Roadtrip i USA – De bästa av östra USA

Följ med på en 650 mil lång resa i det bästa av östra USA. Sommaren 2015 gjorde vi en härlig roadtrip i de östra delarna av staterna.

Efter vår fantastiska roadtrip från kust till kust 2014 satte längtan in att resa tillbaka till USA så fort som möjligt, redan året därpå var vi åter på plats i New York för en ny roadtrip. Vi hade tänkt att plocka ut godbitarna ur fjolårets resa och lägga till lite nya destinationer på vägen. Jag var lite nyfiken på de östra delarna om New York som delstaterna Connecticut, Massachusetts samt den minsta delstaten Rhode Island. Maken nämnde Niagara Falls och då vi kunde konstatera att bästa vy för att se fallen är på den kanadensiska sidan var det bara att boka in hotellrum i staden Ontario och vips så fick vi in Kanada på resekartan.

Efter att ha hämtat ut hyrbilen på flygplatsen Newark gav vi oss ut i rusningstrafiken en fredagseftermiddag, ja självaste Midsommarafton faktiskt. Det tog ett par timmar extra än de utlovade två timmarna att komma fram till vår första övernattning i den lilla staden Stamford i Connecticut.

Sydost om staden Boston sträcker sig halvön Cape Cod ut i Atlanten. Det som lockade mig var bilder på härliga sandstränder och att det är ett mycket populärt semesterresemål för de som bor i trakterna kring New York och Boston. Cape Cod bjuder på många vackra platser i form av byar och städer i olika storlekar, härliga stränder och mysiga småöar.

Vi tog sikte på på den trevliga staden Provincetown längst ut på Cape Cod. Här fick vi två mysiga dygn med underbar mat och inte minst de supergoda  Lobster Rolls / Hummer i bröd.

Cape Cod

Vi lämnade Cape Cod och körde nordväst mot Niagara fallen, det blev en övernattning i en lite mindre men ganska livlig stad – Liverpool. Morgonen därpå satte vi fart mot Niagara fallen och var framme på den amerikanska sidan av fallen strax innan lunch.

Niagara Falls 2015

Det var en mäktig känsla att se fallen och vi kom dem riktigt nära. Dånet från vattenfallet var häftigt och man kunde känna vattnet stänka upp mot sig. När vi fått nog av fallen på den amerikanska sidan köade vi en stund över Rainbow Bridge och så var vi på över i Kanada. Här är mycket riktigt fallen lite häftigare och The Horseshoe Falls eller Hästskofallet är en upplevelse utöver det vanliga.

Hur häftigt dessa fall än var så lämnade vi till sist Niagara i Kanada efter en heldag och fin kväll. Tidig morgon smög jag naturligtvis upp tidigt för att njuta de sista av fallen innan vi lämnade Kanada för inresa i staterna återigen. Absolut inga problem att komma in men det blev en lång dag då vi tillbringade hela dagen i bil tills vi körde in i Washington D C, men strax innan vi var framme åkte vi fast av polisen utanför CIA s högkvarter. Ett stopp som tog en bra stund eftersom de skulle kolla upp oss enligt konstens alla regler, vi kunde ju vara spioner. Då jag dessutom bokat ett ganska uselt men billigt hotell, samt att halva eller stora delar av de mest turistiska delarna av Washington var stängt av oklar anledning kändes eleganta Washington D C lite si så där. Morgonen därpå tog vi nya tag och körde sydost mot South Carolina och Charlestone.

Vi fick en trevlig eftermiddag och kväll i de mysiga kvarteren bland de ståtliga villorna. Nästa dag var det äntligen dags att köra mot Florida.

Florida – The Sunshine State! Tyvärr anlände vi Daytona Beach i värsta oväder, blixtrarna korsade himlen under någon timme. Men efter regn kommer sol och vår vecka i Florida varvades med sol och häftiga oväder. Daytona har en gigantisk sandstrand som man får köra bil på, man tar sin bil med och ställer upp den bredvid solstol och parasoll.

Redan på förra årets roadtrip var vi eniga om att vi absolut ville tillbaka till västkusten i Florida. Efter att ha studerat kartan hittade jag bland annat Sankt Pete Beach strax väster om storstaden Tampa. För att nå St Pete  ute i Mexikanska golfen körde vi över en gigantisk lång bro. Här fick vi två riktigt fina dagar på den vackra vita stranden vid Sankt Pete Beach, vi bodde med bästa vy över strand och hav.

Vi trivdes så himla bra i  St Pete Beach men hade ännu ett paradis att se fram emot. Vi fortsatte söderut mot Sanibel Island. Denna halvö ligger strax utanför Fort Mayer Beach, som man når via ännu en häftig och lång bro, jag som är så förtjust i broar fick verkligen mitt här nere i västra Florida.

Härliga dagar i Florida

Sanibel Island kändes som något helt annat än kuststäderna på fastlandet. Ön är till stor del ett naturreservat, stränderna är oändliga och fyllda av snäckor. Den underbara naturen är fylld med exotiska växter och blommor, här råder en lugn och avslappnad stil. Bebyggelsen domineras av trevliga villor och hotellen smälter väl in i vackra trädgårdar. Trots att vi var där mitt i sommaren var det är inte särskilt mycket folk, åtminstone inte på den sydvästra sidan där vi hade bokat boende. Kanske är den populäraste delen på Sanibel orten Captiva som kändes betydligt mer turistisk med välfyllda stränder och även ett större utbud av restauranger och butiker. Vi blev mer än förtjusta i detta lilla paradis, det kändes lite sorgligt att behöva lämna för att åka tillbaka till fastlandet, men vi var ändå glada att vi la några extradagar just här.

Vi tillbringade en eftermiddag, kväll och natt i Fort Myers Beach. Ingen dålig beach det heller men ett ställe som passar mer för en övernattning än en längre tids vistelse. Våra dagar nere i Florida började lida mot sitt slut och vi var tvungna att börja tänka på hemresa mot New York. Vi ville självklart njuta så mycket som möjligt även av hemfärden och när vi ändå körde förbi blev det naturligtvis en övernattning i Miami Beach. Vi hade tänkt ta det lugnt och köra kustvägen genom alla kustorter utmed Floridas östkust men detta tog så pass lång tid att vi till sist fick köra ut på motorvägen för att hinna fram till de förbokade hotellen utmed kusten upp till New York igen. Vi hade en sista övernattning i Florida på den långa stranden, Cocoa Beach. Kanske var det inte så mycket mer att se där men vi fick en fin kväll och förmiddag samt ett sista bad i Florida.

Vi körde norrut och stannade en natt i den trevliga staden Hilton Head. Tyvärr var vi rejält sena till denna välordnade ort som jag gärna velat se lite mer av, vi bodde nära den fina stranden och fick en mysig kväll mellan ösregn och strålande sol. Morgonen därpå var det bara att hoppa in i bilen för en ny dag på vägarna. Istället för att köra direkt upp mot New York tog vi av mot Virginia Beach, en gigantisk strand och ett helt perfekt ställe att tillbringa en weekend på. Tyvärr öste regnet ner när vi kom fram men senare mot kvällen kom solen åter fram och vi kunde promenera på den fina strandpromenaden tillsammans med mängder av helgfirande amerikanare från storstäderna runt om.

Morgonen därpå körde vi de sista milen upp mot New York. Vi lämnade tillbaka hyrbilen på Newark flygplats och tog en taxi till hotellet på Manhattan. Äntligen tillbaka i New York och vi fick ett par mysiga dagar i en av världens härligaste städer.