Färgelanda, Munkedal, Uddevalla, Stenungsund och Tjörn – Fem kommuner i Västra götaland
På vår kommunresa genom Västra Götaland besöker vi en hel del kommuner av olika karaktär. Flera av kommunerna är härliga skärgårdskommuner medan andra har en helt annan miljö. Dagens besök görs i fem relativt olika kommuner med med ganska korta avstånd till varandra.
Färgelanda är för mig en helt okänd kommun, med sitt geografiska läge är det ingen ort vi direkt har vägarna förbi. Även Munkedal är en kommun som vi inte heller har någon större kännedom om. Uddevalla däremot har vi till och med övernattat i och som vi tycker är en trevlig stad inte minst med sitt fina läge.
Även Stenungssund är en fin kommun, härifrån är det inte långt till Tjörnbron och vidare till Tjörns kommun med sin härliga skärgårdsmiljö. Häng med på en liten tur i fem nya kommuner.
Färgelanda kommun
Att besöka Sveriges alla kommuner är lärorikt. Att Färgelanda är en kommun kan man förvisso läsa sig till men att göra ett besök här är inget vi någonsin tidigare planerat att göra. Därför blir det lite extra kul när vi kommer till en plats som ligger lite avsides från de mer kända platserna i Västra Götalands län.
Färgelanda ligger i Dalsland och tillhör Västra Götalands län. Det är en ganska liten ort som är belägen i sydvästra delen av landskapet Dalsland och gränsar i norr till Dals-Eds kommun och Bengtsfors kommun. I öster till Mellerud och Vänersborgs kommuner. I söder gränsar kommunen till Uddevalla kommun och i väster till Munkedals kommun.
Lite historia
Från början var det bara prästgården som utgjorde orten. I den närliggande byn Dytorp fanns ett gästgiveri. men det var först när järnvägen 1865 kom till orten med en station som fick namnet “Färgelanda station” som orten började utvecklas mer. När sedan sågverket anlades 1906 blev Färgelanda ett litet samhället. En stor brand ödelade år 1911 hela sågverket och allt lager gick om intet. Sågverket byggdes åter upp och kom att bli den dominerande livnäringen i Färgelanda. Sågverket var bland de första att tillverka trähus som var monteringsfärdiga. Trots framgångarna lades tillverkning ner 1920.
Färgelanda sågverk lades ner 1990 och idag är den huvudsakliga näringen bilindustrin IAC och tre livsmedelsföretag. I de tidigare konferensanläggningen Dagsholm hotell & konferenscenter startade man 2015 ett flyktinganläggning som hyrdes ut till Migrationsverket. Aktiviteten lades ner redan 2017 och nu ska det snart åter öppnas hotell i lokalerna.
Färgelanda kommunkontor.
Se och göra i Färgelanda
Att man åter öppnar hotell i kommunen beror till stor del att det finns en populär golfbana i trakten som drar nytt folk till orten. Även om det är en liten kommun med endast 6512 invånare finns en hel del naturupplevelser att uppleva. För oss som gillar att göra mindre vandringar finns bland annat “Karl XII:s väg”. Det är förmodligen den mest kända av vandringslederna på Kroppefjäll. Leden sträcker sig rakt över Kroppefjäll ett naturreservatet med vildmarkskänsla på historisk mark. Här förmodas Karl XII och hans karoliner ha färdats på sin väg mot Fredrikstens fästning i Norge. Den 15 km långa leden är markerad och på flera ställen är den spångad. Leden sträcker sig mellan Järbo i Färgelanda kommun och Dals-Rostock i Melleruds kommun.
Kommunens hemsida tipsar också om ortens eget mejeri, DalSpira. Det är Sveriges första mejeri att leverera getmjölk. Är man historieintresserad kan ett besök på Brötegården, häradshövdingens bostad mellan 1700-1876 vara intressant.
Själva stannar vi inte så länge i Färgelanda men vi hinner åtminstone se Färgelanda kyrka som byggdes år 1870. Här ska finnas en unik dopfunt tillverkad i täljsten, daterad till tidigt 1200-tal.
