PolenTyskland

Bilresa runt Östersjön i Polen och Tyskland

Vi har vid ett par tillfällen gjort en trevlig roadtrip där man kan minska sin bilanvändning avsevärt genom att ta färjan från Nynäshamn utanför Stockholm till Gdansk i Polen. Och varför inte fortsätta resan utmed Östersjökusten från den nordöstra till den nordvästra delen av Polen och in i Tyskland?

Det finns många mysiga städer utmed Östersjön som inte kräver så mycket tid för att ta sig till. För en weekend kan det kanske vara lagom med ett besök endast i Gdansk och Sopot, men har man möjlighet tycker jag att den här resan med flera av våra favoritplatser i både Polen och Tyskland är en trevlig roadtrip. Så häng med på en bilresa med både bil och båt!

Start i  Nynäshamn och färja till Gdansk

Vi som bor i Stockholmstrakten har inte så långt till färjeläget i Nynäshamn och härifrån går Polferries färjor till Gdansk i Polen. Det är en ganska lång tur, med avgång från Nynäshamn klockan 18 och man anländer Gdansk först vid 12 – tiden dagen därpå. Dessutom har vi upplevt att det tar ganska lång tid att lasta av från bildäck beroende på var man står med bilen på färjan. Har man otur kan man få vänta tills sist eftersom Polferries i första hand används för långtradare och andra större fordon som verkar ha förtur att komma av. Det märks även på utbudet när det gäller underhållning och restauranger, det är ingen nöjesbåt precis. Men det är synd att klaga, efter en lugn kväll och en riktigt fin sovmorgon anländer vi den mysiga staden Gdansk och här finns det desto mer sevärdheter och restauranger. Och inte minst har vi sparat massor av mil när vi slipper resan genom Sverige.

 Gdansk

Även om jag upplever att priserna stigit i Polen är det fortfarande ett mycket prisvärt land. Priserna för boende på hotell och besök på restauranger är betydligt billigare i Polen än i Tyskland. Ofta ingår en stadig frukost på boendet i Polen och kommer man utanför de populära turiststäderna som Gdansk sjunker priserna ännu mer.

Gdansk var med sitt fina läge vid Östersjön en viktig hansastad under medeltiden. Idag blandas gammalt och nytt och Gdansk har allt man kan önska sig av en stad. Här finns många historiska sevärdheter, vackra byggnader och kyrkor. Oavsett årstid är det så mysigt att strosa runt bland de gamla kvarteren på kullerstensgator och kanske shoppa bärnstenssmycken. Staden har varit centrum för bärnsten sedan stenåldern och har betytt mycket för handeln.

Jag är riktigt förtjust i Gdansk som är både prisvärd och mysig.

Sopot

Efter en och halv dag i Gdansk är det dags att plocka fram bilen som stått parkerad helt gratis under hela vår vistelse på hotellets parkeringsplats och köra vidare utmed Gdanskbukten där städerna Gdansk, Sopot och Gdynia har smält samman till en och samma stad. Området där de tre städerna ligger i kallas Trestad eller Tricity. De är förvisso städer med gamla anor men ändå ganska olika städer som kompletterar varandra väl. Gdansk med sin historiska stadskärna, Gdynia med sin mera moderna look och det lite mindre Sopot anses vara den lite häftiga och mera flashiga orten.

Sopot är väl värd att stanna till vid. Här ligger Europas längsta träbro, Molo Piren med en längd på hela 512 meter. Piren byggdes redan 1827 och har restaurerats och förlängts genom åren. Här finns flera restauranger och även småbåtshamn. Vi besöker Sopot under hösten men jag kan tänka mig att sommaren måste vara fantastisk med strand i världsklass.

