Bilresa genom SverigeSverige

Stora skillnader i hur långt hösten har kommit i Sverige

Under två helger har vi rest genom Sverige. Vi startade med en liten Norrlandstripp och tog oss via E4:an upp till Skuleskogens nationalpark. Vi körde även en sväng in i Hälsingland och Härjedalen.

Helgen därpå körde vi E4:an söderut för att göra ett besök i bland annat Helsingborg och Kullaberg. Hemvägen gick via Hallandsåsen och vidare upp mot Bohuslän, innan vi åter var hemma igen.

Höst vid Högakustenbron

Vi börjar vid en av Sveriges absolut vackraste broar, Högakustenbron. En tidig lördagsmorgon är vi på väg till Skuleskogens nationalpark. Hemifrån oss är det en bilresa på 48 mil, alltså behöver vi minst en ordentlig rast och det passar ju utmärkt att stanna till vid Högakustenbron.

Vi konstaterar att hösten har kommit igång ordentligt här vid Ångermanälven jämfört med hemma i Stockholmstrakten. Klart att det känns mer höstlikt när vädret är mulet och regnet hänger i luften. Oavsett årstid är den fina bron alltid värd att stanna till vid.

Höst vid Skuleskogens nationalpark

Väl framme i Skuleskogens nationalpark, tar vi oss ut på en liten vandring. Hela tiden tror jag att regnet snart är på väg. Men det blir som tur inget regn. Vi vandrar mot Slåttdalsskrevan och vidare upp på Slåttdalsberget med sina fantastiska vyer. Hösten är på väg, men när solen nästan försöker tränga sig genom molnen känns det fortfarande som att det ändå är lite, lite sommar kvar.

Höst i Sundsvall

Tillbaka söderut på E4:an för vidare färd cirka 12 mil från Skuleskogen kommer vi fram till Sundsvall. Det är ingen skön kväll alls, även om Sundsvall är en mycket fin och trevlig stad. Den här septemberkvällen är småruggigt och det mörknar snabbt redan strax efter klockan nitton. Sundsvall känns mycket höstlikt när vi går genom ett ödsligt centrum. Inga uteserveringar är längre öppna, det är lugnt och stillsamt, det känns trots lördagskväll nästan lite som en måndagskväll.

Höst i Hälsingland

Dagen därpå  kör vi västerut mot Hälsingland och till viss del även Härjedalen. Ja, det är inte första och heller inte sista gången som vi besöker vårt numera favoritställe, Garpkölen, där Hälsinglands högsta topp ska finnas. Vi är fortfarande på nivån att gå uppför och runt på berget, någon topp har vi ännu inte hittat.

Vi letar oförtröttligt vidare efter toppen, om inte annat börjar vi verkligen gilla landskapet här uppe. Kanske blev jag aningens skraj när vi stötte på björnspillning, men jag vet inte vad som är värst mygg eller björn, men här i Hälsingland och mot gränsen till Härjedalen känns definitiv som höst.

I somras när vi letade efter Garpkölen var det grymt mycket mygg, nu är dessa borta men istället kan man tydligen möta björn.

Höst i Kullaberg i Skåne

Helgen därpå bar det av till Skåne för en mysig resa till bland annat Kullen och vandring till konstverket Nimis på Kullhalvön. Vi har tur med vädret som är lite blandat, med en del sol. Här i Skåne har hösten inte på långa vägar kommit lika långt som uppe i södra Norrland.

Trots att vi är en hel vecka senare nere i Skåne men med hela 108 mils skillnad känns det fortfarande som sommar här. Det är grönt och fräscht i bokskogen, några enstaka träd börjar skifta i färg men det är långt kvar till den höst vi mötte förra helgen i Skuleskogen.

Spännande besök vid konstverket och träslottet Nimis.

Höst på Sofiero slott

När vi besöker Sofiero slott är gräsmattorna och träden ännu härligt gröna. I parken blommar fortfarande en hel del blommor i skarpa fina färger. Vi fikar i parken vid havet med utsikt mot Helsingör i Danmark, solen kommer fram och värmer så skönt. Sommarkänsla? Ja, verkligen.

Blommor i höstfärger, men sommarkänslan finns ändå.

Höst i Helsingborg

En lördagskväll i Helsingborg är det härligt att ströva omkring vid hamnen, äta en bit mat vid någon av stadens alla restauranger. När det inte blåser i Helsingborg känns det såhär i slutet av september forfarande som sommar.

I småbåtshamnen ligger båtarna fortfarande på sina platser, frågan är om man överhuvudtaget plockar upp dem. Folklivet är på topp, vi är långt ifrån ensamma när vi knallar genom stan.

Stora skillnader i det avlånga Sverige

Det är verkligen stora skillnader i hur långt hösten har avancerat var man befinner sig i Sverige. Varje årstid har sin tjusning även om jag inte är så förtjust i vintern. Hösten däremot är fin oavsett var man befinner sig. Lugnet i Norrland är så skönt och en tur på fjället är nästa års önskeresa i september månad.

Sommaren i södra Sverige lever kvar betydligt längre, och om det inte blåser sitter sommarkänslan kvar länge vill jag minns från vår boendetid i Skåne.

Våra två weekendresor genom Sverige har varit så härliga. De har gett massor av energi och att möta Sveriges stora kontraster inte minst vad det gäller årstiderna är värt alla hundratals mil som vi har tillbringat på vägarna under de två senaste helgerna.