Munkedal kommun
Nästa kommun på tur är Munkedals kommun. Den är belägen i de mellersta delarna av landskapet Bohuslän. Här har vi heller aldrig gjort något besök tidigare. Av de Bohuslänskommuner som har kust mot Skagerrak är Munkedals kommun därmed den som har kortast sträcka. Större delen av kommunen är skogsbygd med ett antal större och mindre sjöar. Den sydvästra delen är jordbruksbygd. Större delen av landskapet är kuperat. I norr ligger Kynnefjäll med kommunens högsta punkt, Vaktarekullen, 207 meter över havet. Bohusläns näst största älv, Örekilsälven, känd för sitt laxfiske, rinner genom centralorten.
Vi besöker Munkedal som är centralort i kommunen. Här finns ett litet centrum med bostäder runt om. Mitt i centrum ligger kommunhuset där kommunvapnet lyser fint i solskenet. En stor butik av välkänt märke finns också och givetvis ligger ortens pizzeria mitt i centrum.
Det känns riktigt lugnt här och vi blir snabbt klara med vårt besök vid kommunhuset. Vi ser inte många av kommunens 10 578 invånare.
Idag består Munkedal av mer än ett litet och lugnt centrum. När jag tittar in på kommunens hemsida kan jag läsa att kommunen varit platsen för många historiska händelser genom tiden. Här har krigen med Norge och Danmark under 1500 – och 1700 – talen härjat med bland annat “Tytterbärskriget” eller Teaterkriget, ett kort krig mellan Danmark-Norge och Sverige 1788–1789.
När utbyggandet av kommunikationer som järnväg och motorväg utvecklades kommunen allt mer. Länge var jord- och skogsbruk en betydande näringsgren och är fortfarande, om än i mindre omfattning.
En stor arbetsgivare i kommunen är Munkedals pappersbruk. Det finns också flera småföretag främst inom tillverkningsindustri, handel och service. Grannkommunen Uddevalla har också haft betydelse för Munkedals invånare då Uddevallavarvet varit en säker arbetsgivare. Från 1960-talet blev Munkedal en populär bostadsort för många med arbete i grannkommunerna. Flerfamiljshus och nya villaområden växte fram i alla kommundelar.
I Håby startades i slutet på 1950-talet vad som sägs vara Sveriges första riktiga motell, Motell Traden, med inspiration från USA. Det heter nu Rasta Håby och är det största motellet mellan Göteborg och norska gränsen.
Uddevalla kommun
Här har vi faktiskt tillbringat nära ett helt dygn för ett par år sedan när vi reste runt i Sverige. Vi blev riktigt förtjusta i Uddevalla, särskilt då det var sommar och underbart väder. Uddevalla är en riktigt sommarstad med sitt fantastiska läge vid Byfjorden, en av Skagerraks fjordar, vid Bäveåns mynning. Uddevalla är den största tätorten i landskapet Bohuslän.
Nu är det dock vårvinter när vi gör besök i Uddevalla som kommun och vi startar direkt vid kommunhuset. Det ligger en bit från själva centrum men med fin utsikt över Uddevalla. Vi kommer fram till ett kommunhus i form av en blå skapelse som matchar himlen fint en dag som denna.
Tyvärr är delar av kommunhuset under renovering, själva ingången är alltså inte så rolig. Däremot har man piffat upp med ett litet grönområde intill och där kan vi se ut över och vattnet.
Vi lägger märke till en lite speciell stenlykta som är placerat i en trädgårdshörna. Stenlyktan “Den eviga vänskapens ljus” skänktes av den japanska staden Okazaki som Uddevalla har knutit vänskapsband med redan 1968. Till minne av 20 – års jubiléet fick kommunen den fina stenlyktan.
Lite historia
År 1498 blev Uddevalla utnämnd till stad av kung Hans av Danmark. Staden fick sitt uppsving genom trävaruhandel och sillexport, med livliga internationella kontakter.
1746 besökte Carl von Linné Uddevalla och blev mycket förtjust, han skrev: “Wi seglade in genom en stor och djup flod, som gick igenom hela staden, på sidorna uppmurad med stora stenmurar, som på ömse sidor uppehöllo de största träbyggningar utur hwilka genom muren woro nedgångar med stentrappor ifrån sjelfwa husen, att man immediate kunde stiga ifrån förstugan neder till wattnet eller båten, så att vi tycke oss kommi i sjelfwa Venedig. Husen äro…mestadels betäkta med tegeltak, försedda med sköna fönster, beslagen med bräder, öfwerstrukne med rödt och målade med blå eller hwita knutar”.
