Roadtrip Östra USAUSA

Roadtrip i USA – Det bästa av östra USA

Följ med på en 650 mil lång resa i det bästa av östra USA. Sommaren 2015 gör vi en härlig roadtrip i de östra delarna av staterna.

Efter vår fantastiska roadtrip från kust till kust 2014 satte längtan in att resa tillbaka till USA så fort som möjligt och redan året därpå är vi åter på plats i New York för en ny roadtrip. Vi har tänkt att plocka ut godbitarna ur fjolårets resa och lägga till lite nya destinationer på vägen.

Jag är lite nyfiken på de östra delarna om New York som delstaterna Connecticut, Massachusetts samt den minsta delstaten Rhode Island. Maken nämnde Niagara Falls och när vi kunde konstatera att bästa vy för att se fallen är på den kanadensiska sidan är det bara att boka hotellrum i staden Ontario och vips så får vi in Kanada på resekartan.

Vi anländer flygplatsen Newark i New York på självaste midsommarafton och tar oss direkt till biluthyrningen. I år är vi inte så noga med valet av bilmärke, men bilen kommer att ta oss runt trots att jag tycker den är så himla ful. Vi gav oss ut i rusningstrafiken och tänkte nog inte på att det skulle vara fredagseftermiddag när vi anlände New York och galet mycket trafik. Så det tog ett par timmar extra än de utlovade två timmarna att komma fram till vår första övernattning i den lilla staden Stamford i Connecticut.

Cape Cod – Massachusetts

Sydost om staden Boston sträcker sig halvön Cape Cod ut i Atlanten. Det som lockade mig att boka boende här var bilder på härliga sandstränder och att det ska vara ett mycket populärt semesterresemål för dem som bor i trakterna kring New York och Boston. Cape Cod bjuder på många vackra platser i form av byar och städer i olika storlekar, härliga stränder och mysiga småöar.

Vi tar sikte på på den trevliga staden Provincetown längst ut på Cape Cod. Här får vi två mysiga dygn med underbar mat och inte minst de supergoda Lobster Rolls / Hummer i bröd.

Läs mer om Cape Cod

Niagara Falls

Vi lämnar Cape Cod och kör nordväst mot Niagara fallen, det blir en övernattning i en lite mindre men ganska livlig stad – Liverpool. Morgonen därpå sätter vi fart mot Niagara fallen och är framme på den amerikanska sidan av fallen strax innan lunch.

Läs mer om Niagara Falls

Det är en mäktig känsla att se fallen och vi kommer dem riktigt nära. Dånet från vattenfallet är så häftigt och man kan känna vattnet stänka upp mot sig. När vi får nog av fallen på den amerikanska sidan köar vi en stund över Rainbow Bridge och så är vi på över i Kanada. Här är mycket riktigt fallen lite häftigare och “The Horseshoe Falls” eller Hästskofallet är en upplevelse utöver det vanliga.

Tillbaka i USA

Hur häftigt dessa fall än var så lämnar vi till sist Niagara i Kanada efter en heldag och fin kväll. Tidig morgon smyger jag naturligtvis upp tidigt för att njuta de sista av fallen innan vi lämnar Kanada för inresa i staterna återigen. Det är inga problem att komma in men det blir en lång dag när vi tillbringar hela dagen i bil tills vi kör in i Washington D C, men strax innan vi kommer fram åker vi fast av polisen utanför CIA s högkvarter. Ett stopp som tar en bra stund eftersom de måste kolla upp oss enligt konstens alla regler, vi kunde ju vara spioner.

Vi har lite our där i Washington, dels har jag bokat ett ganska uselt men billigt hotell, samt att halva eller stora delar av de mest turistiska delarna av Washington är stängt av oklar anledning, och då blir det inte riktigt så som vi tänkt när de sevärdheter var bakom lås och bom. Morgonen därpå tar vi nya tag och kör sydost mot South Carolina och Charlestone.

Läs mer “Vi lämnar Niagara Falls och kör mot Charleston”

Vi får en trevlig eftermiddag och kväll i de mysiga kvarteren bland de ståtliga villorna i Charlestone. Nästa dag är det äntligen dags att köra mot Florida.

