen ned mot Los Angeles. Naturligtvis körde vi Highway 1 och till sist efter nästan fyra veckors roadtrip nådde vi Los Angeles med övernattning i självaste Hollywood innan vi nådde slutdestination Venice Beach för några vilodagar innan hemresan. Det är ganska slitsamt att leva i kappsäck, men vi vande oss ganska snart att hantera in och utcheckning, bilparkering, resväska och handbagage effektivt, då vi ville vara snabba iväg tidiga morgnar och för att hinna utforska så mycket som möjligt när vi anlände en ny destination. De gånger vi hade två övernattningar kändes det som rena lyxen att inte behöva stiga upp klockan sex utan kanske få sova till åtta på morgonen.

Highway 1

Hollywood

Venice Beach Los Angeles

Vad kostar det att göra en roadtrip i USA?

Det är förstås väldigt varierande beroende på när man  gör resan. Flygbiljetter till USA är generellt dyrare under sommarmånaderna samt till jul, har man möjlighet kan man säkert spara in några tusenlappar på att åka vår eller höst. Vilket flygbolag och rutter man väljer spelar också in, vi valde den snabbaste vägen alltså direktflyg, både till New York och tillbaka från Los Angeles. Hyrbil och drivmedel är förhållandevis billigt men har blivit dyrare sedan vår första roadtrip. Boendet blev en ganska hög kostnad för oss eftersom jag är lite kräsen då det gäller hotell och dess läge. Väljer man boende som kanske bara ligger något kvarter från beachen kommer man billigare undan. Motell visade sig vara bra men jag väljer gärna det något dyrare motellen som är minst tvåstjärnigt, eller för det mesta trestjärnigt. På några ställen som New York, Florida och Los Angeles lyxade vi till boende mer än nödvändigt, men det kändes rätt då. Maten var ganska billig kring 2014 men som jag upplevde var rejält mycket dyrare 2017. Maten är dessutom mycket god och för det mesta serveras rikliga portioner.

Det finns säkert en del att spara in på men vi unnade oss det vi tyckte vi ville ha. Vi blev dessutom så förtjusta i USA att vi beslöt oss för att året därpå göra ännu en roadtrip.