I juli 1806 blev staden ödelagd av en storbrand och gjorde 4000 uddevallabor hemlösa. Hamnstäder från Skanör till Luleå och även städer utomlands visade sin medkänsla och skänkte pengar för att staden skulle kunna återuppbyggas. Även en allé av lindar planterades 1845.
Uddevalla fick sin första taxi, eller droska 1911 och så småningom fick man även sin första busslinje. Under andra världskriget kom företaget Junohus att sälja monteringsklara hus till bland annat det svenska försvaret och även utomlands. Tillverkningen ändrade senare inriktning och etablerade sig inom fönstertillverkning. Man bytte namn till Elitfönster men lades ner 1993.
Redaren Gustaf B Thordén grundade Uddevallavarvet 1946. Varvet kom att bli Uddevallas stora arbetsplats med över 1200 anställda 1950. Mindre företag startades och staden byggdes ut. 1961 arbetade över 3700 personer på varvet. 1971 tog Statsföretag över varvet och en ny torrdocka byggdes vid Sörvik tillsammans med en bockkran och andra byggnader. I december 1984 beslutades det om nedläggning och två år senare var avvecklingen klar och symbolen för varvet, bockkranen, revs.
2000 invigdes Uddevallabron som går över Byfjorden. Bron är Sveriges näst längsta motorvägsbro efter Öresundsbron. 2006 invigdes “Strandpromenaden”, en nio kilometer lång gång- och cykelväg. 2009 utsågs den till Sveriges vackraste väg.
Idag bor det 57 282 invånare i kommunen.
Uppleva i Uddevalla
Även om vi gjort en övernattning i Uddevalla är det inte tillräckligt för att hinna upptäcka allt som staden har att erbjuda. Vi koncentrerade oss på de centrala delarna av Uddevalla och vi tog sikte på Bäveån och fortsatte genom den mysiga parken Hasselbacken. Parken kom till redan 1905 och är en liten grön oas i Uddevalla. Här finns en stor mångfald av växter och varje årstid har sin beskärda del.
Här kan man även se den virvlande forsen utanför Uddevalla Energi. Uppe på höjden ligger klocktornet som tillhör Uddevalla kyrka som ger fin utsikt över staden.
Det fristående klocktornet, kampanilen, på Klocktornsberget byggdes 1751 och ersatte ett äldre klocktorn från tidigt 1700-talet, det brann ner 1738. År 1806 utsattes det åter svårt av en brand, men kunde återbyggas med bibehållna murar.
Kanske är det ändå vattenläget som gör Uddevalla till den trevliga stad den är. Vid vårt sommarbesök tar vi oss förstås ned till hamnen där båtturer erbjuds. När vi var här sommaren 2020 när pandemin härjade för fullt avgick inga båtar men nu när allt är som vanligt igen kan man säkert göra en fin båttur i den vackra skärgårdsmiljön.
Innan vi lämnar Uddevalla måste vi förstås ta en promenad på “Strandpromenaden”. Det är Uddevallas stolthet med det spektakulära trädäcket som smyger sig runt de branta bergväggarna längs havslinjen. Många promenerar den här vägen till Gustafsberg som är Sveriges första bad- och kurort. Tyvärr hann vi inte besöka badorten vid det här tillfället
Strandpromenaden, och då framför allt sträckningen Svenskholmen-Skeppsviken-Gustafsberg-Lindesnäs är mycket populär. År 2009 utsågs den dessutom till Sveriges vackraste väg av Vägverket och tilldelades “Vackra vägars pris”. Vi promenerar den en bit och gillar den härliga promenaden starkt.
Skulpturen Syrian Horse är en fem meter hög häst och gjord av järn av konstnären Mohannad Solaiman. Det fem meter höga konstverket består av 6 mm tjock järntråd som låtits rosta till vacker röd färg och svetsats samman till en stegrande häst med en vikt på hela 500 kg.
Långt bort kan vi skymta Uddevallabron.