Fortsättning till Szczecin

Kanske kan ett besök i “Trestadsområdet” räcka för en långweekend, men som vanligt nöjer vi oss inte med det. Vi vill gärna se lite mer av Polen så vi fortsätter till de nordvästra delarna och staden Szczecin som ligger cirka 37 mil väster om Gdansk. Trots att det inte är så många mil tar det längre tid än vi trott. Det är mestadels landsväg där hastigheten inte är så hög som på motorvägen. Även om vi gärna vill komma fram till Szczecin så fort som möjligt känns det ändå så fridfullt och lugnt på vägarna ute på landsbygden.

Vi kommer fram till Szczecin eller Stettin som staden också kallas. Det är Polens sjunde största stad och huvudstad i Västpommern och med sin förbindelse genom Oderlagunen till Östersjön är det en fin hamnstad. Vi checkar in på ett hotell mitt i stan och parkerar bilen i hotellets garage. Efter ett par timmar i bilen känns det skönt att sträcka ut på Szczecins gator. Det är en ganska stor stad med mycket trafik men med ett par sevärdheter runt knuten.

En av de stora sevärdheterna i Szczecin är Pommerns slott från 1400 – talet. Slottet föll nästan samman under andra världskriget men har byggts upp igen och renoverats till ett vackert gräddvitt slott med två gårdar, fyra torn och ett astronomiskt ur från 1600 -talet. Idag fungerar slottet som kulturhus med olika event och utställningar. Är man i Szczecins en varm vår-  eller sommardag anses området längs med floden Oder vara perfekt för en promenad. Här finns några av stadens ståtligaste byggnader, som rådhuset, sjöfartsmuseet och nationalmuseet. Här är även folkvimlet som livligast bland caféer och glassbarer.

Det finns endast ett fåtal äldre byggnader bevarade i Szczecins gamla stadsdel. Vill man strosa runt i staden bland de mer historiska byggnaderna är området runt Ulica Siennas trevligt. Här ligger ett par renässanshus med vackert dekorerade husfasader och även det medeltida rådhuset. I området finns ett brett utbud av barer och restauranger där det serveras allt från klassiskt östeuropeisk mat till pizza och i de gamla rådhuset finns mikrobryggeriet, Wyszak.

Prisvärt och god mat serveras i Polen.

I Szczecin finns flera trevliga parker och innan vi lämnar Polen för den här gången tar vi oss till den kanske mest omtalade, Park Kasprowicza. Den ligger inte alls långt från centrum men vädret är det sämsta tänkbara så det blir bara en liten promenad i regn och rusk. Parken är stor och vi tar oss bara runt i en bråkdel av den 98 hektar stora parken, här ryms både rosenträdgård, skogsjö, lekplatser och stora gröna ytor. Vid vackert väder är det en given plats för utflykt med picknick.

“Monument of the Deeds of Poles”

 Mot Stralsund och Binz på Rügen – Tyskland

Vi lämnar Szczecin och Polen och åker in i Tyskland. Vi kör lite norrut och tar oss vidare mot Stralsund, en bilresa på cirka 18 mil. Om man inte hamnar i kö går det betydligt snabbare att köra bil i Tyskland. Här är motorvägarna väl utbyggda och snart är vi i Stralsund.

Stralsund

Staden var från medeltiden och framåt en av de viktigaste handelsstäderna i Norden. En gång i tiden var Stralsund i svensk ägo från den Westfaliska freden 1648 till 1815 då området avträddes till Preussen. Under tiden 1720 – 1815 var staden säte för den svenska guvernören i Pommern och det finns många minnen från svensktiden här i Stralsund.

År 2002 togs gamla stan i Stralsund upp på UNESCO:s världsarvslista. Den äldsta stadsdelen har omkring 570 medeltida hus och byggnader som ligger runt Alter Markt. Här finns tre medeltida kyrkor och under hansans blomstringstid byggdes rådhuset som anses vara en av de mest imponerande byggnaderna längs hela Östersjökusten.