Oväder i Florida

Florida är ju the Sunshine State.  Tyvärr anländer vi Daytona Beach i värsta oväder, blixtrarna korsar himlen under någon timme. Men efter regn kommer sol och vår vecka i Florida varvas med sol och häftiga oväder. Daytona har en gigantisk sandstrand som man får köra bil på, man tar helt enkelt med sig bilen och ställer upp den bredvid solstol och parasoll.

Läs mer Daytona Beach

Tillbaka i västra Florida

Redan under förra årets roadtrip var vi eniga om att vi absolut ville tillbaka till västkusten i Florida. Efter att ha studerat kartan hittar jag bland annat Sankt Pete Beach strax väster om storstaden Tampa. För att nå St Pete ute i Mexikanska golfen kör vi över en gigantisk lång bro. Här får vi två riktigt fina dagar på den vackra vita stranden vid Sankt Pete Beach, vi bor med bästa vy över strand och hav.

Vi trivs så himla bra i  St Pete Beach men har ännu ett paradis att se fram emot. Vi fortsätter söderut mot Sanibel Island. Denna halvö ligger strax utanför Fort Mayer Beach, som man når via ännu en häftig och lång bro, jag som är så förtjust i broar fick verkligen min portion av broar här nere i västra Florida.

Läs mer “Härliga dagar i Florida”

Sanibel Island

Sanibel Island känns som något helt annat än kuststäderna på fastlandet. Ön är till stor del ett naturreservat, stränderna är oändliga och fyllda av snäckor. Den underbara naturen är fylld av exotiska växter och blommor. Här råder en lugn och avslappnad stil, även bland de bofasta. Bebyggelsen domineras av trevliga villor och hotellen smälter väl in i vackra trädgårdar.

Trots att vi är här mitt i sommaren är det är inte särskilt mycket folk, åtminstone inte på den sydvästra sidan där vi har bokat boende. Kanske är den populäraste delen på Sanibel orten Captiva som känns betydligt mer turistisk med välfyllda stränder och även ett större utbud av restauranger och butiker. Vi blir  mer än förtjusta i detta lilla paradis, det känns lite sorgligt att behöva lämna för att åka tillbaka till fastlandet, men vi är ändå glada att vi la några extra dagar just här.

Fort Myers Beach och tillbaka till Atlantkusten

Vi tillbringar en eftermiddag, kväll och natt i Fort Myers Beach. Ingen dålig beach det heller men ett ställe som passar mer för en övernattning än en längre tids vistelse. Våra dagar nere i Florida börjar lida mot sitt slut och vi är tvungna att börja tänka på hemresa mot New York.

Vi vill självklart njuta så mycket som möjligt även av hemfärden och när vi ändå kör förbi Miami Beach blir det naturligtvis en övernattning här även i år. Vi har tänkt att ta det lugnt och köra kustvägen genom alla kustorter utmed Floridas östkust men det märker vi ta så mycket tid att vi till sist fick köra ut på motorvägen för att hinna fram till de förbokade hotellen utmed kusten upp till New York igen. Vi har en sista övernattning i Florida på den långa stranden, Cocoa Beach. Kanske är det inte så mycket att se där men vi får en fin kväll och förmiddag samt ett sista bad i Florida för den här gången.

Tillbaka mot New York

Vi fortsätter norrut och stannar en natt i den trevliga staden Hilton Head. Tyvärr är vi rejält sena till denna välordnade ort som jag gärna skulle vilja se lite mer av. Vi bor nära den fina stranden och fiår en mysig kväll mellan ösregn och strålande sol.

Morgonen därpå är det bara att hoppa in i bilen för en ny dag på vägarna. Istället för att köra direkt upp mot New York tar vi av mot Virginia Beach, som har en gigantisk strand och ett helt perfekt ställe att tillbringa en weekend på. Tyvärr öser regnet ner när vi kommer fram men senare mot kvällen kommer solen åter fram och vi kan promenera på den fina strandpromenaden tillsammans med mängder av helgfirande amerikanare från storstäderna runt om.

Morgonen därpå kör vi de sista milen upp mot New York. Vi lämnar tillbaka hyrbilen på Newark flygplats och tar en taxi till hotellet på Manhattan. Äntligen tillbaka i New York och vi får ett par mysiga dagar i en av världens härligaste städer.