Stenungsunds kommun
Vi fortsätter dryga fyra mil sydväst och kommer fram till ännu en fin skärgårdskommun, Stenungsund. Redan på 1800 – talet var Stenungsund populärt för välbärgade stadsbor, främst göteborgare. De började bygga stora sommarvillor på Stenungsön där de fick möjlighet att få egen brygga med badhus.
När Bohusbanan öppnade 1907 kom stadens fina läge och vackra natur utvecklades Stenungsund ännu mer men badortsepoken gick i graven under 1940-talet. Bättre kommunikationer och ökat välstånd gav några decennier senare fler stadsbor möjligheter att skaffa sig fritidshus runt om i kommunen.
Inom industrin växte staden när Svenska Bandfabriken etablerade sig i Stenungsund. Den stora utvecklingen inom industrin började år 1954 då Statens Vattenfallsverk placerade ett stort ångkraftverk här i Stenungsund. Det var en mycket stor investering. Kraftverket påbörjades 1956 och var klart 1969.
Det dröjde inte länge förrän nya investeringar och storindustrier började uppföra olika anläggningar. Även Mo- och Domsjö AB och Stockholms Superfosfat Fabriker AB samt Esso AB är företag inom petrokemisk drift startade med produktion här, vilket även gav arbetstillfällen för invånarna.
Idag är Stenungsund en expanderande kustkommun med cirka 27 000 invånare.
Högt över den äldre delen av staden, uppe på Kyrkberget tronar Stenungsund Kapellet. Det är ett gullig vitmålat kapell med fin utsikt. Nedanför mot sluttningen ligger det gamla Stenungsund med en hel del trähus.
Vårt besök i Stenungsund
Det är vårt andra besök i Stenungsund minsann. För några år sedan tog vi en sväng ut på Tjörn och då stannade vi till i Stenungsund för att tanka bil. Det är inte mycket att skryta med och nu när vi gör kommunbesök får vi se lite mer av staden. Det blir förstås ett besök vid kommunhuset som ligger fint vid småbåtshamnen.
Det känns trevligt och gemytligt här i Stenungsund och innan vi tar oss över den vackra Tjörnbron handlar vi lunch på ICA. När jag lite senare läser att Stenungsund har så mycket mer att erbjuda blir jag sugen på att återvända hit igen. Det är förstås en härlig sommarstad här i vackra Bohuslän och det vill vi gärna se mer av. Nu är det kommunbesök som gäller och då är besöken av kortare karaktär.
Kanske skulle en liten promenad utmed havet på Stenungsunds konststråk passa oss också. Stråket går från Nösnäsbadet i söder till Badhustorget i norr. Utmed vattnet och in emellan husen finns flera spännande skulpturer och muralmålningar att beskåda. Via en app kan flanören ta del av ljudberättelser kopplade till flera av konstverken.
Vy utanför kommunhuset i Stenungsund.
Tjörns kommun
Det är en mäktig känsla att köra över Tjörnbron oavsett om man kommer från fastlandet eller från Tjörn.
Den 15 juni 1960 invigdes den nya Tjörnbroleden och Tjörnbron kom att betyda mycket för öborna när det blev lättare att ta sig till fastlandet där det fanns bättre arbetsmöjligheter. Även för turism betydde bron mycket och ön blev en naturlig del av västkusten med endast 6 mil till Göteborg.
Knappa tjugo år senare rammar fartyget Star Clipper Tjörnbron så illa att den brister och flera människor omkommer i olyckan.
En ny bro, den nya Tjörnbron som går över farleden byggs på rekordtid, bara 17 månader tar det att få klar bron, den invigs den 9 november 1981. Tjörnbron med Almöviadukten är 664 meter lång och har en segelfri höjd på 45,7 meter. Bron är en hängbro med snedkablar och betongtorn.
Tjörn är Sveriges sjunde största ö. Kommunen omfattar ön Tjörn samt mer än 1 500 omkringliggande mindre öar, holmar och skär, varav flertalet är obebodda. Kommunen är belägen i de södra delarna av landskapet Bohuslän. Skärhamn är kommunens centralort och den största tätorten.
Från Tjörnbron till kommunens centralort är det cirka 19 kilometer och där ligger även kommunhuset som vi självklart tar oss till.