Vi tillbringar endast ett par timmar här i de äldsta stadsdelarna av staden och blir genast förtjusta i blandningen av historia, vackra byggnader och inte minst de trevliga restaurangerna som ligger längs kajen i Stralsund. Vi återkommer mer en gärna, men nu är det dags att fortsätta mot Rügen som är Tysklands största ö.

Stralsund sägs vara “porten till Rügen”.  När vi lämnar Stralsund tar vi oss över den relativt nya Rügen brücke från 2007. Rügen är en cirka 1000 kvadratkilometer stor ö med omväxlande landskap. Besöker man ön under sommartid har man över 60 kilometer sandstränder till sitt förfogande. Många av stränderna har dessutom finkornig kritvit sand vilket gör att orterna är runt om på Rügen är mycket populära för badturister. Det är inte bara bad och stränder som lockar, här finns även nationalparker och stora bokskogar som vi gärna vill upptäcka mer av. Det får bli en annan gång nu är vi ute efter småstadscharm med sekelskiftesarkitektur som vi hittar i den mysiga kurorten Binz.

Ostsee Binz

Binz har varit badort sedan 1870 – talet och bjuder både på en fantastisk fin strand och en mycket fin strandpromenad som löper längs hela orten och havet. Här finns ett stort urval av restauranger, caféer och barer. Den kanske största sevärdheten i Binz är den 370 meter långa bryggan med fin utsikt in mot stranden och kurorten.

Vi blir riktigt förtjusta i Binz, här finns allt man kan önska av en semesterort. De pampiga villorna i sekelskiftesstil med sina prydliga trädgårdar tillsammans med den härliga stranden och det livliga folklivet gör orten till både charmig och pittoresk.

Stranden är lång men för en badkruka som mig är det nog vattentemperaturen oavsett årstid som sätter stopp för ett dopp. Någon gång i juli kanske det går att bada men tills dess får man nog stanna kvar i någon av de näpna strandkorgarna.

Kurhaus från 1908 är nog den tjusigaste byggnaden i Binz. Den ligger mitt emot Binzer Strand med fin vy över stranden och Östersjön. Idag är den vackra byggnaden ett elegant spahotell. 

En mycket fin strandpromenad löper längs havet och Binz strand och vidare genom villakvarteren.

Prora

Även om man kan stanna på Rügen mer än bara ett par dagar är det dags att köra vidare. Vi har fler  platser runt Östersjön som vi gärna vill se, men innan vi far vidare passar vi på att göra ett spännande besök på en mycket speciell plats. Bara nåra kilometer från Binz ligger Prora som är en gigantiskt strandnära semesteranläggning från Hitlertiden. Ett enormt projekt som började att byggas mellan 1936 och 1939 och planerades att blir världens största semesteranläggning för 20 000 semesterfirare. När andra världskriget bröt ut avbröts bygget och det kom att stå halvfärdigt ända fram till våra dagar.

När vi besöker Prora har renoveringen och förvandlingen till en lyxig semesterort precis startat och idag kan man boka in sig både på hotell och vandrarhem. Det finns även restauranger och caféer som ligger precis vid den fina stranden. Det ska bli ett spännande återseende att möta dagens Prora, mycket har säkert hänt sedan vi var här sist.

Wismar

Vi lämnar den trevliga ön Rügen och kör tillbaka till fastlandet. Knappa tjugo mil västerut längs Östersjön ligger ännu en fin hamn- och hansastad, Wismar. Trots att Wismar med sina 42 000 invånare hör till en de mindre städerna är staden rik på sevärdheter. Här finns gotiska kyrkor, kulturmärkta byggnader, handelshus och en mysig stadskärna.

Under medeltiden var Wismar med i handelsförbundet Hansan. Från 1648 till 1803 var guvernementet Wismar en svensk besittning och sedan år 2002 ingår gamla staden i Wismar tillsammans med Stralsund i UNESCO:s världsarvslista.