Trots att det bara är mars månad är det så oslagbart vackert i den bohuslänska skärgården och frågan är om det inte är den bästa tiden att vara här just denna årstid. Det enda som känns lite snopet är att de flesta restauranger och caféer är stängda så här utanför säsong. Under sommarmånaderna när bad och värme lockar är det förstås underbart men då växer den ordinarie befolkningen från cirka 15 000 invånare till nära 45 000 personer. Alltså helt förståeligt med tanke på alla olika upplevelser som finns att ta del av här.
Nu kan vi smyga runt här i Skärhamn utan att knappt möta en endaste person.
Vi startar vid kommunhuset och eftersom det är öppet går jag in och tittar lite hur man har det här i kommunhuset. Faktiskt ser det riktigt trevligt ut och kanske vore det inte så dumt att sitta i receptionen här på Tjörns kommunhus. Ingen tar någon notis om mig vilket inte är så konstigt med tanke på att även ortens bibliotek och turistbyrå ligger i anknytning till entrén.
I receptionens entré hänger kommunens olika utmärkelser.
Trästadsidyll råder på gatorna i Skärhamn.
Mitt i mot den äldre trähusbebyggelsen i Skärhamn har det byggts en nytt och modernt område. Förmodligen vill man locka hit fler bofasta och jag skulle gladligen kunna bosätta mig här. Vilket fantastiskt ställe att leva och bo på.
Även om vi nu inte blir bofasta här kan vi ändå göra en liten turistvandring runt Skärhamn som idag ligger helt tomt och öde. Skärshamnsvandringen låter onekligen frestande. Vandringen tar en till bland annat sjöfartsmuseet, det första postkontoret och vidare till Brunnsparken. Därefter går färden vidare till Hamneberget där det utlovas fin utsikt över Skärhamn,
Vi tar oss istället upp till Skärhamns kyrka för att få lite mer utsikt. Sommartid har jag sett bilder att man dekorerat kyrktornet med en glad mun, ögon och näsa. Den har då kallats för “Den glada kyrkan” . Detta ska ha börjat inför en seglingstävling 1996 då kyrkoherden länge tyckt att det såg ut som om kyrkan hade två ögon och att det även borde vara en glad mun där också. Sagt och gjort när alla båtarna som skulle delta i seglatsen kom till Skärhamn kunde besökarna för första gången se den leende kyrkan. Det skulle se ut som att gud log mot båtarna.
Tyvärr kan vi inte se denna utsmyckning när vi besöker kyrkan så här på vårkanten, men nog kan man ana att det lätt skulle gå att förändra kyrktornets utseende till “Den glada kyrkan”.
Sommartid är det “Glada kyrka” men även vintertid ser kyrkan ganska glad ut.
En svunnen tid i Skärhamn.
Andra upplevelser på Tjörn
Förutom vackra Skärhamn finns det även fina cykelvägar på Tjörn. Här finns möjlighet till fina vandringar på bilfria öar, båtliv och paddeläventyr men även en hel del konst och kultur. Den unika miljön har lockat konstnärer i alla tider. I Skärhamn ligger Nordiska Akvarellmuseet en kreativ mötesplats för olika konstnärer att visa sin konst.
Vid vårt besök i Tjörns kommun besöker vi ju bara Skärhamn men det finns givetvis flera fina platser runt om. På Tjörn finns flera mindre samhällen som var och en erbjuder mycket att se och göra. Här finns bland annat Kyrkesund och Härön som ligger på nordvästra sidan av Tjörn. Kyrkesund beskrivs som ett Bohuslän i miniatyr med pittoreska skärgårdshus och fiskebodar, bryggor och småbåtar, fisk och skaldjur.
En annan ort som vi gärna vill besöka är Klädesholmen, ett gammalt fiskesamhälle och som ska vara ett mecka för alla sillälskare. På Klädesholmen produceras idag en stor mängd sillsorter. Här kan man också boka rum på Sveriges första flytande hotell. Och även strosa runt bland charmiga sjöbodar och ståtliga kaptensvillor som är kantade av vitmålade staket och buskrosor. Det låter ljuvligt i mina öron och självklart måste vi återvända för att se mer av en sådan pärla till kommun.
Följ oss : “Vi besöker Sveriges 290 kommuner”
Antal kommuner: 157 – 161 / 290