Än idag firas den historiska relationen till Sverige med en Schwedenfest som varje år i augusti lockar 100 000 besökare. Det är en stor folkfest med öltält och massor av underhållning, då man visar upp några av de svenska militära och civila aktiviteter som till exempel vaktparad, fältläger och konserter.

Vi tillbringar ett dygn i den mysiga hansastaden och strosar runt bland Wismars historiska byggnader och kyrkor i spännande kvarter på kullerstensgator. Vi bor bra mitt i Altstadt, äter gott och konstaterar att Wismar är en så lagom stor stad med alla sevärdheter på gångavstånd.

Schwerin slott

En stad som jag inte kan motstå är Schwerin med det läckra slottet som ligger på en liten ö i sjön Schwerin. Slottet var fram till 1918 residens för hertigar och storhertigar av Schwerin, och är sedan 1990 säte för Mecklenburg-Vorpommerns lantdag. Schwerin är ju ingen stad utmed Östersjön men eftersom jag är så förtjust i slott är det ett måste att köra ett par mil extra för att besöka det fina slottet, med tinnar och torn. Är vädret fint är den vackra parken ett givet utflyktsmål, har man inte tid att stanna så länge rekommenderar jag varmt den lilla slingan runt slottet med spännande gångar och trädgårdar mot sjön.

Lübeck

Vi lämnar Schwerin och tar oss vidare mot den trevliga hansastaden Lübeck som sedan 1987 finns med på UNESCOS världsarvlista och som inte ligger så långt från Sverige. Staden passar utmärkt för en weekendresa, här finns många spännande sevärdheter, utmärkt shopping, bra restauranger och här ligger det kända konditoriet Niederegger där man tillverkar marsipan.

Vi har besökt Lübeck flera gånger och varje gång upptäcker vi något nytt. Det finns många typer av hotell i olika prisklasser. Ledsnar man på storstaden är det heller inte långt från fina sandstränder eller till någon annan närliggande stad som till exempel storstaden Hamburg.

Efter en härlig biltur utmed östersjökusten är det dags att lämna Tyskland för den här gången. Vi brukar ofta köra hem via Puttgarden med färja till Rödby i Danmark och vidare med Öresundsbron till Malmö. Men vi känner oss inte helt klara med vår bilresa, vi måste stanna till för att vila upp oss efter alla roliga upplevelser i både Polen och Tyskland. Då passar den lilla orten Bosau perfekt, orten ligger ett par mil nordväst om Lübeck. Egentligen inget märkvärdigt alls, men lilla Bosau har ändå ett fint läge vid sjön Großer Plöner See. Här råder lugn och ro, det är tyskt och genuint. För oss blir det ett fint avslut på en trevlig bilresa i mysiga städer runt Östersjön.

Puttgardens bordershop

Innan vi lämnar färjeläget i Puttgarden brukar vi stanna till vid Europas största bordershop. Här finns allt man kan önska när det gäller dryck. Kanske är det en sevärdhet i sig att flanera runt och botanisera bland vin, öl och starksprit. En hel del godis och choklad finns det också. Priserna ligger betydligt lägre än hemma i Sverige, det är absolut lönt att lägga någon timme här för att fylla förråden.

Färjeöverfart mellan Puttgarden och Rödby 

Hemresa via Danmark eller Polen

Visst kan man köra tillbaka till Gdansk och ta färjan därifrån tillbaka till Nynäshamn. Från Lübeck till Gdansk ät det cirka 71 mil och mellan Lübeck och Stockholm är det cirka 91 mil. Den sistnämnda rutten kan man köra på en dag, cirka 11 timmar med raster har det tagit för oss. När det gäller resan Lübeck – Gdansk – Nynäshamn tar det cirka 7 – 8 timmar plus färjeöverfarten på nära 18 timmar. Prismässigt kan det vara skillnad beroende på vilken säsong man väljer.

Öresundsbron hösten 2021

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fjorton − 8 =